• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sterk vervuilde velgen reinigen

mysticwizard

Detailing addict
30 nov 2021
43
50
We hebben sinds gisteren een nieuwe wagen en ik zou graag de zomervelgen grondig reinigen alvorens we deze op de wagen steken. Het zijn 19" velgen van een ford S max (vignale uitvoering)
De velgen zijn aan de buitenzijde nog behoorlijk onderhouden op het eerste zicht maar ik zit nog met een vraag.
Het buitenste deel van de velg zal ik makkelijk proper krijgen. Echter is de binnenkant van de velg zeer vuil/zwart/ruw van structuur. Vermoedelijk nooit gepoetst.

De buitenzijde lijkt gepolst? Wat denken jullie? De binnenzijde ook? Er is echter niet veel meer van te zien door teer, vuil,...

Ik zat te denken om als volgt te reinigen met volgende producten:
* De buitenzijde met nanolex wheel cleaner en iron remover + gewoon wassen met shampoo en indien nodig kleien en waxen.
* De binnenzijde is enorm vuil.. Eerst auto finesse oblitarate, daarna de nanolex iron remover , shampoo, indien mogelijk licht kleien en waxen. Ik heb een velgenkwast om de oblitarate en nanolex in te wrijven.

Ik heb echter mijn bedenkingen als ik de binnenzijde wel proper ga krijgen...
Hebben jullie tips hoe dit werkje aan te pakken? Zijn mijn producten normaal voldoende voor dit karwei of is er nood aan ander materiaal?

Bedankt!
 

Bijlagen

  • Foto1.webp
    Foto1.webp
    71,4 KB · Weergaven: 222
  • Foto2.webp
    Foto2.webp
    104,8 KB · Weergaven: 211
  • Foto3.webp
    Foto3.webp
    158,5 KB · Weergaven: 209
  • Foto4.webp
    Foto4.webp
    74,1 KB · Weergaven: 215
Het lijkt, maar dat kan aan de foto liggen, dat het uitgevreten is door pekel. Dit krijg je met een velgenreiniger, als dat het probleem is, echt niet meer mooi. Alleen middels polijsten nog een kans.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Ik zou gewoon eerst eens kijken hoe ver je komt met de middelen die zelf voorstelt en evt na kleien ook kijken wat polijsten voor effect heeft. Mocht je daarna nog issues hebben wie weet heeft dan een forumlid nog een gouden ingreep.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR
Ok zal ik doen, vanavond zal ik het uittesten bij 1 velg en jullie op de hoogte houden! De buitenzijde van de velgen voelt "OK" en glad aan. Daar zie ik geen problemen in om ze piekfijn te krijgen. Aan het beetje oxidatie dat te zien is kan ik vermoedelijk weinig doen?
De binnenkant voelt echter "korrelig" aan en zeer ruw van structuur. Ik heb weinig ervaring met velgen behalve de velgen van mijn BMW F32 en daar hebben binnen en buitenkant volgens mij dezelfde behandeling gekregen.

Welke behandeling zou de buitenzijde van deze velgen gekregen hebben? Zijn deze gepolijst?
 
Met dit soort "blank" metaal, de slang klaar hebben om gelijk af te kunnen spuiten
Sterkere producten eerst op een klein stukje uitproberen wat het doet en of je dat verwacht had
 
Ondertussen 3u verder en heel wat inspuitingen met auto finesse oblitarate en nanolex iron cleaner erop gespoten te hebben is het resultaat beter maar ben als autoliefhebber uiteraard nog niet helemaal tevreden. 2/4 velgen zien er behoorlijk goed uit, deze hebben wat oxidatieplekjes maar weinig zwarte teerpunten aan buiten en binnenzijde. 2 andere velgen hebben nog steeds last van de zwarte punten aan buiten en binnenzijde. Je kan ook zien dat bij alle 4 de velgen de binnenzijde toch wel aangetast is door iets? Pekel? Agressieve producten? De structuur aan de binnenzijde voelt ook heel erg ruw en korrelig aan.
X aantal pogingen verder met oblitarate geven op het eerste zicht weinig verandering meer en ben dan ook gestopt. Ook de zwarte puntjes aan de buitenzijde lijken eerder ingebakken dan ik deze er nog verder uit krijg met oblitarate. Voor de leek zullen het zeker mooi velgen zijn, ze blinken behoorlijk goed.

Laat ik het zo en polijst (zeer lichtjes) en wax ik de buitenzijde of kan ik toch nog pogingen doen om het resultaat te optimaliseren? Ik heb niet het gevoel dat ik met klei aan die binnenkant wil gaan frotten?

We hebben trouwens het idee om de velgen zomer en winter te laten liggen met all season banden. Is dit aan te raden of moeten deze echt wel behandeld worden?
 

Bijlagen

  • Velg3.webp
    Velg3.webp
    170,1 KB · Weergaven: 201
  • Velg2.webp
    Velg2.webp
    277,8 KB · Weergaven: 203
  • velg1.webp
    velg1.webp
    364 KB · Weergaven: 202
Laatst bewerkt:
De aanhouder wint zie je wel. Het zou nog een stukje beter kunnen maar deze velgen zijn wel zwaar verwaarloosd in het verleden. De keuze is aan jou: is het zo goed genoeg of stop je er nog een paar uur in en haal je nog wat zwart weg. Wil je het echt goed dan moeten ze voor herstel naar een velgenbedrijf.
 
Het is zeker al een pak beter maar ik heb het gevoel dat ik geen verbetering meer zie met de middelen die ik nu gebruik (teerverwijderaar, ijzerverwijderaar, shampoo,..).
Zijn er zaken die ik nog kan doen om het resultaat binnen de velg te verbeteren? Ik heb klei & licht polijstmiddel voor autolak. Gezien de structuur ben ik eerder terughoudend om te polijsten omdat het iets is dat ik nog nooit gedaan heb.
Kan het kwaad voor de velg om deze zo te laten en vanaf nu wekelijks te reinigen? Zou het resultaat terug achter kunnen gaan bv. in de winterperiode?
Als ik de velg wil laten herstellen zal het allicht zowel buiten als binnenkant zijn die ze volledig chemisch reinigen en daarna coaten?
 
Bizar hoe ruw de binnenkant is, lijken wel hele fijne ribbels. Dat dat zo uit de fabriek komt... Kleien kun je zeker nog proberen. Polijsten zou ik op die ruwe binnenkant ook niet snel doen. En wat @RoCo zegt, als je het echt goed wil, zul je ze moeten laten herstellen.

Aangezien er al behoorlijk wat corrosie op de velgen zit, kun je verwachten dat dit in de winter zeker niet minder wordt. Dus goed schoonhouden en een velgenwax of coating aanbrengen op in ieder geval de buitenzijde. Aan de binnenzijde zou ik persoonlijk op schoonmaken na niet veel doen, die is al te ver heen.
 
Ik heb ondertussen contact opgenomen met een velgenhersteller uit de buurt die gespecialiseerd is. Hij geeft aan dat de binnenkant aangefreten is door remstof etc., typisch aan het procédé van deze velg. Schade is behoorlijk groot en hij geeft aan dat ik er weinig zal kunnen aan doen.
Ofwel leven we er mee, rijden we er zo mee verder en zal de oxidatie alleen maar toenemen gezien we er zomer/winter mee willen rijden.
Er zijn 2 opties.
Hij kan deze terug herstellen zoals ze nu gepolijst zijn, wat hij niet aanraadt omdat het probleem terug zal komen, en heel kostelijk (+/- €1.300/set).
Ofwel reinigen ze deze chemisch, schuren ze schade weg en poedercoaten (4 laag systeem) ze deze in het zilver of zwart voor ongeveer €700 voor de volledige set. Hierbij kan ook gekozen worden voor een andere afwerking (niet goed verstaan wat hij juist bedoelde) zoals de velgen van nieuwe BMW's en komt op €100 extra voor de set.
Hij raadt dit sterk aan omdat we dan veel duurzamer zijn voor winter/zomer.

Mijn gevoel zegt dat we het beter doen omdat we de wagen echt lang willen houden en het voor mij als detailer toch belangrijk is om het materiaal in ere te kunnen houden.
Wat is jullie mening m.b.t. de kostprijs en het poederlakken in zilver? Zal dit minder mooi blinken dan de gepolijste afwerking die we nu hebben? Of zal dit goed meevallen?
 
Laatst bewerkt:
Bij van den Berg Autoschade in Goes doen ze het voor 400 euro... Zijn die velgen je 700 euro waard en kan je het geld missen, dan gewoon doen. Zeker doordat je aangeeft lang met de auto te willen doen, dan zou ik er niet lang over na hoeven te denken.
 
We bekijken het eens. Een nieuwe set velgen lijkt mij geen optie, we gaan dan toch minstens evenveel geld kwijt zijn aan een nieuwe set 19" velgen. En of we dan nieuwe kopen of deze laten herstellen, dan liever de huidige herstellen want het zijn originele en we vinden ze wel mooi.
De vraag is inderdaad als we gewoon blijven rondrijden met de huidige of ze laten herstellen.

Hebben jullie een mening over gepoedercoate velgen versus hoe ze nu afgewerkt zijn?
Duurzaamheid is hoog in zomer/winter? Iemand enig idee wat hij bedoelt met die extra afwerking bij poedercoaten die ze nog iets mooier zou kunnen maken?
 
Poedercoaten kunnen ze in verschillende kleuren en structuren (mat/glans etc). Het enige dat je niet zo goed kunt benaderen met poedercoaten is de glans van blank afgedraaid aluminium (diamond cut).

In dat laatste geval slijpen ze het metaal opnieuw af en zetten ze er een blanke laklaag over. Dit is echter wederom kwetsbaar. Poedercoaten is sterker en daarom duurzamer. @tamer herstelt velgen als hobby via een samenwerking. Mogelijk ziet hij kans om hier nog op te reageren.
 
  • Leuk
Reacties: tamer en AndyVR
Bedankt voor de info, allemaal heel interessant! A.d.h.v. de foto's die ik gepost heb, mag ik ervan uitgaan dat de buitenzijde van mijn velgen diamond cut zijn?
Als we kiezen voor een glansstructuur voor een "gewone" gepoedercoate velg, zal dit de glans benaderen die we nu hebben of zal dit een stuk minder zijn? @tamer zit in Utrecht, ik woon in Oost-Vlaanderen (BE), ik vrees dat dit geen optie zal zijn? :)
 
Ik was voor een nieuwe set 19" incl 4x Michelin pilot sport 5 vorig jaar 1900 kwijt, dus als je de velg zelf mooi vind is 700 in een kleur naar eigen smaak gepoedercoat volgens mij een prima deal.
 
700 voor vers gepoedercoate velgen is wat aan de duurdere kant, maar niet te. Voor mijn set "Diamond Cut" wielen was ik 680 kwijt.
Een lokaal poedercoat bedrijf heeft ook wel eens een setje winterwielen gedaan voor een Arosatje die ik toen had, 90eu. Dat was wel zonder geode met banden. Dat had ik zelf geregeld met een bandenboer.

Na poedercoaten of spuiten met lak, dan Gyeon Rim oid, dan is het appeltje eitje om schoon te houden. Niet eens een velgenreiniger nodig, gewoon je shampoo is voldoende.
 
Volgens mij is bij deze velgen juist de binnenkant ‘diamond cut’ (vandaar de ‘ribbels’ in lengterichting), en is dat ook de reden dat die zo is aangetast omdat dat zo kwetsbaar is.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR