• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

sticky voor hardheid/zachtheid van de lak??

kelvin1990

Detailing chief
6 jun 2011
274
85
Goeeeeedenmiddag,

Ik heb het op het forum nog niet kunnen vinden, dus vandaar even een vraag hierover: Ik {en denk meerdere met mij} zien vaak discussies voorbij komen over harde en zachte lakken. Is het misschien niet handig dat kenners, als ze daar zin en tijd voor hebben, een overzicht van maken? Dan is het voor een beginnende detailer zoals ik handig om te zien aan wat voor een stappenplan je moet denken bij welke auto. Het is natuurlijk zonde om meer lak weg te halen dan nodig is.

Mocht iemand het toch hebben en willen delen zie ik het graag tegemoet!
 
Je kunt deze PDF als richtlijn houden, blijkbaar is het enigzins taboe om dergelijke lijstjes te maken omdat iedereen gelijk "Testspot" begint te roepen, maar toch kun je als algemene richtlijn zo'n lijst aanhouden en daarna een testspot doen om dit te verifieren, of dit nu wel of niet de juiste methode is laat ik in het midden :)

Maar goed, ik lees ook vaak dat er 1 testspot wordt gedaan op een motorkap bijv. en daarna een combi wordt gekozen, daarmee weet je nog niet of bijv. de bumper zachte lak is omdat deze ooit is overgespoten bijv.
 
Het is geen taboe, het is simpelweg zo dat je niet zo maar kunt zeggen dat een lak hard of zacht van een bepaald merk en type auto.... de auto kan overgespoten zijn, in een andere fabriek gemaakt zijn enz enz enz. Als voorbeeld hadden wij ooit tijdens een BMW meeting 2 3 series van dezelfde kleur en bouwjaar, beide niet overgespoten, en de ene had keiharde lak en de andere zachte... zeg mijns inziens genoeg dat je dan totaal niet blind kunt vertrouwen op een lijstje.
Het enige wat echt uitsluitsel kan geven is dus een testspot (jawel, daar is ie weer! w^^w )
 
Ben het eigenlijk helemaal met Stimpy eens.
Zo'n lijst kan meer kwaad doen dan goed heb ik het idee. Stel in de lijst staat dat 'over het algemeen' de lak van merk X keihard is, dus je denkt 'veilig' te beginnen en je zet een light cutting pad met mezzo klaar. Na het gebruik blijkt dat je toch teveel lak hebt verwijderd, doordat deze wagen van merk X een ultrazachte lak blijkt te hebben. Dan ben je dus misleid door die lijst, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Als ander voorbeeld: Toyota lakken, vaak lees je dat ze over het algemeen zacht zijn, maar er zijn er hier al een flink aantal die keiharde Toyota's onder handen hebben gehad.

Het woord testspot bestaat niet voor niks, werkt altijd beter/veiliger dan blind afgaan op een 'lijst'. :-)^

Wat ik wel kan aanraden is zelf een lijst bijhouden van auto's die je al hebt gedetailed. Mochten ze met dezelfde lak terugkomen voor een 2de detailbeurt, dan kun je terug vinden wat je nodig had voor de juiste correctie.
 
Je moet het zien als richtlijn, niet blind op de lijst af gaan.

Stel je hebt een auto met zachte lak en al aardige wat spulletjes verzameld specifiek voor jouw auto. Vervolgens komt er een kennis / familielid met de vraag of je zijn of haar auto ook eens wilt doen. Dan ga je toch research doen naar bestaande gevallen?

Dus stel nu dat die auto van je kennis of familielid een Volvo S80 of Audi A6 is, dan gaan veel forumleden (althans ikzelf wel :-b ) toch zoeken naar eerdere details om de stappen te bekijken en lees je vaak commentaren dat de lak zo hard was ed...

Zo kun je de spullen erop voorbereiden en eventuele aanvullende polijstmiddelen / pads kopen, omdat er een grote kans is (dus zeker geen garantie) dat je met de bestaande spullen die je hebt gebruikt voor eigen auto geen tot weinig resultaat op de andere auto krijgt.

Dus nee, lijst als feitenlijst lijkt met duidelijk een no-go , maar als algemene richtlijn voor wat je kunt verwachten wel oke.
 
Als je naast je eigen auto ook de auto's van anderen gaat doen (al dan niet tegen betaling), dan vind ik dat je sowieso al vrij veel in huis moet hebben (zowel qua spullen als qua ervaring). Dan is een uitgebreide collectie zeker aan te raden :)

Maar goed, stel je zit nu met een mooie DAP500, oranje Monello pads en het potente Mezzo. En je krijgt over 3 weken een 'over het algemeen' kneiterharde BMW voor je neus. Dan zou jij dus aanraden, afgaande op een lijst en eerdere show offs, om vooraf al een rotary, een aantal wollen pads en inizio erbij te kopen? Dat kan, soms is die combo echt nodig ja!
Maar als uiteindelijk blijkt de lak middelhard is, dan is dat toch zonde van je geld geweest? Of gaat alles dan retour naar CC met de vraag om het geld terug? Dan zou ik toch echt aanraden om de auto even langs te laten komen voor een testspotje op de motorkap Een kwartiertje werk en je bespaart wellicht geld / werk.

Voor Carclean uiteraard alleen maar goed als men blind/afgaande op een lijst koopt ;) , maar ik kijk daar anders tegenaan.
 
Ik denk dat dit hele onderwerp hier heel erg uit proportie geblazen wordt, het gaat puur en alleen om een heel klein idee te krijgen van wat over het algemeen te verwachten is.

De geliefde 'testspot' wordt ook gemaakt, dus ik snap deze hele discussie niet...
 
Er is een bekend gezegde welke ook hier wel gaat passen: "Het ligt hem niet aan de materialen, maar aan de gebruiker"

Kortom, gewoon een testspot, dit bij elke auto als je je niet vertrouwd, of dat je zeker wilt zijn wat je nodig bent.

Ik kan dat zelf niet hoor vanaf een lijstje, nee dan pak ik mijn spullen, mijn ervaring en verzin een combinatie van pad en product.
Uiteraard wel kijkend naar de lakdefecten en wat voor een auto het is en doe dan een testspot.
Gewoon lekker aan de slag en red ik het niet met iets van mijn spullen, nieuwe bestellen en later lekker verder gaan.
Kortom veel lezen en ervaren heeft mij namelijk laten weten dat, welke soort auto dan ook ten alle tijde anders is kwa lak.

Testspot is the name to be,... En beginnend of niet,... Met een lijstje leer je niks. Gewoon zelf ervaren. Hebben de meeste van ons zich zo aangeleerd.

Net zoals koken,... Wat op de verpakking staat gaat ook vaak niet op, dus kom je je eigen kunnen wéér tegen 8d