• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stijgende pad/polish combo

stefan8

Detailing rookie
7 dec 2009
50
0
Ik heb volgend materiaal:
(polijst)PADS:
*Wit
*oranje
*geel

Polish:
*Monello Finale
*Monelle Mezzo
*Menzerna PowerGloss (vergelijkbaar met Inizio Forza? of nog sterker?)

Als ik de testspot maak, begin ik met de zwakste combo. (Wit met Finale).

Indien dit niet voldoende is, ga ik dan naar een hogere pad of naar een sterkere polish?

Alvast bedankt

Hallo,

Zelf heb ik nog niet zoveel ervaring,maar ik denk dat je dan voor mezzo moet gaan op wit.
Dit omdat oranje wel heel grof is voor de "finale" lijkt me.
Die gele pad , welke cuttingfactor heeft deze eigenlijk,bij mij is deze normaalgezien voor wax(een nul dus net zoals een zwarte eigenlijk denk ik)

Maar wacht toch ff af ,want er zijn anderen die er veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer van weten.....:-b , en dan kom je het zeker te weten.

Danny

Bedoel je Geel of bedoel je Goud ??
Geel is een zware, Goud is de lichtste ...

Het gaat om de combinatie, 2 x 3 is hetzelfde als 3 x 2
Daarnaast kan je de snelheid en de druk nog wissellen

Lees vooral nog even de How To over machinaal polijsten

Hans

Bij de testspot begin je inderdaad met de zwakste combo en werk je omhoog naar je zwaarste combo. Hierna werk je weer terug naar de lichtste combo om eventuele microkrassen van een zware combinatie weer weg te werken.

De gele pad is inderdaad het zwaarst. Waarom heb je eigenlijk geen finishing pad genomen? (zwart of lichtgroen?). Altijd handig om mooi te finishen met Finale of bij gebruik van een glaze.

Verder weet ik nu dat Menzerna Power Gloss anders is dan Inizio Forza. Inizio Forza is te vergelijken met Menzerna Fast Gloss (S500), een nieuwere compound van Menzerna die mooier finisht. Hierdoor kun je vaak al overstappen naar de finishing stap, in plaats van nog een tussenstap met bijv. mezzo. Dit bij gebruik met een rotary dan, met een DAP weet ik niet wat de resultaten zijn.

Stelregel (correct me if i'am wrong) :

Swirls alleen te zien onder direct licht (onder bouwlamp / tl bak) : starten met Finale
Swirls te zien bij indirect licht (zon, buiten ed) : starten met Mezzo
Mocht mezzo niet helpen dan pas overgaan naar Inizio (forza)

Allen bedankt voor de informatie, echter weet ik het bovenstaande grotendeels al. Ik weet dat ik moet omhoogwerken, maar hoe? (Eerst een grovere polish of eerst een stevigere pad)

@GMToyota: heb ook een zwarte pad, ik kan daar idd mee gaan finishen icm finale. Bedankt om het verschil tussen Menzerna Power Gloss en Inizio Forza uit te leggen. Heb ik het juist dat Power Gloss hiermee een zeer sterke polish is die daarom goed is op glas?

power gloss is inderdaad een compound. Een vrij zwaar polijstmiddel dus. Inizio Forza schijnt zelfs nog iets zwaarder te zijn, maar dat las ik op een ander forum.

Je kan het op glas proberen, maar het zal weinig uitmaken. Glas is gewoon te hard.
Maar zoek eens op dit forum naar diamondite. ik hoop dat ik de naam goed heb, maar zo'n pakket werkt wel op glas.

Juffer1 zei:
Stelregel (correct me if i'am wrong) :

Swirls alleen te zien onder direct licht (onder bouwlamp / tl bak) : starten met Finale
Swirls te zien bij indirect licht (zon, buiten ed) : starten met Mezzo
Mocht mezzo niet helpen dan pas overgaan naar Inizio (forza)

Ook die stelregel gaat niet op.. Ik heb een C5 V6 gehad. Daar waren de swirls duidelijk zichtbaar, maar met SSR1 op lichtgroen kreeg ik daar 100% correctie van swirls.. Goed, de echt zware krassen gingen er niet uit, maar dan nog! Dan is mezzo al snel aan de zware kant..
Gewoon onderaan beginnen en opbouwen;-)

stefan8 zei:
Ik weet dat ik moet omhoogwerken, maar hoe? (Eerst een grovere polish of eerst een stevigere pad)

@GMToyota : Heb ik het juist dat Power Gloss hiermee een zeer sterke polish is die daarom goed is op glas?

Zoals Redcat ook al aangaf is 2 + 3 hetzelfde als 3 + 2. Hiermee bedoeld hij dat het de ene wellicht beter werkt als je mezzo met een groene pad doet en de andere keer finale met een oranje pad.
De gebieden ertussen in lopen eigenlijk wel door elkaar heen. Het is meer een kwestie van proberen en aanvoelen om te zien welke combi jij het beste vindt.

Zelf hou ik ervan om zoveel mogelijk met Finale te doen omdat het zo schittterend finisht.

Voor wat betreft het glas : mocht je de illusie hebben dat je met een dap en polijstmiddel swirls uit glas haalt, dan denk ik dat ik je teleur moet setllen.
Glas is echt kei en keihard, daar polijst je met polijstmiddelen echt 0,0 aan. Wat je wel kan doen is diamondite gebruiken, de praktijk test van Dibbuz op de golf van Dana wijst echter uit dat het goedkoper is om de ruit gewoon te laten vervangen (zeker gezien de neveneffecten)

@ Xsara Coupe : Het is ook een stelregel, aangereikt door de heren van CC tijdens iedere DAP clinick.
Zelf heb ik het ook al eens gehad met een Landrover Discovery waar ik ook met een hele lichte combi al 90% weghaalde.

Omdat er nu toevallig een handjevol auto's zijn waar deze regel niet opgaat, vindt ik het eigenlijk onzin om iedere auto weer met zwart en finale te gaan starten en zo op te gaan werken tot de juiste combi.
Zolang je blijft kijken wat je combi doet is er ook weinig risico dat je door de lak heengaat.
Mijn inziens kan er met lichtgroen en Mezzo weinig verkeerd gaan.

Overigens zijn er ook maar heeeeel weinig auto's met zo'n zachte lak ;)