• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stof in lak na spuiten normaal?

black beauty

Detailing rookie
12 apr 2010
87
0
Hallo allemaal,

Ik heb de merkdealer de opdracht gegeven om de motorkap van mijn auto te laten spuiten (pit en steenslag).

Nu belde de dealer mij dat ik mijn auto kan ophalen, maar dat ik nog wel een keer moet terugkomen omdat er wat stofdeeltjes in de nieuw lak zitten die er over enige tijd moeten worden uitgepoetst. Er zou dan niets meer van te zien zijn. Ik vond het zelf wat vreemd, maar volgens meneer zou dit vaker gebeuren bij liggende delen, zoals een motorkap.

Is dit normaal en zie je na dat poetswerk, dat pas uitgevoerd mag worden als de lak helemaal is uitgehard, er straks echt niets meer van?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bedankt vast de reacties!
 
Ik heb er weinig verstand van, maar laatst had ik een bmw 850 die was overgespoten, de motorkap.

Je zag min of meer dat er wat onder zat. De man zei het zelf ook. Ik kreeg het er niet uit en had bijna alles geprobeerd.

Ik zou er zeker van zijn dat er niks onder zit, anders niet accepteren en het risico nemen dat het er uitgepoetst kan worden
 
Als het stofdeeltjes zijn die er meer op liggen dan erin gezakt zijn, dan zal je er later weinig tot niets meer van zien. Maar er zijn genoeg spuiters waar je netjes een paneel stofvrij kan laten spuiten. Het vergt echter wel een flinke investering om een goede spuitcabine te kopen. ;)

Het is in ieder geval verstandig om de boel eerst uit te laten harden en daarna past te polijsten. Geef hem de kans en beoordeel daarna het resultaat kritisch, niet tevreden, dan moet het gewoon over.
 
laatst zelf wat laten herspuiten,geen stofdeeltjes,
Er dient gewoon in een stofvrije cabine te worden gespoten en ook te laten afbakken.
 
Bedankt!

Net auto opgehaald bij de dealer. Ik zie inderdaad hier en daar een stofje dat oppervlakkig lijkt. Er lijkt er ook eentje ingezakt te zijn, zoals Tim aanhaalde. Hier is een kuiltje ontstaan; die baart me als leek de meeste zorgen. De rest lijkt mij er wel uit te krijgen) Een stofvrije cabine zal men wel niet hebben gehad, vrees ik.
mmmmmm...... eens zien hoe e.e.a. eruit ziet als het uitgehard is en door hen is nabehandeld. Ik vind dat het gewoon strak moet zijn en zal zeker kritisch blijven, zoals Tim zegt.

Hoe lang duurt volgens jullie het uitharden alvorens de spuiter ermee aan de gang mag om na te bewerken? (ik word hier nog door de dealer over gebeld)
 
Toen mijn motorkap werd gespoten werd aangeraden om 6 weken te wachten met polijsten of een andere vorm van nabewerking. Wassen mag wel gewoon.
 
aha......dat zou mooi zijn want de auto is best smerig geworden en heeft nu een glanzende kap. Als ik hem wel zou mogen wassen, ziet het er allemaal weer wat natuurlijker uit....:ja
 
stof deeltjes in het spuitwerk kan altijd,kun je nog zo'n goede spuitcabine hebben,de meeste stofdeeltjes brengt de spuiter zelf mee.
de stofdeeltjes kunnen er na een dag mits goed gedroogd uitgehaald worden.
maar een kuiltje krijg je niet bij sto,dit moet dan of een niet weggeschuurd steenslagpuntje zijn,of een silicone putje.
 
Ik heb mijn motorkap van mijn bijna nieuwe wagen waar krassen opzaten ook laten spuiten bij een zeer grote schade erkende reparateur. Toen ik de wagen ophaalde stond hij buiten in de regen en de sneeuw. Pas enige weken later toen ik aan het poetsen was kwam ik ook stof in mijn lak tegen. Heb met de DAP geprobeerd deze stofdeeltjes weg te dappen maar dat is niet echt gelukt. Ik kon ook niet zien of het de blanke lak was of dat het in de grondlaag zat.:weetniet
Al met al had ik de wagen eerst goed moeten controleren en gewoon terug moeten gaan om hem "goed " over te laten spuiten ( daar betaal je toch ook voor koste mij ook een percentage van mijn no claim):rules

gr
 
singer zei:
stof deeltjes in het spuitwerk kan altijd,kun je nog zo'n goede spuitcabine hebben,de meeste stofdeeltjes brengt de spuiter zelf mee.
de stofdeeltjes kunnen er na een dag mits goed gedroogd uitgehaald worden.
maar een kuiltje krijg je niet bij sto,dit moet dan of een niet weggeschuurd steenslagpuntje zijn,of een silicone putje.

Misschien raar maar wat is een siliconenputje precies? Is dat een gevolg van de spuitprocedure?
 
Heeft niets met de spuitprocedure te maken, maar meer met het feit dat niets hecht op siliconen.

Een spuiter heeft een gloeiende hekel aan siliconenprodukten 8o

Een medewerker van Care heeft eens een keer met zn handen aan de Black WoW gezeten, dit is op siliconenbasis.
Hij is dus naar huis gegaan om zich om te kleden, handen werden met tig middeltjes ontvet, gereinigd enz.
 
Kan idd bij de beste spuiter overkomen, en als het een vakman is lost die dat probleemloos op na het uitharden.

Heb zo al enkele stukken ontvangen in het verleden, ofwel stofdeeltjes, sinaasappelhuid, vernis druiper...
Dit werd achteraf keurig opgelost, of polijsten en sommige delen zelfs wetsanden en terug polijsten.
Welke toepassing is afhankelijk van hoe diep het "foutje" zit.

Steenslag wegwerken is niet altijd even simpel voor een spuiter, je mist al snel een inslagpuntje op een geschuurd onderdeel.
Werkt die dat niet genoeg bij, blijf je een puntje behouden.

Gelukkig zijn het merendeel van de mensen niet erg kritisch op een schadeherstel, anders zouden veel spuiters hun broek scheuren .
Maar ikzelf ben wel zo een "lastige klant" in hun ogen, ik vind hun prijzen vrij hoog dus wil een hoge afwerking.
 
Misschien raar maar wat is een siliconenputje precies? Is dat een gevolg van de spuitprocedure?
Silicone putje komt doordat er bijvoorbeeld toch nog na het ontvetten een silicone deeltje op het oppervlak is gebleven ,lak kan hier niet goed op hechten en word zelfs een klein beetje afgestoten waardoor er dus een soort putje ontstaat. Dat is iniedergeval wat ik er van weet.
 
Stofdeeltjes heb je altijd in de lak dit kun je moeilijk voorkomen ....Dit word er gewoon uitgepolijst nadien als de lak doorgehard is.