• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stofzuiger

Meebooh

Detailing trainee
31 jul 2023
90
37
Ik ben op zoek naar een nieuwe degelijke stofzuiger. Er zijn al wat oudere topics hierover maar de technologie staat niet stil

Welke machines zijn aan te raden? Moet geen waterzuiger zijn. En ook niet met accu

Was aan het kijken naar flex v6 l mc

Ik zoek vooral een goede zuigkracht

Ervaringen?

Prima stofzuiger die Flex. Zo compact en 230mbar onderdruk zijn er niet veel. Zeker niet voor dat geld.

Een Festool CTL mini of Midi heeft 240mbar maar duur. Nog sterker is bijvoorbeeld een Starmix uClean. De ADL1420 doet bijna 260mbar en is ook compact. En kost ook al snel 350.

In de stofzuigers moet je je even goed verdiepen:
Degene die Flex levert (dit is wel een ander model als waar over jij in de begin post schrijft) is vrijwel gelijk aan bijv. deze maar ook deze.
Verschil zit hem vaak in de accessoires.

Laatst bewerkt:
In de stofzuigers moet je je even goed verdiepen:
Degene die Flex levert (dit wel ander model als waar over jij in de begin post over schrijft) is vrijwel gelijk aan bijv. deze maar ook deze.
Verschil hem vaak in de accessoires.
Die hitoki had ik ook in het vizier. Maar is maar 1000 watt en twijfel aan de zuigkracht

Ik ben op zoek naar een nieuwe degelijke stofzuiger. Er zijn al wat oudere topics hierover maar de technologie staat niet stil

Welke machines zijn aan te raden? Moet geen waterzuiger zijn. En ook niet met accu

Was aan het kijken naar flex v6 l mc

Ik zoek vooral een goede zuigkracht

Ervaringen?
Ik heb zelf de flex v6 met kabel, die is echt megasterk voor zo’n klein ding.

Enige nadeel is dat ik deze dan “in” de auto moet zetten of tegen moet houden met mijn voet aangezien de vrij korte slang samentrekt als je de zuigmond ergens op houdt en je dus risico loopt dat de unit ergens tegen aan rolt.
Wordt ook best wel warm maar nog niet het idee gehad dat dit de motor beinvloed.

Tenzij je hem in huis gebruikt lijkt een metalen stang me niet heel handig voor een auto.

De flexibele slang is waarschijnlijk zo gemaakt om compacter te zijn, hij kan namelijk echt heel ver uittrekken. Afgewogen keuze denk ik.

Overigens als je de wieltjes niet gebruikt heb je er minder last van

Met stofzuigers niet alleen naar de onderdruk kijken, maar ook naar luchtdebiet. Als je die twee met elkaar vermenigvuldigd krijg je een factor waarmee je stofzuigers goed onderling kan vergelijken volgens mij.
Het is me in het verleden opgevallen dat een aantal goedkope modellen ofwel een hoog vacuum hebben, ofwel een hoog debiet, maar zelden allebei.
Daarnaast kan het ook geen kwaad om naar het filteroppervlak te kijken. Dat i.c.m. hoe krachtig de motor is is mede bepalend voor het vacuum en debiet, maar ook hoe lang de stofzuiger dat vol kan houden. Een klein filteroppervlak kan relatief snel verstoppen, of uberhaupt de prestaties hinderen.

Ronde harmonica filters hebben de meeste oppervlakte maar de bouw doet ook veel. Veel gebruikte motoren zijn van het merk Domel en die zijn er in 1000 en 1200 watt. Sommige merken roepen 1400w en effectief zelfs 1600W maar het nummer op die motor verwijst bij Domel naar een een 1200Watt.

Daarom heb ik een Festool CTL-I Midi gekozen.. bouw, vorm en zuigkracht is super, (laat zelfs snaartjes van Miele turbo borstels knappen) en een relatief dunne 32mm slang mét stoffen ommanteling is ideaal voor gebruik in een auto. De optionele Bluetooth afstandsbediening is wel erg handig.

Wel elke stofzuiger altijd met stofzak gebruiken. Zonder zak belast je je (dure!) hoofdfilter 10x sneller naar een nieuwe.

Bedankt.

Ondertussen gaat het tussen flex vc 21 rn de hitoki die GeBass aanhaalt. Met licht voorkeur voor de flex

Zelf heb ik een dyson draadloos geval en een festool ctl sys.
De festool heb ik eigenlijk vooral gekocht om te gebruiken als blower, maar mag ook wel eens werk doen als stofzuiger (ja, ik zorg dat de slang goed schoon is. Dat ik hem bijna nooit gebruik als zuiger helpt daarin zeker mee).

Voor de wekelijkse reiniging vind ik de dyson eigenlijk ideaal. Handig op te pakken, geen gedoe met slangen, etc. En, voor het tapijt van de BMW heb je eigenlijk maar weinig zuigkracht nodig.

• Leuk
Reacties: Meebooh
Hier ook een Dyson die zowel in huis gebruikt wordt als in de auto, ik merk wel dat de Dyson niet altijd even goed te manoeuvreren is. Hier zou ik nog wel eens een slang bij willen om die wendbaarheid te krijgen die ik met een slang wel heb, vooral onder de stoelen door en bij de stoelen langs vind ik een drama met de Dyson. Als ik naar de wasstraat rijd (voor de wasbox) en daar de stofzuigerslang gebruik heb ik die wendbaarheid wel.

Voor een Dyson bestaat er een korte, flexibele slang.

Ik had onze Dyson V6 bijna afgeschreven vanwege de accu die vrij snel leeg was en nieuwe accu duur.
Blijkt er een slim Chineesje die adapters gemaakt heeft.. Dyson accu eruit, adapter erin en klik er nu zo een 18v Makita accu onder.

• Leuk
Reacties: mfmeijer
Een Trigger Clip bestaat voor veel Dysons. Die accu adapters zijn er ook voor bijv. Dewalt, Milwaukee en Parkside.

Zijn erg veel after-market, parts en ´hacks´ voor een Dyson.. in de basis is het een perfecte kruimelzuiger.
Ik ben bij de V6 (DC59- DC61) blijven hangen omdat ie zo veelzijdig is..