• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Budget verdelen

Diazken

Detailing rookie
29 okt 2025
3
2
Hey iedereen,

Op het forum heb ik al reeds een ton aan informatie gevonden over allerlei producten en tools dus bedankt daarvoor.

Ik heb het idee om mijn arsenaal op te maken uit volgende zaken:

*Wet/Dry vac George (die ook zal gebruikt worden als extractor voor het interieur).
*De AVA P60 Evo HD.
*Wagner power steamer 915e.
*tornador + compressor (8 bar waarvan ik 6 bar zal gebruiken, 100 liter tank, 150 l/m minimum).
*Een demin installatie voor verplaatsing.

Nu laat mijn budget niet alles meteen toe.
Ik twijfel dus tussen een demin installatie of de tornador met compressor.
Kan natuurlijk ook de AVA en George downgraden om de rest ook aan te schaffen maar het lijkt me wat verlies te zijn op langere termijn?
Wat is jullie gedacht over de volgorde van aankoop?

Alvast bedankt

Dat is geen half werk! Ik neem aan dat je al redelijk wat ervaring hebt of zelfs professioneel aan de slag wil?

Ik heb geen ervaring met de tornador, maar ik denk dat ik eerder zou gaan voor een demin-installatie dan de tornador en compressor. Simpelweg omdat ik een hekel heb aan kalkvlekken en je met demiwater het droogproces een stuk sneller maakt doordat je niet zo precies hoeft te zijn.

Qua ervaring zie ik mezelf nog als beginner, maar het is inderdaad de bedoeling om anno 2026 een carrièreswitch te maken.

Dat dacht ik dus ook, de tornador is een handig dingetje maar denk dat demiwater nog steeds voor efficiënter werken zal zorgen.
Kleine tip nog over het demin proces voor mensen die al een demin systeem hebben, ik las ergens dat het toevoegen van een extra inline RV filter (kampeerfilter rond de 25 euro die normaal wordt gebruikt om drinkbaar water te maken) chloor en chloride ook teniet maakt voor een nog betere uitkomst. Deze filter komt net voor het demin systeem.

Demin zou ik zeker doen (of je moet al een ontkalker hebben), net zoals de hogedruk.
De rest van de dingen zijn naar mijn mening meer Nice to haves of should haves, en hangen ook wat meer af van de auto’s die je gaat doen.

Zeker als je voor professioneel gebruik gaat zou ik wel gewoon kiezen voor goede apparatuur.
Desnoods apparatuur die je weinig gebruikt de eerste keren huren, als je budget beperkt is.
Als je nu gaat voor goedkope apparatuur, dan ga je daar later spijt van krijgen denk ik. Of een extractor die maar half zuigt, of een hogedrukreiniger die maar kort mee gaat, etc.