• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stoomreiniging - wax?

Detailingfan

Detailing trainee
26 dec 2020
19
35
Hi mede auto detailers,

Van het weekend een 944 mogen poetsen, waarvan ooit de lak kapot gepolijst is. Ondanks dat heb ik toch een redelijke glans kunnen creëren. Nu ben ik mij wat meer aan het verdiepen in het reinigen van auto’s met een stroomreiniger. Nu heb ik daar een vraagje over waar ik niet zo gauw een antwoord op kon vinden. Als ik een auto ga reinigen met zo’n stoomreiniger (180 graden!) slijt daar de wax laag niet enorm van?
 

Bijlagen

  • BCC9792F-7BE3-4F3C-A696-C27D3096D278.jpeg
    BCC9792F-7BE3-4F3C-A696-C27D3096D278.jpeg
    233,4 KB · Weergaven: 122
Zo dan, de lak was kapot gepolijst? :eek: Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Ook ik vraag mij af waarom je het exterieur zou willen reinigen met stoom. Dit ga je namelijk niet ''effe'' doen met een simpel stomertje.

Of de materialen en LSP's het leuk gaan vinden, dat betwijfel ik ook. Zeker wanneer je niet-geschikte stoomreinigers gebruikt. (Temperatuur/droog-stoom/etc)
 
Het lijkt steeds populairder te worden, dat stoomreinigen van auto's. Naar mijn bescheiden mening moet je het zien als een preciesie hogedrukreiniger die werkt op 8-10 Bar en max. 0.5L/min (Nog niet eens). Dus dat werkt fijn voor randjes en kiertjes, in de motorruimte, de dorpels. Plekken waar je misschien liever niet een HD-reiniger zet om de nadelen daarvan maar wel een beetje water wilt spuiten. Wat je 'autostomers' echter veelal ziet doen, is het vuil van de lak 'wegblazen' en vervolgens met een MF doek 'nadrogen'.

Niks is helaas minder waar (mijn mening), we weten allemaal hoe vast die roadfilm op auto's zit. Hiermee bedoel ik die grijze waas, deze komt er pas af als je sterke chemicaliën gebruikt, of als je een contact wash uitvoert. Of je auto moet wel in een heule goede beschermlaag zitten. Wat vele 'autostomers' doen veroorzaakt zonder enige twijfel erge schade aan de lak, a.h.v. swirls. Het is eigenlijk niet veel meer dan je auto afspuiten met een zwakke hogedrukreiniger, en dan drogen met een doek. Lekker snelle manier van wassen, maar niet doen. Tuurlijk, de normale man/vrouw/genderbender let niet zo op swirls, maar ziet ze soms wel. En die 180° wordt heel snel minder. Of je moet je hele auto afspuiten op 5cm van de lak, maar dat gaat niet werken.

Ik denk dat het voor het interieur wel oké werkt. Bijvoorbeeld op tapijt of op de stoelen. Stof en zand blaas je dan veelal weg. Vooral op verwaarloosd en lage kwaliteit tapijt, lijk je echt een goed resultaat te kunnen behalen met een stoomreiniger. Mensen vinden het ook fijn om het interieur gestoomreinigd te hebben. Het ziet er ook heel vet uit natuurlijk en met ontsmetten helpt het vast (maar een klamme MF doek ontsmet ook al gigantisch). Werkt ook super om vuil uit vakjes en bekerhouders te verwijderen.

Wat ik mij wel afvraag, is over de nadelige gevolgen m.b.t. de gezondheid van de operator. Want man man man, wat zijn sommige interieurs smerig. Met een stoomreiniger kan ik mij voorstellen dat je wat slechte dampen inhaleert. Je ziet ook absoluut niet wat je doet.

My 2 cents yo.

Wat ik wel interessant vind, is dat pop up Nurburgring ze ook lijkt te gebruiken op de meest dikke bakken. Hmmmmmmmm.
 
Hm, ik kende http://popup-carwash.com/carwash/ niet, maar ze geven hier zelf inderdaad aan dat de (fijnere) deeltjes die op de lak achterblijven na het stomen met een MF doek verwijderd worden. Ook is er onderaan te lezen dat ze met een soort All-In-One product opvolgen na het stomen... Het lijkt me dat ze gewoon swirls introduceren en die vervolgens weer maskeren o_O Prima aanpak voor de doelgroep, want snel een mooi resultaat :innocent:
Voor het aanbrengen van de PPF polijsten ze ook een rondje (wel 1 seconde zichtbaar in het filmpje)

Overigens ook nog heel benieuwd wat het inhoudt dat de lak bij TS ooit "kapot gepolijst is" en of en hoe dit eventueel opgelost is. Is de auto dus gedeeltelijk overgespoten? Of is er nog steeds ergens sprake van clear coat failure op de auto?
 
  • Leuk
Reactions: Brad en Heijneker