• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stukje EXP - COLLINITE verwijderen

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
61
Waalre
Hallo Medecleaners;

Ik heb zojuist mijn Polootje een dubbele laag EXP en daarna een dubbele laag Collinite gegeven.

Ik ben ontevreden over een stukje "spuitwerk" op 1 portier. Ik heb daar een stukje moeten bijwerken met de spuitbus vanwege roestvorming.

Dit stukje spuitwerk moet opnieuw. Maar nu moet de Sealant en de Wax er dus af. Deze staan er net 4 dagen op.
Hoe verwijder ik deze lagen ??????????????

( PS - Ik heb "zelfbouw" industriereiniger en Paint Cleaner ) ......

Moet dus gaan schuren en spuiten op een stuk van 60 - 30 cm.

Alvast dank voor de reacties .........

Ik heb mijn auto afgelopen week naar de spuiter gebracht ivm. schade. Ik zei hem dat ik bij wat hogere temperaturen wat steenslag wou bijwerken. Ik vroeg hem met welk middel ik betreffende plekken het best kon ontvetten. Volgens zijn zeggen is wasbenzine hiervoor een uitstekend middel. Wel goed ventileren en niet roken uiteraard.

De Industriereiniger heb ik ook uitgebreid getest op wat "test carroseriedelen". Indien verdund in warm water heeft ook deze in een 2 - 4% oplossing goede ontvettende eigenschappen. Wasbenzine werk echter nog een stukje beter.

Hey Leon ,ik zou gewoon goed ontvetten en er daarna even met de paint-cleaner over gaan ,dan is het toch wel weg.:-)^

Wasbenzine is een optie ,maar laat een vettig laagje over dus daarna even wassen met wat afwasmiddel (ontvettend).

Wasbenzine laat geen vettig laagje achter, mits je op de juiste wijze ontvet. Gebruik één schone natte doek met wasbenzine om je oppervlak nat te maken, hiermee lossen vetten e.d. op, gebruik vervolgens je andere schone, droge doek om direct de natte delen droog te wrijven. Laat dus geen wasbenzine aandrogen want dan verspreid je slechts de verontreinigingen en haal je er niets af. Behandel dus ook slechts een oppervlak dat niet te groot is i.v.m. het verdampen van de wasbenzine.

Deze behandeling volstaat, geen paintcleaner meer gebruiken hierna. :! Herhaal deze behandeling eventueel nog een keer met twee schone doeken. :-)^

White Collar zei:
Je kunt ook niet alles weten. :lol Ik ben opgegroeid in de schadewereld, vandaar. ;-)
Okay allemaal;

De antwoorden zijn allemaal van gelijke aard. Ontvetten met wasbenzine dus. Voldoende product nemen en voldoende schone doeken. Komt goed.

Vraag aan White Collar ............ de schade-expert ;-)

De lak die ik zelf heb bijgewerkt is een metallic lak. Uit de spuitbus opgezet. Een aantal stukken zijn zeer goed gelukt. Weinig kleurverschil.

Twee stukken echter geven WEL een kleurverschil. De lak is metallic blauw maar de nieuw bespoten stukken kleuren aan de rand grijs op.

Hoe komt dit ????? Zijn dit de metaaldeeltjes die een "andere" richting uitwijzen ???? Of is dit een kwestie van te kort schudden, bus verkeerd richten of iets van dien aard ????

Groetjes Leonneke

Leonneke zei:
De lak die ik zelf heb bijgewerkt is een metallic lak. Uit de spuitbus opgezet. Een aantal stukken zijn zeer goed gelukt. Weinig kleurverschil.

Twee stukken echter geven WEL een kleurverschil. De lak is metallic blauw maar de nieuw bespoten stukken kleuren aan de rand grijs op.

Hoe komt dit ????? Zijn dit de metaaldeeltjes die een "andere" richting uitwijzen ???? Of is dit een kwestie van te kort schudden, bus verkeerd richten of iets van dien aard ????

Eigenlijk geeft je zelf het antwoord al. ;-) Waarschijnlijk is je 'uitspuitzone', het deel aan de zijkanten van je reparatieplek, van een net iets te grote afstand aangebracht, zodat je lak al vrij droog, en daarmee wat 'grover', op het oppervlak komt. Dit verklaart inderdaad de welbekende grijze waas aan de randen.

Op zich probeer je het goed aan te brengen door een verloop in je lak aan te brengen, maar zie nu hoe moeilijk dat is met een spuitbus. ;-) Met sommige metallickleuren hebben zelfs proffesionele autospuiters al moeite en dat nota bene met proffesioneel gereedschap, dus verwacht gewoon geen wonderen van een spuitbus.

Ik denk dat je voor het beste resultaat in dit geval de reparatieplek toch zo klein mogelijk moet houden. En probeer de afstand tussen het oppervlak en je spuitcap zo gelijk mogelijk te houden. Tracht banen te spuiten van links naar rechts en vice versa, waarbij je aan het einde van een baan, de spuitcap even loslaat en vervolgens weer indrukt als je met de volgende baan teruggaat.
Hiermee voorkom je in ieder geval dat de zijkanten van je reparatieplek te overvloedig geraakt worden.

Ik kan je er nog veel meer over vertellen, maar dat is allemaal theorie. Het beste is natuurlijk om in de praktijk wat te laten zien, maar ik ben bang dat dat er niet van gaat komen. 8d Succes in ieder geval. :-)^

DAF-44 zei:
Ik neem aan dat er een laag blanke lak overheen gezet hebt. Zo niet zou ik dat wel doen.

Jawel en zeker ............. Blanke lak. Daarna SSR 3 en SSR 1.
Glad maken is geen enkel probleem.

Zonder "grijze" randen werken wel .................. Leonneke

White Collar zei:
Eigenlijk geeft je zelf het antwoord al. ;-) Waarschijnlijk is je 'uitspuitzone', het deel aan de zijkanten van je reparatieplek, van een net iets te grote afstand aangebracht, zodat je lak al vrij droog, en daarmee wat 'grover', op het oppervlak komt. Dit verklaart inderdaad de welbekende grijze waas aan de randen. :-)^

Wit boordje ............. Bedankt voor de info. Ga een nieuwe poging wagen. Telkens eventjes stoppen aan het einde van de zwaai.
Kwam niet in me op dat er dan ook een "dubbele" lading aangezet wordt.

Op 1 plek is het heel erg goed gelukt ............. Dus moeten die andere twee plekken ook goed lukken, maar dan betere spuittechniek toepassen.

Dank voor deze Profi Tips ................. Leonneke