• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls spotten

WallyPower

Detailing addict
29 jan 2016
33
50
Hallo allemaal,

De afgelopen dagen ben ik, wanneer het weer het toeliet, bezig geweest om mijn Ford te polijsten.

Enige probleem waar ik tegenaan loop, is het zien van de swirls.
Wanneer ik geen direct zonlicht heb krijg ik het niet voor elkaar om de swirls zichtbaar te maken.
Hierdoor is het lastig om te controleren of ik wel voldoende correctie heb behaald.

Ik heb verschillende dingen al geprobeerd:

- TL-licht
- LED zaklamp, zowel telefoon als een normale
- LED bouwlamp 10W
- Gloeilamp 100W
- Bouwlamp

Met de bouwlamp krijg ik sommige diepere swirls wel tevoorschijn, maar de lichtere die het zonlicht tevoorschijn haalt blijven onzichtbaar.

Heeft iemand hier nog tips voor mij?

Groeten,

Mark

Bij carclean verkopen ze een lamp genaamd Faro welke ik zeer prettig vind werken voor het vinden van swirls en andere defecten.

De Faro vind ik ook erg fijn, maar zelfs daarmee kan het nog moeilijk zijn om defecten te zien op sommige lakken.

Hey Hallo,

Ik gebruikte nooit een lamp omdat ik altijd op straat poetste en ''dacht'' dat dit prima was. Recent liep ik echter tegen de feiten aan toen ik een auto binnen in een garage ging bekijken en foto's maakte, maar bij de tweede keer kijken maakte ik per ongeluk een foto met mijn flitser aan. (Telefoon) Ineens zag ik allerlei defecten zoals swirls en polijstbanen.

Al snel werd mij een Monello - Faro (LED zoombare) inspectielamp geadviseerd omdat je naast verschillende hoeken ook met verschillende lichtsoorten defecten wel of niet kan zien. Vanaf dat moment gebruik ik hem voor alles en heb hem standaard in mijn jaszak zitten, haha!

Het zoomen helpt ook veel, want je vind tijdens het in-uitzoomen steeds meer defecten. (Da's trouwens ook wel lastig, want in mijn ervaringen zie je meer als je lief is!)

Ik heb hem samen met een accu genomen en heb hem tot op heden nog niet op hoeven laden. (6 uur brandtijd volgens beschrijving)

Onderstaand een aantal voorbeelden. -->

20160202_191448.webp

20160202_191500.webp

Zelfs bij daglicht werkt de lamp prima. -->
20160203_115626.webp

20160203_115634.webp

Andere auto. -->

20160203_115939.webp

Mijn ervaringen zijn dus goed met de inspectielamp. Komt een enorme bak licht van het kleine lampie, zoomen gaat makkelijk met 1 hand (Je schuift de kop naar voor/achter om te zoomen) en het is ook een aardig robuust ontwerp.

Met een accu is het makkelijk, die kan je via USB opladen. Standaard zit er een battarijhoudertje in voor, ik dacht, 4 kleine AA of AAA batterijen.

Greetz

Maar hoe zou de faro de krassen wel zichtbaar kunnen maken wanneer dit met een bouwlamp niet lukt?

Ik weet dat niet zeker. Ik denk dat het te maken heeft met het type verlichting (LED) en dat de lichtbron heel klein is. Met een bouwlamp heb je veel licht, maar dit word overal heen gegooid, bij de Faro is het een scherpe lichtbron/bundel. Althans, dat is mijn gedachte erbij.

Greetz

Weet niet zeker of de vorm van de lichtbron een rol speelt, zou zomaar kunnen. Wat wel een verschil maakt is de kleur. Je schijnt in de voorbeelden alleen op donkere lakken. Deze laten swirls sowieso al veel beter zien.
De lak op mijn auto is meer een champagnekleur.

Maar je een foto maken met flits kan ik zeker proberen. Ik heb een spiegel reflex met externe flitser, dat zou zeker genoeg licht moeten geven.

Ah, dit was inderdaad op donkere kleuren. Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk dingen zien op lichte kleuren altijd al lastig vind.

Foto's maken met mijn telefoon + flitser aan, dat werkte ene keer toevallig wel goed en de andere keer volkomen ruk, haha!

Eigenlijk, denk ik, is een LED inspectielamp een permanente flitser waardoor je veel ziet. Niet alleen tijdens de ''flits''.
Ik kan het je ook niet omschrijven, weet alleen dat het voor mij wel lekker werkt. Maja, Who Am I? :P

Ik zou wel eens naar buiten kunnen lopen en kijken of ik een lichte kleur auto zie... Lampie erbij, kan ik effe proberen!

Greetz

Nou, heb zojuist een lichte kleur auto gevonden. (Zilvergrijze 206)

Ik belde aan om te vragen of ik effe snel een foto van de auto mocht maken, van dichtbij, blablabla... Ik dacht bij mijzelf; ''Da's minder belachelijk dan wanneer de eigenaar toevallig naar buiten kijkt en één-of-andere prutser naast zijn auto ziet zitten... met een lampie... :p

Ik heb ze net op mijn computer gezet en zie nu dat op de foto's eigenlijk niet duidelijk de swirls te zien zijn. Op het oog zeer zeker wel, lastig, maar zichtbaar.
Je ziet op de foto's de reflectie van de inspectielamp, klein puntje, en daaromheen een waas van licht. Ik denk dat je de swirls niet goed ziet omdat o.a. zij die waas maken. (Althans, zo lijkt het omdat de swirls op deze auto minimaal waren en dus zichtbaar rondom de reflectie van de lamp)

20160204_172956.webp

20160204_173008.webp

20160204_173115.webp

20160204_173133.webp

• Leuk
Reacties: WallyPower
Kijk, dit zijn nog eens posts waar je wat aan hebt! Bedankt!

Keek die kerel niet heel erg raar toen je aanbelde?:p

Maar dan zou dus een puntlichtbron met een hoge intensiteit de swirls zichtbaar moeten kunnen maken.

Ik probeer eerst nog de externe flitser, die op de hoogste stand instellen en dan hopen dat de camera deze vast kan leggen.

Zoniet dan zullen we moeten gaan sparen voor een lampje of wachten op beter weer..

Beetje vent houdt natuurlijk van duur gereedschap

Maar bij een lamp voor detailen gaat het niet om de prijs maar om de soort licht
Helder licht, richting blauw danwel een beetje richting oranje
Kan de geweldige Faro zijn of een klein ledlampje van de Action
Het gaat juist om het verschil en de combinatie

Lampen bij de BP pomp in ons dorp zijn heel onvergevend

• Leuk
Reacties: johnwoo
Ik gebruik zelf ook de faro met accu.
Moet zeggen dat ik er altijd wel de swirls mee kan vinden. Zoals quantoxx al zei op donkere lak iets makkelijker als op lichte lak maar zeker het geld waard.

Hey WallyPower,

Ik heb nog even een aantal foto's gemaakt van de Faro's lichtbundels. Ik liet net namelijk de hond uit en had de Faro bij mij. Ideaal om ook gewoon bij je te hebben of simpelweg in huis te hebben liggen. Ik moest dus aan dit topic denken.
Ik bestelde de Faro omdat dit geadviseerd was op het forum, maar wist eigenlijk niet goed was het nou precies was. Bij ontvangst was ik erg verrast door de enorme bak licht die er van af kwam en de mogelijkheid om te zoomen.

Zojuist een 3-tal foto's gemaakt waarbij de Faro op zijn scherpst is ingezoomd, tot volledig uitgezoomd. Allemaal traploos, maar had geen zin om 900 foto's te maken, haha! (Accu 1x opgeladen en inmiddels al veel aan geweest, dus misschien is de lamp al wat zwakker)

--->

Faro01.webp

Faro02.webp

Faro03.webp

Greeetz

Wel handig dat je zo de straal kan aanpassen.

Ik ben zelf vanochtend nog even bezig geweest om te kijken of ik swirls met een flitser vast kon leggen;

Het kan wel, mits op donkere lakken. De DS5 van ons pap krijg weinig liefde als t om poetsen gaat en heeft dus een motorkap vol met swirls.
IMG_6159.webp

Op mijn lak werkte het helaas niet zo goed, waarschijnlijk heb ik gewoon minder swirls. (linker achterportier)

IMG_6183.webp

Verder heb ik het ook nog geprobeerd met heel veel licht; Volvo V70 er haaks op gezet (1,5 à 2 meter afstand) met alle verlichting aan.

DSC02276.webp

Werd t zichtbaar door, maar praktisch is anders...

En tot slot als bonus: Met een beetje inval flits kun je wel erg strakke reflecties maken, zelfs zonder polijsten.
DSC02264.webp

Conclusie van dit alles, toch maar geld opzij zetten voor een inspectielamp..

• Leuk
Reacties: Kees-sw en Altos
je moet ook vanuit verschillende hoeken naar je lichtbron toekijken, dan zie je steeds weer andere swirls en krassen.
Ikzelf gebruik naast die Faro ook een Scangrip inspectielamp (zoals deze maar dan met stroomdraad)
https://www.Carclean.com/product/Scangrip/Multimatch_CRI_LED_Inspectielamp_Multimatch_103237

Er is al veel gezegd, goede tips. Alleen een LED lamp of alleen een TL-lamp kan je dus niet alle defecten mee zien.

LED spot lamp op zilver. Erg moeilijke kleur om swirls te spotten btw.
7bb8ecf0f298cf422cdc98b46200e8b0.webp

Krassen in TL-lamp
3471c56532f1273d704d92d8a02a60ee.webp

LED bouw lamp 30W 4000K diepere krassen
2d4a32fcf1d83d58580528fe89fab0c5.webp

LED bouwlamp 30W 4000K Swirls
960e17213272dcd972376e77e3a7f65c.webp

Kortom licht is cruciaal met detailen en vooral veel verschillend licht. Ben nu bezig met 4x 50Wat SMD LED 6000K bouwlampen. 5500K is daglicht kleur dus hoe meer je daar in de beurt zit, hoe meer het op dit mooi plaatje lijkt.
960e17213272dcd972376e77e3a7f65c.webp

Bijlagen

• b91fd5ad0829b1576e879e3383f5a9e2.webp
    b91fd5ad0829b1576e879e3383f5a9e2.webp
    280,2 KB · Weergaven: 143
  • 4d3863a1af8e6bf39925299901ef6f65.webp
    4d3863a1af8e6bf39925299901ef6f65.webp
    294 KB · Weergaven: 135
  • Leuk
Reacties: Soepergrover
Klopt @nicknameless
Heb ik een keer een discussie met iemand hier gehad, weet niet meer wie. Die beweerde het tegen over gestelde omdat volgens die persoon de chrome reflector de meeste reflectie heeft. Klopt idd maar dit geeft teveel strooi licht.
Bij deze ook gedaan.
f11a5e92ba895fe1e614adaaf8462f66.webp

@tembaco - Dus als ik het goed begrijp, maak je de reflector wit c.q. minder of niet reflecterend, zodat de luchtbundel van de lamp meteen naar beneden schijnt en niet via de reflector alle kanten op gegooid wordt?

Greetz