• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Temperatuur,Luchtvochtigheid en coatings...

kv1980

Detailing addict
7 feb 2014
74
60
Hallo,

Ben een tijdje (zonder specifieke reden) weggeweest op dit forum...dus vergeef me als ik een vraag stel die ergens reeds beantwoord werd.

Wat is de minimum-/maximumtemperatuur voor het aanbrengen van een coating?
Hoe zit het met de luchtvochtigheid en eventuele luchtvochtigheidschommelingen na het aanbrengen?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Dit zal verschillen per coating. Zoek even op internet naar jouw specifieke coating en dan vind je al snel je antwoorden.

Ivm temperatuur wel maar wat luchtvochtigheid betreft denk ik niet. Iedereen weet dat je de auto 24 auto moet droog houden maar luchtvochtigheid wil zeggen dat er veel vocht in de lucht zit wat dan weer niet wil zeggen dat ja auto nat wordt. Zolang het water niet condenseert en neer valt op de auto blijft de wagen droog.

Toch kan ik me best voorstellen dat luchtvochtigheid toch een rol kan spelen bij het curen van de coating.

In elk geval bedankt voor je reactie
 
Ik meen te herinneren dat Gyeon dit wel aangeeft. Maar zo ligt het wederom welke coating je gebruikt (merk/type).

Er zijn coatings die maar 12 uur curetijd hebben, anderen 24, 36 of 48 uur, enzovoorts. Dus het is niet zo algemeen als je denkt. ;)

Dus welke coating gebruik je? :)
 
  • Leuk
Reactions: kv1980
Ideaal is tussen de 15-25 graden met 50-70% luchtvochtigheid volgens mij als ik het goed onthouden heb.

Het belangrijkste is dat de omstandigheden constant blijven. Als ze teveel variëren dan zit je met verschillende droogtijden (tijd die je moet wachten om af te nemen).
 
Sorry maar ik denk niet dat de ideale luchtvochtigheid per type coating verschilt.;)

Buiten dat is het ook niet iets waar je jezelf echt druk over hoeft te maken, het zal alleen bepalen hoe snel een coating uithard of hoe snel he hem moet afnemen. Maar dat merk je van zelf.

Ik heb deze vraag ook gesteld horen worden aan een van de Gyeon mannen. En die reageerde lacherig van “if you want to create the perfect laboratorial environment the ideal humidity will be beween 60 and 70%.

Kijk als je in sommige Aziatische landen een coating aan zal brengen zal de coating sneller af genomen moeten worden en zou je met kleinere delen per keer moeten coaten.

Maar dat is echt niet iets waar wij ons druk over moeten maken.

Als je de temperatuur kan regelen zal dat mooi zijn.

(Edit ik zie dat @Dibbuz me voor was)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: kv1980
Ok bedankt voor de info.na jaren Wetcoat en Cure zou ik graag in de lente over stappen naar Synchro.
 
Uiteraard,dat hoort er bij he voor het onderhouden vd coating...en we wrijven veel te graag om die stap weg te laten
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Temp: 18-22 gr.
Vochtigheid: 50-70%
Aldus de expert tijdens de Gyeon Clinic afgelopen weekend op mijn vraag ;)
Als de temp en/of vochtigheid hoger is, zal t sneller drogen/curen, dus moet je daar rekening mee houden en je gebied verkleinen/sneller afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: @Jasper en kv1980