• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Terug strepen na wassen auto

Stofke

Detailing addict
28 feb 2011
380
62
Nu reeds de derde keer dat ik dit tegenkom, na het afspoelen, wassen en afdrogen van de auto heb ik altijd strepen, lichte waskrassen op mijn motorkap. Ik was de auto met de Meg's washmitt. Heb het meestal als er redelijk wat zand op de auto ligt? Zou dat zand icm die washmit die strepen veroorzaken. Het is raar dat ik het enkel op de motorkap heb. Of zou mijn PB droogdoek de schuldige zijn. Ik was namelijk altijd eerst de motorkap en neem deze met de droogdoek ook altijd als eerste af dus veel vuil in de mitt of droogdoek kan er niet zitten natuurlijk.

004-2.webp

Er zijn hier al wat andere topics over geweest, m.b.t vlekken of strepen die achterblijven na het wassen.

Heb je nou last van strepen of van waskrassen? Als het waskrassen zijn, dan moet je polijsten om ze weg te krijgen. En daarna gewoon extra vvoorzichtig zijn bij het wassen, vooral goed voorspoelen als je weet dat er veel zand zit, voordat je met de mitt eroverheen gaat.

Als het strepen zijn: Heb je al een andere shampoo/droogdoek/washmitt geprobeerd? Wat gebeurt er als je met een microvezeldoek wrijft, gaan de strepen dan weg? En in combinatie met demi-water of een QD, gaan de strepen dan wel weg? Het ligt dan aan bijv.: teveel shampoo, droogdoek niet goed, niet goed afgespoeld, enz.

Het is eerder een combinatie van wazige strepen en lichte krassen. Ik gebruik de DJ BTBM, 14ml voor 10 liter water, de Meg's Washmitt en de PB droogdoek. Het is raar dat het enkel op de motorkap is dat het probleem zich voordoet.

Stofke zei:
Heb het meestal als er redelijk wat zand op de auto ligt? Zou dat zand icm die washmit die strepen veroorzaken.

Insectenresten in je washmitt zijn reeds voldoende om swirls/krasjes te veroorzaken dus zand veroorzaakt gegarandeerd krasjes......daarom is de wagen vooraf grondig afspoelen zeer belangrijk (om reeds zoveel mogelijk vuil te verwijderen alvorens de wasbeurt te beginnen)

Ik gebruik ook de tuinslang:
op harde straal voor het wassen (om vuil te verwijderen), ook op harde straal na het wassen (om shampoo te verwijderen) en op zachte straal net voor het drogen (sheeting-effect)

Had dit ook op de lak van mijn ford focus,gebruikte toen ook de meguiars wasmitt en poorboy's droogdoek, Heb toen de wasmitt van poorboy's gekocht en de delirium droogdoek,Om er achter te komen of het de wasmitt is of de droogdoek kan je proberen om de auto na het wassen en afspoelen, Droog te maken met de droogdoek doormiddel de doek alleen maar op de auto te leggen en dan met je handen op de doek te leggen op elk oppervlak,Zodat je niet over de lak wrijft.

Moet nu wel zeggen dat mijn lak heeeel gevoelig is. Dit weekend de motorkap voorzien van klei, polijstmiddel met dap en daarna BH en de Wolfgang Sealant erop. Als ik dan maar durf met mijn vinger even over de lak te gaan zie ik al terug lichte krasjes. Kun je voorstellen hoe voorzichtig ik dus moet zijn bij het wassen :-/

Kan veel oorzaken hebben , misschien heb je hier wat aan :

- gebruik van te harde doeken of washandschoen (gewassen met wasverzachter ? )
- te weinig water in de washandschoen + vuil dat over de lak schraapt oid , of je washandschoen is ook te hard (in het begin)
- een tuinslang die over de lak wrijft bij het afspoelen ?? (of je kleren)
- wassen met een reeds gebruikte handschoen en na tig-keer in de emmers is deze terug properder....
- detailerspray gebruiken of niet tijdens het drogen : misschien heb je wel erg "hard" water (dan raad ik je aan om je droogdoek voldoende vochtig te sprayen met de detailerspray en ook de lak )
- te grote oppervlakken wassen in 1 keer
- erg zachte lak
- mogelijk heb je gepolijst en is de olie uit de polish vervlogen/weg en heb je niet genoeg gepolijst en zie je nog steeds swirls :weetniet
- andere ....

Zand dat aan je lak kleeft krijg je volgens mij toch altijd weg met een waterstraal (zolang het geen klei is denk ik toch)

Meestal ligt het niet aan de produkten , eerder aan het verkeerde gebruik ervan :schaam

Foamen kan erg veel schelen (al doe je dit maar met een Gloria foammaster).

Mocht je je droogdoek verdenken, spoel de auto dan "droog" en nevel dan het deel wat je gaat drogen eens in met spray & wipe / last touch of een andere detailerspray.

Heb dit namelijk bij de Megane en in mindere mate bij de Vito ook gehad, nu is de auto afdroog met spray & wipe heb ik nagenoeg nergens meer last van.

Het polijstwerk is goed.ik loop altijd na met ipa en controleer met een halogeenlamp. Bij mij gebeurt het tijdens het wassen zelf dat de vegen komen.ik gebruik de 2 emmer methode en dep de auto droog.erg zachte lak?

Is zeker niet de eerste, nooit een unizwarte VAG auto gedaan zeker? ;-)

Wederom worden er meerdere dingen door elkaar gehaald.
Dat er snel vegen op komen wil niet gelijk zeggen dat de lak zacht is.
Er is een groot verschil tussen zacht en gevoelig!

Gevoelige lakken hebben heel snel marring van een doek/washmitt maar kunnen nog wel hard zijn.
Dat merk je met het polijsten omdat lichte krasjes zich niet zomaar laten verwijderen, bij een zachte lak zijn die namelijk wel zo weg.

Het kan zijn dat een motorkap over is gespoten i.v.m. steenslag en dat deze dus gevoeliger is dan de rest van de auto, dit komt regelmatig voor.
Afhankelijk van het mengsel van de spuiter kan de lak dus best gevoelig zijn.
Je kan er verder weinig aan doen om dat te verhelpen anders dan opnieuw te laten spuiten.

Wat tips:
-Nauwelijks druk zetten op de lak met álles behalve als je met de hand een krasje weg haalt
-Foamen
-Deppen i.p.v. slepen met het drogen van de lak
-Gebruik van producten die zo makkelijk mogelijk zijn af te nemen

Dibbuz;322118 zei:
Is zeker niet de eerste, nooit een unizwarte VAG auto gedaan zeker? ;-)

+1

Heb ooit een nieuwe pearl black Jetta gehad. Ik was toen nog helemaal niet into detailing, maar die lak was echt wel supergevoelig. Als je er met een "propere" vinger over wreef, niet met de nagel en zonder druk te zetten, had je al duidelijk zichtbare krassen. Na garantieclaim heeft de VWdealer er dan een nieuwe laag blanke lak over gelegd, helaas zonder eerst de originele lak te cleanen of te polijsten. Alle krassen, en zelfs overblijfselen van insecten, zaten onder een nieuwe laag blanke lak. Die was dan wel niet meer zo gevoelig, het was geen zicht :-&