Enkele maanden geleden heb ik mijzelf een Rupes Bigfoot Nano iBrid Multi-Action Polisher - Long Neck cadeau gedaan. Het is meteen duidelijk dat Rupes meer aandacht besteedt aan onderzoek & ontwikkeling dan aan marketing; wie verzint zo'n naam!?
Ik vond / vind de prijs nogal heftig voor een amateur detailer, maar ik vond het geheel een goede aanvulling op mijn materieel. En gezien ik van plan was om mijn Mazda MX5 onder handen te nemen (Mazda MX5 ND - langeduur test) was de timing perfect.
De details van het pakket vind je op de website van Carclean, dus daar ga ik niet veel over zeggen. Ik zou het vooral over mijn ervaringen willen hebben.
Om mij zonder zorgen te kunnen uitleven met mijn nieuw speelgoed, stond er lang een oude autodeur in mijn garage. En dit was het moment om die - eindelijk - tevoorschijn te halen.
Ik heb de deur cadeau gekregen van de eigenaar van de Porsche 911 in ons gebouw (wagen van de buurman).
Deze zomer had ik de deur al gewassen en gekleid (onder bijzondere belangstelling van een aantal buren ), maar verder was er nog niets mee gebeurd.
Gezien de deur van een schroothandel komt, bevindt die zich niet meer in showroomstaat.
Ik heb eerst - zoals ik geleerd heb op YouTube - een aantal zones afgeplakt.
Dit is een detail van oorspronkelijke toestand van het paneel.
Ik heb eerst het teststukje nat geschuurd met 2000 grid. Na het schuren, zag het paneel er zo uit.
Daarop ben ik dan aan de slag gegaan met de Rupes D-A Coarse Cut - Polishing Compound in combinatie met Rupes Blue Coarse Foam Pad.
Na minder dan een minuut leverde dit volgend resultaat op.
De schuurkrassen waren volledig weg en er begon al wat glans te verschijnen.
Op naar de volgende stap: Rupes D-A Fine Polishing Compound met de Rupes Yellow Fine Polishing Pad.
Die stap deed de lak duidelijk meer schitteren.
En om de test af te ronden heb ik de Rupes UNO PURE Ultra Finishing Polish met de Rupes White Ultra Fine Finishing Pad uitgetest.
Deze laatste producten zitten niet in het pakket. Ik heb deze finishing polish erbij gekocht omdat ik deze wilde gebruiken op mijn Mazda vooraleer ik de glascoating aanbreng.
Op het testpaneel zag ik geen effect, maar ik had de indruk dat het op de MX5 wel nog wat extra glans gaf.
Het testpaneel zag er ten slotte zo uit.
Ik vind dit een erg bevredigend resultaat.
Ik heb het dan maar meteen bewerkt met een schroevendraaier om verder te kunnen oefenen op krassen.
Ook daar ben ik erin geslaagd om de lichte krassen volledig en de diepere krassen grotendeels weg te krijgen.
Werken met de Long Neck Polisher is overigens een plezier.
De kabel heb ik maar even gebruikt (omdat de batterijen nog niet opgeladen waren), maar voor de rest heb ik altijd met de batterijen gewerkt. En dat gaat erg goed. Doordat er twee batterijen in het pakket zitten en de laadtijd korter is dan de werktijd, zit je nooit zonder battery power.
Het is een licht toestel dat door de combinatie van de drie koppen (roterend, 3mm of 12 mm uitslag), twee steunschijven (30 mm en 50mm) en een verlengstukje voor de roterende kop toelaat om te werken op plaatsen waar het met een normale D/A polisher moeilijk manoeuvreren is.
Ook het feit dat ik nu kan schuren zonder met schuurblokjes te moeten klooien, is voor mij een toegevoegde waarde.
Het luxe tasje voor het opbergen van de opzetstukken vond ik initieel wat overbodig.
Achteraf bekeken, blijkt het echter een erg handig ding te zijn waardoor je alles makkelijk terugvindt. Daarenboven zorgt het er ook voor dat je bij het opruimen kunt controleren of je al je stukken teruggevonden hebt.
De twee borsteltjes (nylon & paardenhaar) lijken mij nogal klein en heb ik nog niet gebruikt, maar het is natuurlijk een mooi extraatje bij een verder compleet pakket.
Ik ben dus blij dat ik de investering gedaan heb. Deze stevige koffer gaat de komende jaren nog veel gebruikt worden, zowel op mijn wagen als op mijn motorfiets.
Ik vond / vind de prijs nogal heftig voor een amateur detailer, maar ik vond het geheel een goede aanvulling op mijn materieel. En gezien ik van plan was om mijn Mazda MX5 onder handen te nemen (Mazda MX5 ND - langeduur test) was de timing perfect.
De details van het pakket vind je op de website van Carclean, dus daar ga ik niet veel over zeggen. Ik zou het vooral over mijn ervaringen willen hebben.
Om mij zonder zorgen te kunnen uitleven met mijn nieuw speelgoed, stond er lang een oude autodeur in mijn garage. En dit was het moment om die - eindelijk - tevoorschijn te halen.
Ik heb de deur cadeau gekregen van de eigenaar van de Porsche 911 in ons gebouw (wagen van de buurman).
Deze zomer had ik de deur al gewassen en gekleid (onder bijzondere belangstelling van een aantal buren ), maar verder was er nog niets mee gebeurd.
Gezien de deur van een schroothandel komt, bevindt die zich niet meer in showroomstaat.
Ik heb eerst - zoals ik geleerd heb op YouTube - een aantal zones afgeplakt.
Dit is een detail van oorspronkelijke toestand van het paneel.
Ik heb eerst het teststukje nat geschuurd met 2000 grid. Na het schuren, zag het paneel er zo uit.
Daarop ben ik dan aan de slag gegaan met de Rupes D-A Coarse Cut - Polishing Compound in combinatie met Rupes Blue Coarse Foam Pad.
Na minder dan een minuut leverde dit volgend resultaat op.
De schuurkrassen waren volledig weg en er begon al wat glans te verschijnen.
Op naar de volgende stap: Rupes D-A Fine Polishing Compound met de Rupes Yellow Fine Polishing Pad.
Die stap deed de lak duidelijk meer schitteren.
En om de test af te ronden heb ik de Rupes UNO PURE Ultra Finishing Polish met de Rupes White Ultra Fine Finishing Pad uitgetest.
Deze laatste producten zitten niet in het pakket. Ik heb deze finishing polish erbij gekocht omdat ik deze wilde gebruiken op mijn Mazda vooraleer ik de glascoating aanbreng.
Op het testpaneel zag ik geen effect, maar ik had de indruk dat het op de MX5 wel nog wat extra glans gaf.
Het testpaneel zag er ten slotte zo uit.
Ik vind dit een erg bevredigend resultaat.
Ik heb het dan maar meteen bewerkt met een schroevendraaier om verder te kunnen oefenen op krassen.
Ook daar ben ik erin geslaagd om de lichte krassen volledig en de diepere krassen grotendeels weg te krijgen.
Werken met de Long Neck Polisher is overigens een plezier.
De kabel heb ik maar even gebruikt (omdat de batterijen nog niet opgeladen waren), maar voor de rest heb ik altijd met de batterijen gewerkt. En dat gaat erg goed. Doordat er twee batterijen in het pakket zitten en de laadtijd korter is dan de werktijd, zit je nooit zonder battery power.
Het is een licht toestel dat door de combinatie van de drie koppen (roterend, 3mm of 12 mm uitslag), twee steunschijven (30 mm en 50mm) en een verlengstukje voor de roterende kop toelaat om te werken op plaatsen waar het met een normale D/A polisher moeilijk manoeuvreren is.
Ook het feit dat ik nu kan schuren zonder met schuurblokjes te moeten klooien, is voor mij een toegevoegde waarde.
Het luxe tasje voor het opbergen van de opzetstukken vond ik initieel wat overbodig.
Achteraf bekeken, blijkt het echter een erg handig ding te zijn waardoor je alles makkelijk terugvindt. Daarenboven zorgt het er ook voor dat je bij het opruimen kunt controleren of je al je stukken teruggevonden hebt.
De twee borsteltjes (nylon & paardenhaar) lijken mij nogal klein en heb ik nog niet gebruikt, maar het is natuurlijk een mooi extraatje bij een verder compleet pakket.
Ik ben dus blij dat ik de investering gedaan heb. Deze stevige koffer gaat de komende jaren nog veel gebruikt worden, zowel op mijn wagen als op mijn motorfiets.