• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test Bigfoot Nano iBrid Multi-Action Polisher - Long Neck

Vlerk

Detailing guru
14 dec 2009
422
153
58
Herent (België - op 5km van Leuven)
Enkele maanden geleden heb ik mijzelf een Rupes Bigfoot Nano iBrid Multi-Action Polisher - Long Neck cadeau gedaan. Het is meteen duidelijk dat Rupes meer aandacht besteedt aan onderzoek & ontwikkeling dan aan marketing; wie verzint zo'n naam!?

Ik vond / vind de prijs nogal heftig voor een amateur detailer, maar ik vond het geheel een goede aanvulling op mijn materieel. En gezien ik van plan was om mijn Mazda MX5 onder handen te nemen (Mazda MX5 ND - langeduur test) was de timing perfect.

De details van het pakket vind je op de website van Carclean, dus daar ga ik niet veel over zeggen. Ik zou het vooral over mijn ervaringen willen hebben.

Om mij zonder zorgen te kunnen uitleven met mijn nieuw speelgoed, stond er lang een oude autodeur in mijn garage. En dit was het moment om die - eindelijk - tevoorschijn te halen.
211230 Oefendeur 03.JPG

Ik heb de deur cadeau gekregen van de eigenaar van de Porsche 911 in ons gebouw (wagen van de buurman).

Deze zomer had ik de deur al gewassen en gekleid (onder bijzondere belangstelling van een aantal buren :p), maar verder was er nog niets mee gebeurd.

Gezien de deur van een schroothandel komt, bevindt die zich niet meer in showroomstaat.
211230 Oefendeur 04.JPG



Ik heb eerst - zoals ik geleerd heb op YouTube - een aantal zones afgeplakt.
220105 Mazda MX5 ND 08 Oefendeur.JPG


Dit is een detail van oorspronkelijke toestand van het paneel.
220105 Mazda MX5 ND 11 Oefendeur.JPG


Ik heb eerst het teststukje nat geschuurd met 2000 grid. Na het schuren, zag het paneel er zo uit.
220105 Mazda MX5 ND 13 Oefendeur geschuurd.JPG


Daarop ben ik dan aan de slag gegaan met de Rupes D-A Coarse Cut - Polishing Compound in combinatie met Rupes Blue Coarse Foam Pad.
220105 Mazda MX5 ND 15 Oefendeur compound.JPG


Na minder dan een minuut leverde dit volgend resultaat op.
220105 Mazda MX5 ND 16 Oefendeur na compound.JPG

De schuurkrassen waren volledig weg en er begon al wat glans te verschijnen. :)

Op naar de volgende stap: Rupes D-A Fine Polishing Compound met de Rupes Yellow Fine Polishing Pad.
220105 Mazda MX5 ND 17 Oefendeur medium.JPG


Die stap deed de lak duidelijk meer schitteren.
220105 Mazda MX5 ND 19 Oefendeur na medium.JPG


En om de test af te ronden heb ik de Rupes UNO PURE Ultra Finishing Polish met de Rupes White Ultra Fine Finishing Pad uitgetest.
220105 Mazda MX5 ND 23 Oefendeur na polish.JPG

Deze laatste producten zitten niet in het pakket. Ik heb deze finishing polish erbij gekocht omdat ik deze wilde gebruiken op mijn Mazda vooraleer ik de glascoating aanbreng.

Op het testpaneel zag ik geen effect, maar ik had de indruk dat het op de MX5 wel nog wat extra glans gaf.
Het testpaneel zag er ten slotte zo uit.
220105 Mazda MX5 ND 25 Oefendeur detail.JPG

Ik vind dit een erg bevredigend resultaat. :)

Ik heb het dan maar meteen bewerkt met een schroevendraaier om verder te kunnen oefenen op krassen. o_O
220105 Mazda MX5 ND 27 Oefendeur krassen.JPG


Ook daar ben ik erin geslaagd om de lichte krassen volledig en de diepere krassen grotendeels weg te krijgen.

Werken met de Long Neck Polisher is overigens een plezier.
De kabel heb ik maar even gebruikt (omdat de batterijen nog niet opgeladen waren), maar voor de rest heb ik altijd met de batterijen gewerkt. En dat gaat erg goed. Doordat er twee batterijen in het pakket zitten en de laadtijd korter is dan de werktijd, zit je nooit zonder battery power.

Het is een licht toestel dat door de combinatie van de drie koppen (roterend, 3mm of 12 mm uitslag), twee steunschijven (30 mm en 50mm) en een verlengstukje voor de roterende kop toelaat om te werken op plaatsen waar het met een normale D/A polisher moeilijk manoeuvreren is.

Ook het feit dat ik nu kan schuren zonder met schuurblokjes te moeten klooien, is voor mij een toegevoegde waarde.

Het luxe tasje voor het opbergen van de opzetstukken vond ik initieel wat overbodig.
220106 Mazda MX5 ND 19 Toolbag.JPG

Achteraf bekeken, blijkt het echter een erg handig ding te zijn waardoor je alles makkelijk terugvindt. Daarenboven zorgt het er ook voor dat je bij het opruimen kunt controleren of je al je stukken teruggevonden hebt.

De twee borsteltjes (nylon & paardenhaar) lijken mij nogal klein en heb ik nog niet gebruikt, maar het is natuurlijk een mooi extraatje bij een verder compleet pakket.

Ik ben dus blij dat ik de investering gedaan heb. Deze stevige koffer gaat de komende jaren nog veel gebruikt worden, zowel op mijn wagen als op mijn motorfiets.
 
Duidelijke en waardevolle beschrijving.
Ik denk wel te zien dat de blauwe pad behoorlijk voor zijn donder heeft gehad
Misschien een beetje teveel wrijving ?
 
Ik denk wel te zien dat de blauwe pad behoorlijk voor zijn donder heeft gehad
Misschien een beetje teveel wrijving ?
@RedCat Klopt volledig.
Ik heb ondertussen geleerd op YouTube dat als ik de pads de eerste keer gebruik ik veel meer product moet aanbrengen en dat de pad opgewarmd moet worden voor optimaal resultaat.

We leven om te leren!
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek en schaef
Meer product is een werkwijze, ik maak de pad liever licht vochtig
Dan trekt het product er niet zo veel in en heb je een vergelijkbare situatie als na het wassen
Maar als je ze uitblaast gaat dat niet op

Opwarmen is geen must al is het duidelijk dat je bij meer wrijving warmte krijgt en beide samen gaan met sneller resultaat
Of dat bij Rupes producten anders is ? geen idee
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nova_niek
@RedCat
Ik heb ondertussen geleerd op YouTube dat als ik de pads de eerste keer gebruik ik veel meer product moet aanbrengen en dat de pad opgewarmd moet worden voor optimaal resultaat.

Ditzelfde heb ik ervaren met mijn Rupes bigfoot mini met blauwe Rupes pad. Te weinig product en te veel druk. Op een gegeven moment zie je de pad kapot gaan. #leermomentje

Leuke review dit, nu wil ik stiekem ook een Bigfoot Nano!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Toevallig was ik hem net op de website van carclean aan het bekijken :) Ik zocht al naar ervaringen met deze machine en ik ga hem zometeen bestellen. Weer flink wat dingen besteld en ik kijk er alweer naar uit om het uit te pakken!