In afwachting van de resultaten van "Carclean's grote vergelijkende velgen-wax test" op Bert's auto, wil ik hier toch vast even wat resultaten van de Poorboys World Wheel Sealant plaatsen.
Gisteren heb ik de 207 voor het eerst aan een flinke detailbeurt onderworpen en aangezien ik de camera toch bij had, heb ik ook maar even het poetsproces van de velgen op de
gevoelige plaat sensor vastgelegd.
Even wat inleidende info: de velgen zijn op 17 mei (één week na aflevering van de auto), na een grondige poetsbeurt met Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner (om de troep die de dealer op de velgen gesmeerd had te verwijderen) en een rondje Meguiars Paint Cleaner (Step 1), voorzien van een laagje van de eerder genoemde Wheel Sealant. Een week later heb ik een tweede laagje aangebracht.
Daarna zijn de velgen alleen nog maar schoongemaakt met een spuitlans van de lokale wasbox (met gewoon water) en een sopje van Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo.
Ik rijd ongeveer 800 à 900 km per week, voornamelijk snelweg, dus de velgen worden in een week behoorlijk smerig.
Op de foto is ook al wel een beetje te zien dat de regen van afgelopen vrijdagnacht en zaterdagochtend, wat vuil "losgespoeld" heeft. Dit heb ik op velgen van mijn vorige auto (waarvan de velgen niet behandeld waren) nooit gezien, imho een eerste aanwijzing dat Wheel Sealant zijn werk doet.
Hierna heb ik de helft van de velg afgeschermd met een stuk karton en op de andere helft de spuitlans gezet: niet te dichtbij en ook niet te lang. Hierbij zie je het ergste vuil verdwijnen.
Mooi schoon, zou je denken, maar niets is minder waar. Even met een vingah over het "schone" deel en je bent weer een illusie armer. (de foto is een beetje onderbelicht om het verschil duidelijk te laten zien).
Alles behalve schoon dus (tenminste: volgens mijn standaard is dit niet schoon en ik neem aan dat jullie minstens even kritisch zijn als ik
)
Hierna heb ik de "schone" kant van de velg met de Mothers Wax Wheel Brush en een sopje van NXT Shampoo schoongemaakt (wat overigens kinderlijk eenvoudig is) en tadaaaaa: Nu is de velg wel schoon (de linker helft dan toch).
Tenzij je velgen dus voorzien zijn van een hightech space-age pantserlaag (zoals de velgen van Tim's R8), lijkt een goede velgen wax (en een goede wheel brush) een goede investering. De velgen worden voor mijn gevoel minder snel vuil en het is echt een piece of cake om ze weer schoon te krijgen.
Ook de duurzaamheid van de van de Wheel Sealant valt mij niets tegen: vreemd genoeg voelen de velgen niet heel glad meer aan, maar blijkbaar is de werking nog ruim voldoende !
Ik neem aan dat ook de andere, specifiek voor velgen bedoelde waxen, dezelfde resultaten geven, maar daarover zal de vergelijkende test ongetwijfeld uitsluitsel geven.
Groetjes, Typhoon