• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Testspot BMW E90

Dennis84

Detailing chief
27 okt 2014
217
75
40
Ik heb wat vraagjes over het maken van een testspots t.b.v. het polijsten van mijn BMW.
Ik heb in voorraad; 1x een gele, oranje, witte en zwarte 5.5” pad.

Stel ik begin met Mezzo op een witte pad. Is het noodzakelijk om de hele pad te primen met Mezzo en dan 4 erwtjes of is een spraytje Spray &Wipe en dan de 4 erwtjes voldoende?

Dit vraag ik omdat ik verwacht dat deze combi (zeker op dak en motorkap) veel te licht is. De pad zit dan
vol met Mezzo dus zal deze grondig gewassen moeten worden als ik de pad later wil gebruiken met Finale.

Meen dat (te) veel wassen nadelig kan zijn voor de velcro…


Ik heb over het algemeen niet snel 2 opeenvolgende dagen om mijn auto te detailen en zal het dus
over een groter tijdvlak willen doen. Bijv. weekend 1 dak & motorkap, weekend 2 zijkant links etc.
Dit betekent, aangezien ik altijd alles weer schoon en droog op wil bergen, veel reinigingswerk.

Hoe doen jullie dit?
 
Dennis, voor een testspot gebruik ik meestal een beetje extra polijst bijv in de vorm van een kruis op mn pad. De hele pad primen met polijst vindt ik zonde zolang ik de juiste combi nog niet heb gevonden. Wel gebruik ik een spraytje pad conditioner en een twee tal sprays naar mate een pad stugger is. Dit sprayen moet niet overdreven worden anders spat het alsnog alle kanten op zodra jeje machine aanzet. Een witte pad met mezzo op een bmw lijkt mij een te lichte combi, maar dat zal je testspot uitwijzen. Mn pads was ik met grote regelmaat, vaak in een padwasher als ik er nog mee aan het polijsten ben. En als ik gereed ben met de hand. Ik laat ze in het zonnetje of op het droogrek drogen, maar wel met het gedeelte die aan je backingplate komt naar beneden wijzend. Tot op heden nog geen ene pad die kapot is gegaan.
 
Ikzelf zou de pad niet primen maar idd 1 spray en 4 erwtjes polijstmiddel. Het is goed dat je begint met de voorgestelde combo maar ook ik verwacht dat je zwaarder zal moeten gaan. Met een dap verkreeg ik te weinig resultaat en mede daarom heb ik nu een bigfoot 21 wat niet wegneemt dat het met een dap ook lukt alleen zal dat langer duren. Ik heb met monello paars gewerkt op de dap maar ik zou eens voor mf pads bv van buff and shine kijken.
 
Ik heb ook gewoon de 3 polijstmiddelen van Monello in huis. Ik lees veel berichten dat er bij BMW veelal Veloce met wol (minimaal geel) wel de uiteindelijk gevonden combinatie is....

Padwasher vind ik nog wat overdreven om aan te schaffen, aangezien ik puur voor mezelf detail en (nog) niet voor derden. Handwasje met Dreft en dan droog slingeren op de DAP verstandiger tijdens het maken van de testspots?

Vermoed dat ik eigenlijk wel veilig kan starten met Mezzo/Oranje, aangezien ik nog nooit heb gelezen dat er met een lichtere combi resultaat behaald is. Mijn motorkap heeft toch wel
behoorlijk last van lakdefecten door vermoedelijk weggekrabde vogelpoep door vorige eigenaar:(
 
Hoi Dennis,

Er is tamelijk wat verwarring over 'primen' van de pad. Dit komt voornamelijk door het verschil in korrel. De Monello middelen zijn een DAT, wat inhoudt dat de korrels groot uit de fles komen en klein zijn als je klaar bent en je auto afneemt met een doek. Bijvoorbeeld de Meguiars middelen zijn een zogenaamde SMAT. Dit wil niks anders zeggen dan dat de korrels iets kleiner zijn, maar niet afbreken. Voor deze middelen heeft het zin om je pad te primen volgens je eerste methode. Je doet dan niks anders dan het oppervlak van je pad veranderen in een soort schuurschijf en hoe uniformer het oppervlak, hoe beter het resultaat. Als je wil kan je dit ook met een DAT middel doen, maar het levert geen voordelen (ik kan alleen maar nadelen bedenken) op ten opzichte van wat Ric zegt.

Wat betreft het schoonmaken, schone pads zijn uitermate belangrijk voor een goed resultaat, dus ja, altijd goed schoonmaken. Er wordt nogal geklaagd over de aanhechting van het velcro bij Lake Country pads en van de pads die ik van Lake Country heb kan ik me daar iets bijvoorstellen. De Buff en Shine pads zijn wat dit betreft veel duurzamer en als ik me goed geïnformeerd heb, zijn de Monello pads door BnS gemaakt, dus leef je uit. In mijn beleving scheelt het als je als je de pad uitknijpt en niet uitwringt (als je begrijpt wat ik bedoel) en je kan ze droog draaien op je DAP, maar let erop dat ze niet te zwaar zijn op dat moment.

Succes!
 
Dennis,
Ikzelf maak geen pads schoon tussendoor maar dat komt omdat ik meerdere pads heb liggen en dat vind ikzelf erg lekker werken. Ik verwacht dat je op jouw auto zelfs met wol/veloce bv geruime tijd bezig bent om resultaat te verkrijgen met een dap dus hou daar rekening mee qua tijd. De mf pads gaven op mijn rupes wel snel resultaat al moest ik erg uitkijken dat ze niet te warm werden maar op een dap heb je daar minder last van daarnaast werken deze veel fijner als monello paars vond ik. Andere optie zou zijn om in de buurt van Tiel aansluiting te zoeken met iemand die goed is met een rotary om de meeste defecten weg te halen om vervolgens met de dap te finishen.
Mvg:
Ric