• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tijdwinst behalen?

dani

Detailing rookie
21 mrt 2010
63
0
Beste forumleden,

Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van Carclean.com Er is een wereld voor mij open gegaan. Nooit geweten dat je je auto zoveel makkelijker en mooier kan poetsen met de juiste kennis en materialen.
Ik heb mijn auto inmiddels gekleid, polijsten met de dap 500 en de Monello Mezzo en Finale. Daarna voeden met de Blackhole en afsluiten met de wax Exsealant van Poorboys. De auto is bijzonder mooi geworden.
Ik ben een pietje precies dus ongeveer:
1.5u. wassen
2.5u. kleien
4.5u. polijsten
4.5u. voeden en wax.
1.0u. banden, chroom, plastic poetsen.

Mijn vader en schoonvader zijn auto heb ik inmiddels ook gedaan. Maar dan ben ik dus iedere keer bijna 2 dagen aan het poetsen. Dat wordt een beetje te gortig. Ik zal het verzoek om een auto te poetsen nog wel eens krijgen, maar ik wil in 1 dag klaar zijn. Waar haal ik tijdwinst zonder afbreuk te doen aan het eindresultaat?

Wassen weglaten is natuurlijk geen optie. Kleien is een vraagteken, je gaat immers polijsten. Maar het polijsten gaat natuurlijk wel veel beter op een schone en gladde ondergrond. Polijsten moet ook vanwege de waskrassen die er altijd wel zijn, maar misschien kan ik de Mezzo weglaten en alleen de groene pad met de Finale? Ik voed de lak liever wel, maar misschien kan je dit weglaten. Waxen weglaten is geen optie. Wat vinden jullie?
 
4,5 uur voor voeden en wax vind ik wel wat aan de lange kant. Waar gaat al die tijd dan inzitten?

De glaze is zo goed als wipe on wipe off en kan bij jonge lakken ook nog wel weggelaten worden.

Misschien laat je de wax wel heel lang curen dat daar zoveel tijd in zit.
 
Tijdswinst behaal je vooral door het vaker te doen en dus te oefenen.
Wassen deed ik eerst ook dik een uur over, nu net een half uurtje met 2x foamen wat 5 minuten per keer duurt.
In het begin was ik ook bijna anderhalf tot 2 uur kwijt voor te kleien, nu lukt dat meestal met 30-45 minuten afhankelijk van de wagen.
Het enigste waar veel tijd in blijft zitten is het polijsten daar zal je niet veel tijdswinst behalen maar ook het voeden en waxen lukt me nu meestal wel binnen de 2 uur.
 
Een ding is zeker, niet gaan haasten.
De tijden die je nu noemt passen best bij het behandelen van auto's met achterstallig onderhoud.
Terecht wijzen de voorgangers op het opdoen van ervaring, en op de kortere tijd als je gaat bijhouden.
Misschien eens kijken of er iemand wil helpen ?

Een zekerheid heb je, met de ervaring komt ook het tempo

Hans
 
Echte kwaliteit kent geen tijd :) Het is een hels karwei om een auto in 1 dag volledig te doen in je eentje, zeker als iemand nog redelijk onervaren is. Daarnaast doen steeds meer detailers hier paneel voor paneel. De opgeven tijden zijn erg lang. Voeden en waxen hoeft volgens mij niet zo lang te duren, net als de trims.
 
Het hangt ook heel erg van de staat van het aangeboden "slachtoffer" af.

De ene auto kan relatief makkelijk te kleien zijn, en de ander kan wel veel zwaardere vervuiling hebben.
Bij de ene auto kun je deursponning makkelijk schoonkrijgen, en bij de andere kun je er erg moeilijk bij, en groeit er bijna een moestuin in, die je nog met geen beitel weggebikt krijgt.

Zo zijn er nog wel een paar....

Voor mij is het heel simpel, ik moet er plezier aan beleven, haastwerk wil ik niet, dan begin ik er niet eens aan, dan is het geen ontspanning meer. En ik vind het resultaat belangrijker dan de tijd die in de weg ernaartoe gaat.

Efficient werken merk je vanzelf, dat groeit er wel in als je een tijdje bezig bent, dat kun je niet afdwingen.

Zorg in ieder geval dat je er plezier aan blijft beleven.
 
dani zei:
Polijsten moet ook vanwege de waskrassen die er altijd wel zijn, maar misschien kan ik de Mezzo weglaten en alleen de groene pad met de Finale? Ik voed de lak liever wel, maar misschien kan je dit weglaten. Waxen weglaten is geen optie. Wat vinden jullie?
De lijst die je opvoert is goed en kleien hoort er gewoon bij.
Maar begin je met Mezzo of begin je eerst met Finale en de lichtgroene pad?
Het is zaak om zo licht mogelijk te beginnen met een testspot en als dat niet het gewenste resultaat geeft, dan pas ga je zwaarder (Mezzo+witte pad).
Als je het met groen en Finale af kan, dan heb je alweer wat tijd gewonnen.
Maar zoals met alles, hoe vaker je het doet hoe sneller je kan werken.
Ik doe zelf ook nog steeds minimaal een dag over een auto en ik "oefen" genoeg :-b
 
En vooral blijven kleien, alvorens te gaan polijsten.
Risico bestaat bij niet kleien, dat verontreinigingen die op de lak liggen en tijdens het wassen niet verwijderd zijn, tijdens het polijsten toch los komen en dan tussen de polijstschijf en je lak gaan rollen en hagelnieuwe verse krassen gaan veroorzaken.
Kleien dus!
 
Je kunt alleen tijdswinst behalen door routine te krijgen. Overigens 2.5 uur voor kleien? Zo lang ben ik niet bezig, ik schat een uur, maar dat is ook weer door routine. 4.5 uur voor voeden en wax vind ik ook aan de lange kant, ik denk eerder 2 uur.
Polijsten is geen pijl op te trekken aangezien dit sterk afhankelijk is van de staat van de lak, en niet te vergeten hoe kritisch je zelf bent ;)
 
Een auto in één dag doen is nixmismee. Het is flink doorwerken als je alles in een dag wilt doen. Van de andere kant; 1,5 uur wassen vinnik wel een beetje aan de lange kant, en in 2,5 uur kleien is ook wel tijdswinst te halen.

Wat ik ook vaak doe is gewoon in etappes werken. :cool
Dan doe ik op een doordeweekse avond alavst mijn velgen/banden/wielkasten. Ik heb vaak na een hele zaterdag ook niet de energie meer om nog gebukt en op mijn knieën aan de wielen te gaan staan millimeteren. :-/

Soms werk ook apart even moterkap en/of dak alvast bij.

Of ik doe de dag er na alle trims en de ruiten. Daarvoor hoef je je auto niet opnieuw te wassen (tenzij sahara-regenbui) en de dag erna sta je dan lekker weer te genieten van de glimglim en ben je fijn nog wat aan het na-prutsen. Dat voelt ook weer veel prettiger dan dat je op zaterdag een race tegen de tijd houdt. Het moet ook wel leuk blijven.

Als nadeel kun je opmerken dat je dan je spullen steeds te voorschijn moet halen en pads schoonmaken en zo meer, maar ja, het is toch je hobby...!?

Succes, enne, oefening baart kunst en spaart tijd!