• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips ivm handmatig polijsten

Mito

Detailing addict
18 mrt 2012
109
65
Zoals in de titel staat : Kunnen er mensen mij tips geven ivm handmatig polijsten?

Ik verwacht natuurlijk geen super resultaat, maar ik hoop dat ik toch een bepaald verschil kan zien. Wil gewoon weten hoe ik met de hand het beste te werk ga want overal vind je wel info over machinaal polijsten, maar niet hoe je het best aanpakt als je handmatig wilt/moet werken. En als complete beginner een DAP kopen en gebruiken lijkt me nu niet bepaald een goed idee ]d~^

Wagen is een 2007 ford focus in de kleur panther black. Buiten hier en daar een kras die best diep is (ziet grijsachtig uit ipv zwart) is de lak zover ik weet nog in "redelijk" goede staat. Weet er iemand of dit harde lak is of medium? Zachte is het naar mijn opzoekingen waarschijnlijk niet.

Ik heb als startersset de Meg's paint restoration kit gekocht. (Zal in de toekomst zeker veranderd worden maar een mens moet natuurlijk ergens beginnen)

Product om te polijsten is Meg's ultra compound, en bedoeling is om deze aan te brengen met de meegeleverde Meg's soft foam applicators.
Welk resultaat kan ik hiermee verwachten? En ivm het aanbrengen zelf : hoeveel druk oefen ik best uit tijdens het aanbrengen van het product?

Zijn er btw andere producten die beter geschikt zijn om handmatig mee te polijsten? Ik lees wel goede dingen over de monello lijn bv

Verdere tips/tricks zijn natuurlijk steeds welkom.

;-)

In het stappenplan waar Nicknameless de link naar geeft staat alle informatie voor handmatig. Erg handig en duidelijk overzicht over hoe te werk te gaan. Wat betreft de Ultimate Compound van Meguiars; deze kun je zowel met een foam applicator als een badstofapplicator verwerken. Mocht je iets meer 'cut' nodig hebben, dan kun je er voor kiezen de oranje handpad van Monello gebruiken. Zelf heb ik op mijn Ibiza de combinatie van Ultimate Compound en de oranje pad gebruikt, prima combinatie om met de hand te verwerken, maar verwacht geen wonderen.

Zolang je met de dap niet gooit op je auto , zal er niks erg gebeuren....

Ik zal ff een antwoord geven zoals hier wel meer wordt geschreven :

"zoek een detailer in je buurt en probeer daar eens met zo'n toestel te werken , ze zullen je het heus wel tonen en "schrik" moet je enkel hebben voor ...de hond :lol

Omdat ik een grote schijterd ben als het over mijn lak gaat misschien? :-p
Dap zal er waarschijnlijk wel komen op een dag, maar 1st wat ervaring en armpijn opdoen op de handmatige manier zodat ik tenminste een idee heb waar ik mee bezig ben :-)
Een detailer in de buurt zoeken om dat ding eens vast te houden is wel een goed idee en het overwegen waard !

Btw ik denk dat ik inderdaad mijn resultaat wat kan opkrikken met betere pad(s) en producten.
Als mijn ultimate compound op is misschien gaan voor:

Inizzio forza, Mezzo en Finale

icm

1x Monello Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator voor de Inizzio Forza (+1 1tje reserve moest ie vallen)
2x Monello White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator voor de Mezzo en Finale (+ 1tje reserve natuurlijk)

Voor machinaal werk kom je meestal wel toe met alleen Mezzo en Finale heb ik begrepen maar daar het over handwerk gaat zal de Inizzio mijn taak wel vergemakkelijken denk ik. Of is dit toch te veel van het goede en schrap ik best de Inizzio?

Verder verwacht ik echt geen wonderen daar ben ik me van bewust... Zolang ik maar verschil zie ben ik al blij !

Ik ben afkomstig van de maaskant.... diep in Limburg tegen de nederlandse grens aan (Maastricht).

@ Rolf: die afspraak is alvast ingepland ;-p

Verder heb ik gisteren alvast de pads besteld !

dat weet ik maar toch fel bedankt voor het aanbod ;-)

Ik hoop dat het weer vandaag wat meevalt zodat ik aan de slag kan !!

Mito zei:
Ik ben afkomstig van de maaskant.... diep in Limburg tegen de nederlandse grens aan (Maastricht).

@ Rolf: die afspraak is alvast ingepland ;-p

Verder heb ik gisteren alvast de pads besteld!

Van Lanaken of Maasmechelen?

Ik ben zelf van Maasmechelen maar ik heb helaas ook (nog) geen dap :)_[]

Mijn schoonouders wonen vlakbij Maastricht :lol
Dus ben daar ook wel eens te vinden 8-)
Tanken doe ik altijd daar in Lanaken lekker goedkoop8d

Ben er nu ook, maar mocht van mijn vriendin dit weekend een keer geen spullen meenemen :lol
Als ik nog een keer deze richting op kom wil ik best wel eens langskomen of jij hier langs als je tegen die tijd nog geen dap hebt;-)

Jeroenn zei:
Van Lanaken of Maasmechelen?

Ik ben zelf van Maasmechelen maar ik heb helaas ook (nog) geen dap :)_[]

Van Dilsen-Stokkem om correct te zijn !

Woody zei:
Mijn schoonouders wonen vlakbij Maastricht :lol
Dus ben daar ook wel eens te vinden 8-)
Tanken doe ik altijd daar in Lanaken lekker goedkoop8d

Ben er nu ook, maar mocht van mijn vriendin dit weekend een keer geen spullen meenemen :lol
Als ik nog een keer deze richting op kom wil ik best wel eens langskomen of jij hier langs als je tegen die tijd nog geen dap hebt;-)

Woody, ik zal je een pm sturen met mijn tel. nr. dan kunnen we zeker eens afspreken !
Een dap is nogniet voor morgen, maar ik voel het toch al kriebelen om er 1tje in de toekomst aan te gaan schaffen xD

On topic nog eens: Na het kleien zag ik vandaag eindelijk echt de reflectie van de lak ! Mijn wagen heeft er tot nu toe maanden bijzonder stoffig en zouterig bijgezeten. Deed deugd om te zien hoeveel potentieel de lak heeft, laat staan as hij eindelijk een mooi waxlaagje krijgt.
Maar verder zijn er natuurlijk ook een hele hoop imperfecties (lees de hele wagen staat vol met swirls) die mij nu pas echt zijn opgevallen.

Ik ga sowieso morgen nog eens de auto wassen (want het heeft hier ondertussen geregend). En daarna voor de 1e maal handmatig mijn bakkie polijsten en waxen :love

Ik hoop dat het meevalt ! Al weet ik dat ik met alleen polijsten al een uur of 3 zoet ben.

Het meeste resultaat zal je toch hebben van kleien en polijsten, de wax zal wel nog iets bijdragen maar deze dient vooral voor bescherming. Veel succes met het handmatig polijsten, ben zelf ook zo begonnen maar eens je een Dap hebt wil je nooit meer terug. Enkel het waxen doe ik wel nog handmatig, vind het fijner dan met de Dap.

Ik verlang nu al naar een DAP, ook al heb ik nogniet 1x effectief handmatig gepolijst.

Dus het zal er zeker nog van komen !

Als extraatje heb ik een paar gsm foto's van de begintoestand vandaag. Ik heb maar 1 foto van het resultaat na het kleien, en toen was er niet genoeg licht dus de foto trekt op niks !
Ik zal zeker nog foto's van het gehele eindresultaat posten :)

Dit zijn de foto's van de hoofdproblemen, de echt duidelijke krassen dus alsook hoe de auto uitzag voor het wassen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Dit een een (slechte) foto van hoe mijn bakje erbij stond na het kleien

Er zijn zeker hopen imperfecties te zien, maar toch blinkt ie mooi !

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's zijn bij mij niet zichtbaar, ben ik de enige ? Enkel als ik ze open in een nieuw tabblad kan ik de foto zien.

Bij mij ookniet, als ik edit doe zie ik de links wel.

Ik doe mijn best om het in orde te krijgen

*EDIT* moet nu opgelost zijn