• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

tips

Bsc

Detailing trainee
11 sep 2017
8
25
54
Zouden jullie mij kunnen aangeven welke middelen ik het beste kan gebruiken om de lak ( Zwart )van mijn auto weer in topconditie te krijgen.
Ik begin natuurlijk met de juiste voorbereiding.
- velgen reinigen
- foamen auto
-wassen van de auto
-Kleien
- en dan komt het, welke middelen kan ik het beste gebruiken om het lak ( swirls , krasjes, hologrammen? weer weg te krijgen.
Ik ben niet in het bezit van een poetsmachine. ( of is deze wel nodig om het juiste resultaat te krijgen?)
Wat gebruik ik dan? eerst een cleaner en dan polijsten en daarna een wax en welk merk soort kan ik dan het beste nemen? kortom welke middelen geven het beste resultaat zonder naar de prijs te kijken.
Graag tips of is er een ervaren detailer in overijssel die naar mijn auto wil kijken en mij wil helpen?
 

Bijlagen

  • 2017-09-13 13.41.55.jpg
    2017-09-13 13.41.55.jpg
    927,1 KB · Weergaven: 159
Hey hallo,

Heb je de stappenplannen al eens bekeken? (Denk het niet ;) )

Wassen
Kleien
Polijsten
(Voeden, aangeraden bij handmatig polijsten)
Beschermen

Kort door de bocht; Elke stap goed doorlopen zorgt voor de kwaliteit aan het einde van de rit. :) Maar... Je vaagt nu in feite of iemand elke stap even wil toelichten en de juiste producten erbij wilt opnoemen. :)

Gelukkig is dit al gedaan en kan je dus bij de Stappenplannen koekeloeren.
 
Is kleien eigenlijk een goed idee als je niet gaat polijsten? Want dat vind ik als beginner het moeilijke aan de stappenplannen. Door het gebrek aan ervaring weet je niet wat je eventueel kan weglaten. Bij mij is kleien, polijsten en waxen nog niet aan de orde. Maar ik wil het stap voor stap wel proberen toepassen.
 
Laatst bewerkt:
het blijft moeilijk als beginner.
Wat is nodig om optimaal resultaat te krijgen afhankelijk hoe je lak eruit ziet,en of je resultaat wel net zo goed wordt als je handmatig polijst tegenover machinaal polijsten.
 
Ik snap je gedachte. :) Kleien kan voor marring zorgen. Fair enough!

Maar... Je tandenpoetsen met 3000 toeren kan ook verkeerd uitpakken :p

Dus... Een milde klei, zoals Dolce Verde die je even in warm water legt, veel glijmiddel gebruiken en de vervuiling op je klei in de gaten houden (vouwen indien nodig) en wat boerenverstand is voldoende om zonder problemen te kleien.

Je zal zien dat kleien al veel resultaat kan boeken en de vervolgstappen verlopen beter.


Machinaal versus handmatig polijsten; Machinaal geeft in een veeeeel snellere tijd een egaler en beter resultaat. Met name op medium tot harde lakken is het voor mij een pre! (Handmatig is sowieso lachwekkend als je machines gewend bent. ;) )

Met de hand ga je al snel hard drukken en je moet best spieren kweken om tig keer de handbeweging te maken, maar met de machine die je dit veel sneller en vrijwel zonder druk, wat het resultaat ten goede komt.

(Mensen met een getrainde fap-arm zullen zelfs moeite hebben, haha!)
 
  • Leuk
Reactions: Bsc
Heel kort door de bocht, kleien is slim als er gekleid moet worden.
Voel eens over je lak heen, liefst met een plastic handschoen. Voel je een gladde lak dan is kleien niet nodig, voelt je lak ruwig/weerstandig aan dan kleien met een milde klei. Zit je hele auto onder verfspetters, slakken en andere vastzittende goedjes kun je een harde klei overwegen... Hierna moet je wel polijsten want deze laat altijd marring achter. De milde klei laat bij goed gebruik weinig tot geen marring achter.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Mijn auto is nog relatief nieuw. Dus echt vervuild van gebruik is hij niet. Kan natuurlijk wel van in de fabriek al. Zag hier ergens een filmpje waar materiaal van de motorkap glijdt na kleien. Is dat ook een goeie referentie?

Ga je advies eens toepassen. Volgens mij moet een milde klei volstaan in mijn geval. Moet er achteraf iets gedaan worden om te beschermen of kan je het gewoon zo laten?

Heb QD+ en Monello Acquafobia die ik afwisselend zal gebruiken. De twee samen is wat moeilijk, zoals in m'n ander topic gesteld.

Thanks!
 
Ik zou na het kleien de auto dan altijd in de wax of sealant zetten. Dit beschermd de auto beter en is ook makkelijker met wassen. Het vuil hecht een stuk minder goed op de lak dan. Een goede wax is dan bv collonite.
 
  • Leuk
Reactions: Bsc
Ik zou na het kleien de auto dan altijd in de wax of sealant zetten. Dit beschermd de auto beter en is ook makkelijker met wassen. Het vuil hecht een stuk minder goed op de lak dan. Een goede wax is dan bv collonite.

Monello Acquafobia will do, dus? Carclean moet nu ook weer niet al mijn geld krijgen :)
 
  • Leuk
Reactions: Bsc
Bedankt allemaal ik ben een stap verder. Binnenkort maar een bestelling doen,en misschien dan ook maar gelijk een dap900 erbij bestellen. Ik zeg altijd als je iets doet doe het dan goed.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Moet er achteraf iets gedaan worden om te beschermen of kan je het gewoon zo laten?
Heb QD+ en Monello Acquafobia

Niks moet :p

Na het kleien is lak een stuk schoner en dit wil je graag zo lang mogelijk behouden. Ik zou zeker een keer een wax of sealant in je basis-pakket nemen om zo de boel langer netjes te houden en het wassen makkelijker te maken. Na een wasbeurt kan je dan die wetcoat gebruiken of de boel lekker nalopen met de QD+.

Voordat je ook maar ergens aan begint, vind ik dat je basis goed moet zijn; Op de juiste manier wassen en onderhouden. De auto helemaal strak maken kan dan als tweede en dan is het mooi dat je al dit werk zo lang mogelijk kan behouden door goed te wassen en onderhouden. :D
 
Heel kort door de bocht, kleien is slim als er gekleid moet worden.
Voel eens over je lak heen, liefst met een plastic handschoen. Voel je een gladde lak dan is kleien niet nodig, voelt je lak ruwig/weerstandig aan dan kleien met een milde klei. Zit je hele auto onder verfspetters, slakken en andere vastzittende goedjes kun je een harde klei overwegen... Hierna moet je wel polijsten want deze laat altijd marring achter. De milde klei laat bij goed gebruik weinig tot geen marring achter.

Istnogferarie heeft gelijk in bovenstaande; maar als ik de foto bekijk, zal een beetje marring echt niet het grote probleem zijn!?

Manueel polieren op deze lak zal een titanenwerk worden, maar anderzijds hoef je geen abonnement bij de fitness/sportschool