• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

To DAP or not to DAP?

VWTIGUAN

Detailing rookie
16 dec 2008
13
0
Heb de diverse topics al meerdere malen nagelezen, maar toch even een vraag. :roll

Door onzorgvuldig poetsen van de dealer (vermoeden) en mijzelf (voordat ik het detailen en zoiets als de washmitt ontdekte) zitten er aardig wat swirls op de auto, voornamelijk (zichtbaar) op de motorkap. ScratchX heb ik al in meerdere sessies uitgeprobeerd, maar ik zie geen enkel verschil.

Mede om deze reden ben ik zwaar aan het denken om over te stappen op de DAP500 (met zwarte/groene/witte/orange LC pads en SSR1 & SSR2.5 van PB's). De swirls (goeddeels) verwijderen is voor mij toch wel de absolute hoofdreden. Is de DAP500 hiervoor geschikt? Volgens mij heeft de VW Tiguan erg harde lak, de ScratchX heeft nul effect (of ligt dat aan mij?). Zal de DAP500 dat wel hebben?

En - ook belangrijk - kan ik met de DAP500 geen schade aanrichten, natuurlijk mits 'fatsoenlijk' gebruikt? Wil hem natuurlijk ook op de rest van de auto gaan gebruiken.
 
Een paar simpele antwoorden:

- scratchX is minder effectief dan het doet vermoeden. Handmatig verwerken over de hele auto is met dit spul een rotklus. ScratchX is met name bedoeld voor kleine plekjes (krasjes bij de deurklinken/etc), maar velen vinden andere polijstmiddelen effectiever (SSR serie b.v.)

- met de DAP500, de genoemde pads en de SSR-serie zal je op VW lak voor max 95% de swirls weghalen, en dat is meer dan voldoende. Machinaal polijsten is erg effectief, en je zult versteld staan van de resultaten.

- tenzij je de DAP tegen je Tiguan aangooit zal er geen schade ontstaan. Het is een zachte maar effectieve machine. Ik ken slechts een paar combinaties van pads en polijstmiddelen om bijvoorbeeld 'hologrammen' en buffermarks achter te laten met een dualactionpolijstmachine, en deze combinaties zijn ECHT grof.

- ik poets met name VW en Audi (runs in the family :-d ) en weet uit ervaring dat je juist niet grof te werk moet gaan op de harde VW en Audi-lakken om de swirls/etc eruit te halen. Grove combinaties zorgen juist voor extra krasjes en 'marring' die je er moeilijk uit krijgt. Max SSR2,5 en een witte polijstpad, en daarna zorgvuldig afwerken met SSR1 en een mooie voedende glaze, gevolgt door sealant of een mooie wax :love :party :jippie

Je zult er geen spijt van krijgen, en je zult echt geen schade aanbrengen.
 
@tinus

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee! Mijn kerstkado voor dit jaar begint steeds duidelijkere vorm aan te nemen. :ja
 
Wat Tinus zegt klopt, behalve dat Scratch-X ook voor de hele auto gebruikt kan worden en dat de nieuwe formulie van Scratch-X ook op de DAP500 werkt. Maar minder effectief is het wel.

Volgens mij zijn er geen gevallen bekend dat er met een Dual Action machine, zoals de DAP500, blijvende schade is gemaakt aan de lak. Om eerlijk te zeggen zou ik ook niet zo snel weten hoe je dat voorelkaar moet krijgen, tenzij je bewust de machine op de hoogste stand en en minuten lang bewust op 1 plek houdt.

Ik denk dat het een mooi kerstkado is ;)
 
Dat gaat je zeker lukken, maar gebruik wel het volgende stappenplan:
1: grondig wassen
2: kleien
3: polijsten met SSR2.5 en witte polijstpad
4: polijsten met SSR1.0 met (verse/schone) witte polijstpad
5: voeden met een mooie glaze zoals Blackhole (donkere auto) of Whitehole (lichte auto) of Limeprime Lite, etc met een zwarte finishing pad.
6: afdekken met een mooie wax of sealant (of beiden; sealant eerst) van Collinite, DodoJuice, etc
7: met een grote glimlach een koele gele rakker pakken 8d en je buurman groen van jaloezie maken :lol
 
Ik heb op mijn auto ook Scratch X gebruikt, gelijksoortig product van Mothers met 0 resultaat (auto = BMW = ook erg harde lak)
Met de DAP ging het wel heel eind weg, durfde nog niet echt voluit met de machine maar ik denk zo:
Heb nu een DAP en dan verdwijnt het in een paar x poetsen wellicht, ook prima. Liever iets voorzichtiger.
Maar om veel tekst kort te houden: Met een DAP kom je echt stukken verder :)
 
Het is altijd inderdaad proberen welke combinatie het beste voor je gaat werken. Het is onmogelijk om zonder te testen te zeggen welke pad / polijstmiddel je nodig gaat hebben.

Als je interesse hebt mag je altijd een keertje langskomen om wat verschillende pads / producten uit te proberen zodat je weet welke je moet bestellen VWTIGUAN! ;)
 
@Xizer

Bedankt voor je aanbod! :-)^ Als ik de DAP500 bestel - en die kans is groot- pak ik de gangbare LC pads, SSR1 en SSR2.5 e.d. gewoon mee. Als het toch te lastig blijkt, kom ik wellicht eens langs voor een demonstratie. :-d
 
Peter Jansen zei:
Wie zegt dat ?? Misschien heeft de auto wel een ''harde'' lak en moet hij een oranje pad hebben....

Groet, Peter

Peter, een harde lak vereist juist geen harde aanpak. Het is hier al vaak genoeg verteld en uitgelegd, en valt onder 'misverstanden'.
Een oranje pad is dan het tegenovergestelde wat je nodig hebt. :)

Bovendien is het niet 'misschien' of de auto een harde lak heeft, maar een 'zekerheid' dat de VW Tiguan een knetterharde lak heeft.

Een vervelend kind is toch ook niet altijd gebaat bij een pak slaag? (let op: nou komen de grapjes :-d )
 
Tinus, dat vind ik toch niet correct. Niemand kan zeggen of die wagen een harde lak heeft of niet. Er zijn genoeg professionals die de ene dag een vw hebben met knetterharde lak en dan een vw in dezelfde kleur met een veel minder harde lak. (Maar waarschijnlijk is het wel harde lak op de Tiguan ;-))
 
Het klopt wat Vanguish zegt, en dit kan ik uit ervaring bevestigen. Dit is ook waarom het niet mogelijk is om een lijstje te maken met merken en typen auto's met harde lakken.
Het is simpelweg onmogelijk om met zekerheid te zeggen dat de lak van een bepaald merk en type auto "hard" is.
Laatst hebben Dennis en ik een SEAT Cordoba gedaan, is VAG, dus een harde lak.... niet dus! Je hoefde maar naar de lak te kijken en er zaten krassen in, een week later deden we een SEAT Ibiza, exact dezelfde kleur (uni-zwart), en deze was dus weer keihard.
Dit hebben we nu al een paar keer meegemaakt.

Je kan dus pas echt zeggen dat een lak hard is als je een testspot gedaan hebt. :ja
 
-Vanquish- zei:
Tinus, dat vind ik toch niet correct. Niemand kan zeggen of die wagen een harde lak heeft of niet. Er zijn genoeg professionals die de ene dag een vw hebben met knetterharde lak en dan een vw in dezelfde kleur met een veel minder harde lak. (Maar waarschijnlijk is het wel harde lak op de Tiguan ;-))

euh, ik heb ook een Tiguan; in het zwart... :-d

Ik geloof niet dat zo'n nieuw model al verschillende laksoorten heeft (ja ik weet de voorbeelden van 1 jaar verschil, etc)

Ben ik nu wel weer correct? :-d
 
Zo, het is officieel! Heb de DAP500, pads, polish en nog wat andere spulletjes zojuist besteld. :party Begint wel een beetje uit de hand te lopen met al die bestellingen. Detailen is een dure hobby. :lol
 
VWTIGUAN zei:
Detailen is een dure hobby. :lol

Dit hoor je meer. Ik kan niet in een ander z'n portemonnee kijken, maar ik vind het erg meevallen. De eerste aanschaf is wel een investering, maar daarna is het een kwestie van bijhouden. Tenzij je zoals al die verslaafden hierzo ;-) :)_[] allemaal dingen aanschaft die je niet écht nodig hebt en minstens vier soorten wax koopt. :lol
 
White Collar zei:
De eerste aanschaf is wel een investering, maar daarna is het een kwestie van bijhouden.
Dat is het natuurlijk met name! Af en toe een flesje polish of een stukje klei bij bestellen is het probleem niet, maar mijn eerste aanschaf gaat nu hard richting de €750 of is er zelfs al overheen. Ik kan het hebben, maar het blijft een serieuze investering. :'(
 
VWTIGUAN zei:
Dat is het natuurlijk met name! Af en toe een flesje polish of een stukje klei bij bestellen is het probleem niet, maar mijn eerste aanschaf gaat nu hard richting de €750 of is er zelfs al overheen. Ik kan het hebben, maar het blijft een serieuze investering. :'(
Vergeet niet dat de spullen lang mee gaan. Een auto is niet goedkoop dus het bijhouden is erg belangrijk.