• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toppen

DKBM zei:
ik doe niets machinaal (ben ook een beginneling), maar voor de Black Hole gebruik ik een witte LC pad en voor de EXP en Naty's beide een rode LC pad. De witte pad is nog redelijk stevig, terwijl de rode pads heel zacht zijn (ook handig om de Natty's goed uit het potje te krijgen)

Beter de zwarte LC pad gebruiken, die heeft totaal geen 'cutting-factor' meer en de witte wel ;)

Iemand trouwens met het resultaat bekend van de combi EX-P en dan getopt met de M16?
(*heb na lang twijfelen een blikje M16 gekocht voor de lovende verhalen, vandaar :grinning: )

Vind trouwens wel dat de EX-P als een idioot indroogt op m'n lak, kan soms niet eens zien waar ik al ben geweest.
 
@Havana: de witte LC pad die ik gebruik voor de BH is de White Polishing CSS Euro Foam Hand Polish Applicator. Volgens mij zonder cutting factor. Bedoel jij deze pad ook en met welke zwarte pad vergelijk jij hem? (mogelijk iets voor volgende bestelling)
 
Havanna zei:
Iemand trouwens met het resultaat bekend van de combi EX-P en dan getopt met de M16?
(*heb na lang twijfelen een blikje M16 gekocht voor de lovende verhalen, vandaar :grinning: )

Vind trouwens wel dat de EX-P als een idioot indroogt op m'n lak, kan soms niet eens zien waar ik al ben geweest.

Perfecte combo, ik gebruik deze ook! :party:

Deze auto heb ik gedaan met Black Hole/EX-P/M16

https://forum.Carclean.com/threads/superieure-wet-look.49/6
 
@DKBM: ik bedoel ook die witte, weliswaar voor een machine maar dat zijn mijn inziens 1 en dezelfde materialen als ik het zo bekijk, oordeel zelf:

100947.jpg



en


100981.jpg


Vandaar dat ik dacht dat je beter de zwarte pad kon gebruiken maar die is er alleen voor machinaal gebruik.



@MrSandman: waanzinnig die glans en wat een mega reflectie zeg :)^
Ga van de week is ff aan de slag ermee!
 
DKBM zei:
@Havana: de witte LC pad die ik gebruik voor de BH is de White Polishing CSS Euro Foam Hand Polish Applicator. Volgens mij zonder cutting factor. Bedoel jij deze pad ook en met welke zwarte pad vergelijk jij hem? (mogelijk iets voor volgende bestelling)

Ik zou hier de rode voor gebruiken. Deze is toch net iets zachter!
 
Ik heb ze alle drie ondertussen in mijn mandje gezet :
De oranje, de witte en de rode ( allen van Lake Country en allen voor handmatig gebruik )
Samen met een flesje SSR1.

Eens kijken of ik hier wat lichte swirls mee kan aanpakken.

Ga hiervoor eerst eens oefenen op een stukkie plaatwerk wat we vast nog wel ergens hebben slingeren :D
 
Als je een zachte pad voor met de hand zoekt kun je natuurlijk ook de CC Hi-Tech Foam Applicator gebruiken... Gebruik ik ook voor de EX-P (Black Hole kan er ook mee, maar die doe ik met de machine, met de zwarte pad).
 
Dibbuz zei:
NXT / EX-P opbrengen, 30 tot 60 minuten laten curen, afhalen met een MF
nee, curen tot de swipetest aangeeft dat je hem af kan nemen. (met een schone vinger over de lak halen, is de lak schoon en helder dan kan je hem afnemen, is het nog vettig dan nog even wachten)

Zo doe ik het ook, maar op de fles staat dat je hem 30 tot 60 minuten kan laten curen voor een diepere glans...

Heb je hier slechte ervaringen mee, of vind je het langere curen geen toegevoegde waarde hebben?
 
Het wel of niet langer laten curen is mede afhankelijk van de weersinvloeden.

Bij koel, vochtig weer zal het curen inderdaad langer duren dan bij droge lucht en veel warmte. (auto in volle zon enz.)

De swipetest is de enige goede indicatie of de wax/sealer lang genoeg gecured heeft.

Even in het Meguiars archief gedoken en kwam het volgende tegen, nota bene van Stimpy68 :)^

Simpele stelregel:

Alleen waxes dienen te drogen/curen (curen = intrekken), alle andere producten zoals paintcleaners en polishes hoeven niet te drogen.
Het laten drogen van paintcleaners en polishes heeft geen toegevoegde waarde en maakt het afnemen van deze producten alleen maar lastiger.

Hoe lang laten drogen/curen?

Dit is afhankelijk van de omgeving (temperatuur, vochtigheid), maar over het algemeen geldt: hoe langer hoe beter, maar je kan het testen door de zogenaamde "swipetest" te doen:

Je wrijft simpelweg heel snel met je (schone!) vinger over de gewaxte lak en als er geen vettige waas op de lak achterblijft is de wax voldoende ge'cured' om te worden afgenomen.

Patrick
 
Ja, maar hij heeft het daar over cleaners en polishes.

Vraag me dan toch af hoe het met een sealant zit...

Tim zei:
Een sealant laat je meestal juist langer curen dan een wax. Bijvoorbeeld de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant moet je 45 minuten laten curen! de EX-P van Poorboy's 30 tot 60 minuten.

Dat staat dus óók op de fles - niet als keihard gebod overigens - maar als je diepere glans wilt. (Wie niet?).

Er staat wel bij dat je in de hete zon per paneel moet werken, en direct afnemen.

Ik doe het zoals gezegd meestal met een swipe test, maar ik wil toch wel weten of het nou een toegevoegde waarde heeft om 30 - 60 minuten te wachten. (Binnen, in de garage).
 
om hier nog eens op terug te komen....

Allereerst : voor de black hole gebruik ik nu de rode hand pad van LC en dit werkt fantastisch.
Vervolgens de EX-P met een CC appl. pad, deze laat ik vervolgens gewoon 30 tot 60 minuten zitten.
( en voer dus geen swipe test uit )

Als laatste de Natty's red.
Deze breng ik aan met een licht vochtige CC appl. pad.
Ik smeer eerst de gehele wagen er mee in, en ga dan vervolgens gelijk uitwrijven.

Tot nu toe heb ik hier goede resultaten mee behaald.

Dus Sven, ik zou eerlijk gezegd niet weten of een kortere droogtijd voor de EX-P een wezenlijk verschil geeft.
Misschien eens een 50/50 doen....
Al vraag ik me af of je echt duidelijk verschil ziet.
Ik denk dat de langere cure-tijd meer zorgt voor een langere "levensduur" van de EX-P
 
Hele even op ingaan..
Jetseal zou een superieure levensduur hebben indien men een "Kuur" tijd van 24h toelaat..
 
Ik gebruik de Black Hole op de zwarte LC - de rode heb ik (nog) niet - en dat werkt ook héérlijk. Je ziet de glans en diepte er gewoon op komen terwijl je bezig bent! Geweldig product! De eigenaar van de auto viel zowat stil toen ik er mee bezig was...

Denk dat ik de EX-P een volgende keer eens een uurtje laat zitten. ;)

Over 'curen': heb zowel met de Gold Class als met de Zymöl Concours gemerkt dat die (uitgepoetst) na zo'n 24 uur pas echt hun maximale effect bereiken. (Gladder/harder dan direct na het uitpoetsen)