• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Toyota Aygo 1.0 VVt-i x-clusiv

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Toyota Aygo op het programma voor een exterieur detail. Mijn collega had me gevraagd of ik iets kon doen aan de schuurkrassen die veroorzaakt waren door... jawel, de welbekende schuurspons :eyes:
Aangezien de auto binnenkort ingeleverd moet worden.

De auto bij aanvang:

foto 1.jpg


foto 2.jpg


Prewash / wassen:
als eerste begonnen met foamen, hiervoor een restantje IW, echt denderend vindt ik 'em niet, gauw weer terug naar de Waxaddict of ValetPro.
Na het foamen werd de auto grondig gewassen, uiteraard 2 emmers, washmits en ValetPro shampoo.

foto 3.jpg


Velgen / banden:
de velgen werden gereinigd met Monello Non-Ferro en de banden met Meguiar's Super Degreaser.

foto 4.jpg


foto 5.jpg


Nadat de auto nogmaals grondig werd afgespoten en gedroogd en alles opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Lak reiniging:
de lak met Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spray&Wipe gereinigd.

foto 6.jpg


Lakdikte:
de dikte van de lak is redelijk standaard te noemen, geen gekke uitschieters, gewoon overal ongeveer dezelfde waardes.

foto 8.jpg


De staat van de lak:
Nou... dit was toch wel heel schokkend... :eyes:


foto 7.jpg


Polijsten:
Goed, hoe ging ik dit aanpakken... Toyota lak is niet knetterhard maar ook niet echt superzacht. Ik heb een testspot gedaan met een oranje Scholl pad en S17 op de Rupes Bigfoot maar dit haalde weing tot niets uit. Dan maar een testspot paarse Scholl pad en S3. Hmmmm, er gebeurde nog steeds weinig.
Uiteindelijk grof geschut ingezet. Mijn trouwe vriend Festool de rotary, woolpad en Scholl S2 maar eens gepakt voor de ergste plekken. Sommige plekken waren nog niet weg met een aantal hits dus voor het eerst maar eens de Scholl Shock2Cut compound gepakt.

Ein-de-lijk zat er progressie in de met de schuurspons mishandelde plekken. Enig nadeel van de grove compounds is dat ze stoffen als een malle. Een pufje Spray&Wipe wil nog wel eens helpen. Daarbij na elke hit je pad goed reinigen.

foto 14.jpg


Welke stappen zijn er gedaan:
- polijsten rotary, diverse pads en pasta's voornamelijk compounden
- polijsten Rupes Bigfoot 15 en Mini, diverse pads en pasta's, afbouwen
- polijsten DAP900. diverse pads en pasta's, finishen
- gebruikte pasta's: Scholl S2, S3, Shock2Cut, S17, Gyeon Polish
- gebruikte pads: Scholl wool, paars, oranje, zwart

Resultaat na enkele stappen. Ik weet het, een 50/50 maken met tape is tricky, maar laat wel mooi het verschil zien...


foto 9.jpg


foto 10.jpg


foto 11.jpg


foto 12.jpg


foto 15.jpg


foto 13.jpg


foto 18.jpg


foto 16.jpg


Gelukkig kwam de glans en reflectie weer goed terug.

foto 17.jpg


Na alle polijst stappen werd de lak meermaals ontvet, de sponningen, ramen, dorpels enz schoon gemaakt. De banden in de Waxaddict Feeder Tyre conditioner gezet en daarna werd de lak voorzien van 2 laagjes IW wax: Turbo6 en Glass Canopy.


foto 19.jpg


Daarna nog even alles inspecteren en toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
20190623_104952.jpg


20190623_104945.jpg


20190623_104941.jpg


20190623_104936.jpg


20190623_104928.jpg


20190623_104959.jpg


20190623_104923.jpg


20190623_104917.jpg


20190623_104855.jpg


20190623_104911.jpg


En voor de oplettende kijkers onder ons, meteen het logo op de centrecaps recht t.o.v. het ventiel gezet.

20190623_112908.jpg



Het lijkt dat op de sommige foto's de lak wat wazig lijkt, dit klopt. Dit omdat de wax erg aan het zweten was door de warmte. Naderhand nogmaals alles met een doek nagewreven.

20190623_112916.jpg


20190623_112925.jpg


20190623_112931.jpg
20190623_112942.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je hier een aanzienlijk bedrag voor gekregen hebt, wat een werk!
Mensen die zo met andermans spullen (lease) omgaan mogen een hele dikke boete betalen bij de LM.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
De eerste foto's zien er uit alsof ie een off-road-route naar detailstudio Nicknameless heeft genomen. :scream:

Voor dit formaat auto heb je er flink wat tijd en moeite in moeten steken om het weer strak te krijgen, en ook behoorlijk grof geschut moeten gebruiken, maar mooi resultaat behaald.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Pff jij blij dat dit een Aygo was en geen Avensis, dit is toch wel een dieptepunt van hoe een auto erbij kan staan.

Mooi resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Ai, die was wel toe aan een goede beurt! Knap staaltje werk geleverd..

Maar, ondanks dat ik het niet snap dat je een auto zo kunt verwaarlozen, staat er op mijn werk ook een. Meneer had de Magic Eraser ontdekt en dacht dat het geen kwaad kon om zijn auto daarmee eens flink te boenen. Hij heeft inmiddels wel door dat dit geen juiste keuze was..