Afgelopen weekend stond deze Toyota Aygo op het programma voor een exterieur detail. Mijn collega had me gevraagd of ik iets kon doen aan de schuurkrassen die veroorzaakt waren door... jawel, de welbekende schuurspons
Aangezien de auto binnenkort ingeleverd moet worden.
De auto bij aanvang:
Prewash / wassen:
als eerste begonnen met foamen, hiervoor een restantje IW, echt denderend vindt ik 'em niet, gauw weer terug naar de Waxaddict of ValetPro.
Na het foamen werd de auto grondig gewassen, uiteraard 2 emmers, washmits en ValetPro shampoo.
Velgen / banden:
de velgen werden gereinigd met Monello Non-Ferro en de banden met Meguiar's Super Degreaser.
Nadat de auto nogmaals grondig werd afgespoten en gedroogd en alles opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Lak reiniging:
de lak met Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spray&Wipe gereinigd.
Lakdikte:
de dikte van de lak is redelijk standaard te noemen, geen gekke uitschieters, gewoon overal ongeveer dezelfde waardes.
De staat van de lak:
Nou... dit was toch wel heel schokkend...
Polijsten:
Goed, hoe ging ik dit aanpakken... Toyota lak is niet knetterhard maar ook niet echt superzacht. Ik heb een testspot gedaan met een oranje Scholl pad en S17 op de Rupes Bigfoot maar dit haalde weing tot niets uit. Dan maar een testspot paarse Scholl pad en S3. Hmmmm, er gebeurde nog steeds weinig.
Uiteindelijk grof geschut ingezet. Mijn trouwe vriend Festool de rotary, woolpad en Scholl S2 maar eens gepakt voor de ergste plekken. Sommige plekken waren nog niet weg met een aantal hits dus voor het eerst maar eens de Scholl Shock2Cut compound gepakt.
Ein-de-lijk zat er progressie in de met de schuurspons mishandelde plekken. Enig nadeel van de grove compounds is dat ze stoffen als een malle. Een pufje Spray&Wipe wil nog wel eens helpen. Daarbij na elke hit je pad goed reinigen.
Welke stappen zijn er gedaan:
- polijsten rotary, diverse pads en pasta's voornamelijk compounden
- polijsten Rupes Bigfoot 15 en Mini, diverse pads en pasta's, afbouwen
- polijsten DAP900. diverse pads en pasta's, finishen
- gebruikte pasta's: Scholl S2, S3, Shock2Cut, S17, Gyeon Polish
- gebruikte pads: Scholl wool, paars, oranje, zwart
Resultaat na enkele stappen. Ik weet het, een 50/50 maken met tape is tricky, maar laat wel mooi het verschil zien...
Gelukkig kwam de glans en reflectie weer goed terug.
Na alle polijst stappen werd de lak meermaals ontvet, de sponningen, ramen, dorpels enz schoon gemaakt. De banden in de Waxaddict Feeder Tyre conditioner gezet en daarna werd de lak voorzien van 2 laagjes IW wax: Turbo6 en Glass Canopy.
Daarna nog even alles inspecteren en toen kon de auto naar buiten.
Aangezien de auto binnenkort ingeleverd moet worden.
De auto bij aanvang:
Prewash / wassen:
als eerste begonnen met foamen, hiervoor een restantje IW, echt denderend vindt ik 'em niet, gauw weer terug naar de Waxaddict of ValetPro.
Na het foamen werd de auto grondig gewassen, uiteraard 2 emmers, washmits en ValetPro shampoo.
Velgen / banden:
de velgen werden gereinigd met Monello Non-Ferro en de banden met Meguiar's Super Degreaser.
Nadat de auto nogmaals grondig werd afgespoten en gedroogd en alles opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Lak reiniging:
de lak met Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spray&Wipe gereinigd.
Lakdikte:
de dikte van de lak is redelijk standaard te noemen, geen gekke uitschieters, gewoon overal ongeveer dezelfde waardes.
De staat van de lak:
Nou... dit was toch wel heel schokkend...
Polijsten:
Goed, hoe ging ik dit aanpakken... Toyota lak is niet knetterhard maar ook niet echt superzacht. Ik heb een testspot gedaan met een oranje Scholl pad en S17 op de Rupes Bigfoot maar dit haalde weing tot niets uit. Dan maar een testspot paarse Scholl pad en S3. Hmmmm, er gebeurde nog steeds weinig.
Uiteindelijk grof geschut ingezet. Mijn trouwe vriend Festool de rotary, woolpad en Scholl S2 maar eens gepakt voor de ergste plekken. Sommige plekken waren nog niet weg met een aantal hits dus voor het eerst maar eens de Scholl Shock2Cut compound gepakt.
Ein-de-lijk zat er progressie in de met de schuurspons mishandelde plekken. Enig nadeel van de grove compounds is dat ze stoffen als een malle. Een pufje Spray&Wipe wil nog wel eens helpen. Daarbij na elke hit je pad goed reinigen.
Welke stappen zijn er gedaan:
- polijsten rotary, diverse pads en pasta's voornamelijk compounden
- polijsten Rupes Bigfoot 15 en Mini, diverse pads en pasta's, afbouwen
- polijsten DAP900. diverse pads en pasta's, finishen
- gebruikte pasta's: Scholl S2, S3, Shock2Cut, S17, Gyeon Polish
- gebruikte pads: Scholl wool, paars, oranje, zwart
Resultaat na enkele stappen. Ik weet het, een 50/50 maken met tape is tricky, maar laat wel mooi het verschil zien...
Gelukkig kwam de glans en reflectie weer goed terug.
Na alle polijst stappen werd de lak meermaals ontvet, de sponningen, ramen, dorpels enz schoon gemaakt. De banden in de Waxaddict Feeder Tyre conditioner gezet en daarna werd de lak voorzien van 2 laagjes IW wax: Turbo6 en Glass Canopy.
Daarna nog even alles inspecteren en toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: