• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Turtle-wax hybrid ceramic producten

SMFLK

Detailing chief
22 aug 2011
139
103
Noord-Brabant
Mede-strijders in de oorlog tegen smerige auto’s,

Ik heb onlangs een flink aantal producten van de Turtle-wax hybrid ceramic serie besteld en wil mijn ervaringen graag delen.

Gedachte achter deze productenlijn: keramische bescherming. Vrijwel elk product in deze lijn laat een keramische beschermlaaag achter die zorg voor bescherming en de lak hydrofoob maakt.

Het gaat om de volgende producten:
- snow foam
- wash & wax
- polish & wax
- spray coating
- wet wax
- 3in1 detailer

C172A4E6-30DD-4D6F-BA98-1F0E297564E6.jpeg


Omdat hier nog bar weinig van te vinden is op dit forum heb ik besloten een korte review te plaatsen van mijn ervaringen tot nu toe.

Ik heb de polish & wax toegepast op het dak en de motorkap van mijn Ford Focus MK4. Aangebracht met de DAP en een zwarte pad. 3 Kleine erwten op de pad, goed verspreiden en op stand 3 polijsten/waxen. Residu afgenomen met een droge doek en na gewreven met een klamme doek, dit zou de polymeren in de wax activeren? Geen idee of dit zo was, ik zag wel verschil voor en na de klamme doek.

Resultaat was een vermindering van swirls en een erg hydrofobe lak.

Hierna heb ik op de gehele auto de spray coating aangebracht. Ik had op internet al gevonden dat je het ontzettend dun aan moest brengen omdat je anders strepen kreeg. Toch nog te veel aangebracht op de motorkap.
F281DA49-D1F1-45AA-BB92-7D9AF5F71CE0.jpeg


Na wat proberen bleek dit voor mij een goede methode met weinig residu te zijn:

3 Sprays op een gevouwen microvezeldoek en het paneel in smeren:
893FBAF9-A10E-420E-B532-BAEAF31AAD42.jpeg


Direct hierna het residu afnemen met de lange haren van een microvezel doek:
8761E248-4590-414F-8DF8-311094660C53.jpeg


Hierna nawrijven met de korte haren:
E8B3C808-9E58-483A-AFF0-59044A5AC2DA.jpeg


Hier en daar bleef nog wel wat residu achter, ik heb besloten om de coating eerst uit te laten harden voordat ik daar actie op ondernam.

Een aantal uur later heb ik een goede ronde met de 3in1 detailer gedaan om al het residu af te nemen. Op sommige plaatsen moest ik toch nog flink boenen om alles weg te krijgen. Deze coating zorgde voor een diepe wetlook wat op sommige details erg goed was te zien:
3EEB68C8-91DD-4FAC-89E0-778D1B7B1A2D.jpeg
35EF7990-1AAC-4126-894A-5D1BB94F7796.jpeg
60C4819B-F984-47AA-BF9D-E06A863393C5.jpeg


Zowel de spray coating als de detailer roken verrukkelijk!

Nog even een kiekje van het resultaat, omdat de foto’s zo tof zijn geworden:
7429E818-56A5-4BE4-A38C-168C156C36EC.jpeg
692ADC70-CB7D-4ECB-91BB-C9DA4F430ECB.jpeg
6B892F2A-FD5C-4844-B52E-8246FE1E83DB.jpeg


Ik heb de wash & wax uitgetest op de Toyota Aygo van mijn vrouw. De shampoo schuimt nauwelijks tot niet, ruikt ook weer erg lekker. Bij het afspoelen van de shampoo was ook weer direct een hydrofoob effect zichtbaar. Vergeten foto’s te maken, wellicht de eerstvolgende wasbeurt.

Na het wassen heb ik direct de wet wax toegepast, heel de auto bespoten met de wax en daarna voorzichtig gedroogd met een droogdoek. Ook hiervan vergeten foto’s te maken helaas.

Toen ik de volgende ochtend naar de Aygo liep zag ik dat de dauw van de voorruit naar beneden was gelopen, dat is voor mij toch meestal wel een tegen dat het met de hydrofobe eigenschappen wel snor zit.
8025F660-1DEC-4FC7-8CDE-39A8B868771A.jpeg


Ik zal mijn toekomstige ervaringen weer delen om een beetje een gedegen review te krijgen.

Mochten jullie ervaringen met deze producten dan ben ik daar uuteraard
 
Laatst bewerkt:
Reviews zijn altijd handig, zeker als er nog weinig over een lijn beschreven is. +1. ;)

Er vallen mij wel een hoop dingen op die de reviews in een ander daglicht zetten. Let op, dit is als opbouwende kritiek bedoeld;

* Je hebt een shampoo met toevoeging met de DAP aangebracht? (3 erwten op een wax-pad, op stand 3 polijsten/waxen)
- What the...? Is dat een manier die Turtle Wax zelf adviseert? Ik kan in de beschrijving niks hiervan terugvinden.
- Je polijst de lak niet en je vormt ook niet echt een volwaardige waxlaag. (Eerder teveel concentratie product, want geen verdunning)
- SiO2-polymeren activeren door het na te wrijven?

EDIT -> Ah, je bedoelde de Polish & Wax. Dit zou ik even aanpassen in je tekst.
- Volgens de beschrijving neem je na het inwerken af met een natte doek, niet eerst droog afnemen.

* Ceramic Spraycoating aangebracht over de Wash&Wax. Na wat proberen bleek dit voor mij een goede methode met weinig residu te zijn:
1) Drie sprays op een gevouwen microvezeldoek en het paneel in smeren.
2) Direct hierna het residu afnemen met de lange haren van een microvezel doek.
3) Hierna nawrijven met de korte haren.
- Lange vezels snijden meer in je product en dus neem je ook meer af.
- Korte vezels snijden minder in je product, dus laat je ook meer product zitten en dit wrijf je op.
- Je brengt nu een product met toevoeging aan over een vers product met toevoeging. (Werking per product niet in te schatten)

Hier en daar bleef nog wel wat residu achter, ik heb besloten om de coating eerst uit te laten harden voordat ik daar actie op ondernam.
- Dus de beste methode was alsnog met residu. Kan ik mij ook wel voorstellen met zoveel layering en/of teveel product.
- Uitharden? Een flinterdun laagje hecht, de rest is residu c.q. teveel wat kan indrogen. (Zie hieronder)

* Na een aantal uur 'uitharden' van de Ceramic Spray -> Residu verwijderen met 3-in-1 Detailer.
- Je moest flink boenen om het residu te verwijderen. (Zie eerdere stappen)
- Dit product heeft een cleanende werking, dus je tast onderliggende lagen aan.
- Je brengt wederom product met toevoeging aan over andere verse producten met toevoeging. (Werking per product niet in te schatten)

* Wash & Wax op andere auto gebruikt, ditmaal door gewoon te wassen.
* Wet Wax aangebracht -> De gehele natte auto ingespoten alvorens het drogen.

- Waarom niet gewoon paneel-per-paneel gewerkt? Er gaat zo geen product verloren doordat het van de auto af loopt, er kan geen product indrogen en de onderste panelen krijgen niet een teveel aan product.
- - Je brengt nu een product met toevoeging aan over een vers product met toevoeging. (Werking per product niet in te schatten)
 
Hi Quantoxx, mijn gedachte was om zoveel mogelijk ‘toevoeging’ aan te brengen en wellicht dus te layeren.

Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de delen die niet zijn voorbewerkt met polish & wax en die wel zijn voorbewerkt.

De wet wax per paneel leek me niet werkbaar aangezien je de auto nat moet maken en moet drogen. Nu is droger met een droogdoek uiteraard in een minuutje gebeurd dus veel verlies zal hier
 
Reviews zijn altijd handig, zeker als er nog weinig over een lijn beschreven is. +1. ;)

Er vallen mij wel een hoop dingen op die de reviews in een ander daglicht zetten. Let op, dit is als opbouwende kritiek bedoeld;

* Je hebt een shampoo met toevoeging met de DAP aangebracht? (3 erwten op een wax-pad, op stand 3 polijsten/waxen)
- What the...? Is dat een manier die Turtle Wax zelf adviseert? Ik kan in de beschrijving niks hiervan terugvinden.
- Je polijst de lak niet en je vormt ook niet echt een volwaardige waxlaag. (Eerder teveel concentratie product, want geen verdunning)
- SiO2-polymeren activeren door het na te wrijven?

EDIT -> Ah, je bedoelde de Polish & Wax. Dit zou ik even aanpassen in je tekst.
- Volgens de beschrijving neem je na het inwerken af met een natte doek, niet eerst droog afnemen.

* Ceramic Spraycoating aangebracht over de Wash&Wax. Na wat proberen bleek dit voor mij een goede methode met weinig residu te zijn:
1) Drie sprays op een gevouwen microvezeldoek en het paneel in smeren.
2) Direct hierna het residu afnemen met de lange haren van een microvezel doek.
3) Hierna nawrijven met de korte haren.
- Lange vezels snijden meer in je product en dus neem je ook meer af.
- Korte vezels snijden minder in je product, dus laat je ook meer product zitten en dit wrijf je op.
- Je brengt nu een product met toevoeging aan over een vers product met toevoeging. (Werking per product niet in te schatten)

Hier en daar bleef nog wel wat residu achter, ik heb besloten om de coating eerst uit te laten harden voordat ik daar actie op ondernam.
- Dus de beste methode was alsnog met residu. Kan ik mij ook wel voorstellen met zoveel layering en/of teveel product.
- Uitharden? Een flinterdun laagje hecht, de rest is residu c.q. teveel wat kan indrogen. (Zie hieronder)

* Na een aantal uur 'uitharden' van de Ceramic Spray -> Residu verwijderen met 3-in-1 Detailer.
- Je moest flink boenen om het residu te verwijderen. (Zie eerdere stappen)
- Dit product heeft een cleanende werking, dus je tast onderliggende lagen aan.
- Je brengt wederom product met toevoeging aan over andere verse producten met toevoeging. (Werking per product niet in te schatten)

* Wash & Wax op andere auto gebruikt, ditmaal door gewoon te wassen.
* Wet Wax aangebracht -> De gehele natte auto ingespoten alvorens het drogen.

- Waarom niet gewoon paneel-per-paneel gewerkt? Er gaat zo geen product verloren doordat het van de auto af loopt, er kan geen product indrogen en de onderste panelen krijgen niet een teveel aan product.
- - Je brengt nu een product met toevoeging aan over een vers product met toevoeging. (Werking per product niet in te schatten)

Ik zou heel even dit topic willen kapen, aangezien ik ook de hybrid lijn van Turtle wax heb aangeschaft.

Voor foto’s en verduidelijking zie mijn voorstel rondje topic.

Wat is nou de beste manier om het goed te doen? Ik heb de Monello detail spray en klei. Dat lijkt me een voorzichtige eerste laag toch? Want de klei maakt de auto schoon, maar je doet het toch niet met water, maar al met een detailing spray?
Dan op een kale schone lak de Turtle wax hybrid ceramic coating spray. 2 lagen, die direct na elkaar mogen aangebracht toch? De coating werkt toch volledig na 24 uur, maar de twee lagen mogen toch opeenvolgend aangebracht worden?

Dan zou ik willen afronden met een 3:1 turtle wax ceramic detailing spray, maar daar twijfel ik nu over want die haalt dus een gedeelte van de coating er weer af?
Kan ik dan eindigen met een turtle wax, original oude groene fles?
In mijn optiek heb ik dan 3-4 lagen en het beste resultaat voor de auto van mijn vrouw die steeds in de wind, regen en vogelpoep staat.

Maar ik twijfel door alle berichten nu enorm.
Werkt het in lagen werken wel?
Hoe breng ik de turtle wax hybrid producten het beste aan? Hoe creëer ik het beste resultaat qua bescherming voor de lak?
Wat doet een wax nog over een coating? Moet ik eerst de wax aanbrengen om de swirls op te vullen en de lak optisch te verbeteren? Mag ik dan nog wel een coating erover heen aanbrengen? Dit moet toch op frisse droge lak ivm de hechting?

En als laatste vraag; wat doet een detailing spray? En wat is het verschil tussen de monello spray en de 3:1 turtle wax detailing spray?
 
Een goede 5 maanden verder. Ongeveer om de week de wagen gewassen met de volgende stappen:
- snow foam
- wash & wax

Ik spuit de foam direct op de vuile wagen (niet eerst afspoelen) en bij het afspoelen valt me op dat er weinig hydrofobe eigenschap meer op de lak zit. Het loopt er nog wel enigszins af maar is erg rommelig. De ruiten daarentegen zijn nog zeer hydrofobisch.

Het wassen met Wash & wax gaat hierna vanzelf. De auto is zo schoon. Bij het afspuiten van de wash & wax loopt het water weer veel beter van de lak af.

Ik heb het gevoel dat de coating dus niet zo heel veel uithaalt en vooral de foam en wash steeds een ‘verse’ laag bescherming aanbrengen.

Wellicht heb ik zoals Quantoxx aan gaf niet volgens de ideale richtlijn gewerkt en bij het afnemen van de coating te veel product afgenomen.

Tussenstand: de foam en wash werken lekker, auto snel schoon en na een wasbeurt weer prima beading en sheeting. Coating wellicht nog eens op een beter geprepte auto met betere stappen aanbrengen.

Dat gezegd hebbende is mijn interesse in de nieuwe Gyeon EVO producten groter dan de TW coating. Als ik de wagen toch 100% ga polijsten wil ik dat zo goed mogelijk verzegelen.
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc en StijnV