• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

TVR Griffith hoe het beste lak te reinigen?

Marcie Marc

Detailing rookie
27 sep 2009
100
0
Hallo Carclean forummers!

Zit met het volgende waar ik graag jullie mening/hulp bij kan gebruiken!

Op mijn werk zijn we met een fantastisch mooi project bezig! Een TVR Griffith tot op het laatste schroefje uit elkaar gehaald alles opnieuw gespoten, vernieuwd, gemodificeert, speciale wensen van de klant gemaakt etc. etc. echt een once in a lifetime project!
Dit moet de mooiste Griffith ter wereld worden! (geen geintje) :no

Voor diegene die in het gehele project geinteresseert zijn kun je het vanaf het begin tot aan nu lezen op het Ferrarichat forum (wel eerst aanmelden). Als je de tijd hebt om rustig door te bladeren/lezen absoluut de moeite waard!

linkje: http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=264059

Nu hebben we aankomend weekend een nieuwjaarsreceptie welke we organiseren voor 350 a 400 van onze TVR en Morgan klanten. Deze TVR Griffith zullen we daarbij in de werkplaats ter show neerzetten.
Natuurlijk willen we het lakwerk van de TVR er dan netjes bij staat! Aangezien de body nu reeds 1 1/2 jaar geleden gespoten is en er veel stof en dergelijke op zit vraag ik mij af hoe nu het beste te reinigen ZONDER krassen......
Kleur van de lak is overigens afhankelijk van de lichtinval zwart of donkerrood in real life waanzinnig om te zien!

Zelf denk ik aan de volgende 2 opties:

1. Poorboys Spray&Wipe gebruiken en veel zachte doeken (monello) -> gaat dit goed zonder krassen?

2. Heel voorzichtig proberen nat te maken en te wassen met Monello Wash mitt 2 emmer systeem etc.

Optie 2 is sowieso iets lastiger als "normaal" aangezien er geen voorruit en zijruiten , rubbers etc gemonteerd zijn.

Heb enkele foto's gemaakt zodat jullie het lakwerk enigzins kunnen zien.

o74n0n.webp

24o0bde.webp

34sr05k.webp

118dl5s.webp

9gvhwl.webp

Hoor graag jullie tips en adviezen!

je eerste gedachten is meteen juist!(in mijn ogen)

spray wipe en puur gebruiken.

niet de meest langharige monsters nemen en ook niet met te kort harige.
de pluche van monello zijn goeie doeken ervoor inderdaad!

moet het mee lukken ;)

schitterend project overigens.

Persoonlijk zou ik zo voorzichtig mogelijk eerst spoelen met water en daarna wederom uiterst voorzichtig (zonder te morsen) wassen met shampoo en water.

Ik denk dat er een hele berg stof op ligt en dat zou ik persoonlijk zo veilig mogelijk trachten te verwijderen met gebruik van veel water. Mogelijk dat je op de slang een ‘spuit’ kunt aansluiten die hele kleine beetjes kan spuiten?

Prachtproject, mag je wel een beetje trots op zijn.

Ik zou 100% gaan voor wassen, goeie shampoo gebruiken, en regelmatig schoon spoelwater voor je spons of washmitt pakken.
Klinkt overdreven, maar zo breng je het risico op krasjes terug naar een absoluut minimum.
Uiteraard wel een beetje oppassen bij deursponningen etc, vanwege het ontbreken van rubbers etc.

Stof wat lang op een auto ligt gaat echt gemeen vast zitten, heb het al meerdere malen ondervonden.
Tijdens en na het drogen kun je gerust S&W gebruiken, word de lak nog een beetje glad ook.

Is het misschien mogelijk om de auto (open deel ) af te dekken dmv een waterdicht zeil?

Zet desnoods enkele grote opblaasspullen in de wagen zodat het water al zeker naar beneden loopt en niet in het midden van de wagen.

Als je zoiets dergelijks euh....rond die open kooi kan plakken(moet je eerst wel een gedeelte proper maken natuurlijk en daar zullen de meeste krassen op komen waarschijnlijk....kan je de wagen toch foamen en (zacht) afspuiten ?

Indien niet goed genoeg : herhalen en voorzichtig wassen ...

Is maar een ideetje , je zal anders toch ook moeten beginnen aan de randjes en dat zou ik zeker met een soort foam/shampoo doen die het vuil inkapselt.(dmv een sprayer)

Ik zie open beton op de vloer .... dan beter niet met water beginnen, ivm de kans op (ongebluste) kalk
+ 1 voor Spray & Wipe in behoorlijke hoeveelheid, eerst ergens uitproberen waar stof zit (zijkant of zo)

Kan de wagen naar buiten? Dan zou je hem daar met water aan de gang kunnen.
Je kan een grote gieter gebruiken, zo kan je heel precies water schenken waar je het wil hebben.

RedCat zei:
Ik zie open beton op de vloer .... dan beter niet met water beginnen, ivm de kans op (ongebluste) kalk
+ 1 voor Spray & Wipe in behoorlijke hoeveelheid, eerst ergens uitproberen waar stof zit (zijkant of zo)

ter info

Auto staat hier alleen "even" ter stalling. Auto kan verplaatst worden ook naar de (eigen) wasstraat (schrik niet met de hand geen borstels) :)

Dibbuz zei:
Kan de wagen naar buiten? Dan zou je hem daar met water aan de gang kunnen.
Je kan een grote gieter gebruiken, zo kan je heel precies water schenken waar je het wil hebben.

Geen gek idee! ga ik zeker overwegen. Vrijdag ga ik aan de slag ermee.

Heb inmiddels al behoorlijk wat bruikbare tips gekregen. Allen dank daarvoor! :-)^
Mochten er nog meer mensen ideeen of tips hebben......dan graag!

Serieus bedoelt: Naar Diventa Bella brengen, weet je zeker dat er goed voor deze bolide gezorgt wordt !
Je stelt dat ie helemaal uit elkaar is geweest, hersteld, specifieke wensen van de klant etcetc .... waarom dan dit kersje niet op de taart vraag ik mij af.
Deze beauty kan de volgende zijn en dan schitteren, uiteraard afhankelijk van de agenda uiteraard.

RedCat zei:
In dat geval zal het stof op de auto niet van dat beton afkomstig zijn en kan je gerust met water aan de slag.

Stof is inderdaad niet afkomstig van deze betonnen vloer. Nu begrijp ik je pas goed. (kwartje valt wat later.... uuuuuuuhhhhhmmmm):-"

mk-us zei:
Serieus bedoelt: Naar Diventa Bella brengen, weet je zeker dat er goed voor deze bolide gezorgt wordt!
Je stelt dat ie helemaal uit elkaar is geweest, hersteld, specifieke wensen van de klant etcetc .... waarom dan dit kersje niet op de taart vraag ik mij af.
Deze beauty kan de volgende zijn en dan schitteren, uiteraard afhankelijk van de agenda uiteraard.

Omdat een auto van Jersey naar Berkel en Rodenrijs vervoeren erg lang gaat duren.

mk-us zei:
Serieus bedoelt: Naar Diventa Bella brengen, weet je zeker dat er goed voor deze bolide gezorgt wordt!

Mijn verhaal is lang dus kan me voorstellen dat je het niet helemaal gelezen hebt.
Het gaat er puur om nu het stof van de lak te krijgen om de auto aanstaand weekend te kunnen showen (in werkplaats) op een nieuwjaarsreceptie waar +/- 400 klanten komen.

Wanneer de auto bekleed is en de laatste werkzaamheden zijn uitgevoerd zal hij heus nog een keer goed gepolijst moeten worden. Dat gebeurt bij de firma welke ook de body compleet strak heeft gemaakt (hij is echt superstrak geworden niet normaal voor een polyester body)

Het is mij dus nu bedoeld om de lak in ieder geval te ontdoen van al het stof en vuiligheid. (zonder krassen)

Mede forummers!

Hartelijk dank voor al jullie hulp en meedenken!
Heb de auto overigens heel voorzichtig gewassen met 2 emmermethode, en is goed gelukt. Heb het niet aangedurfd om alleen maar met Spray & Wipe aan de slag te gaan.
Hierbij enkele piccie's zoals de auto er afgelopen zondag bij stond tijdens de receptie. (kreeg veel aandacht van aanwezige bezoekers)

Thanx!

Gr. Marc