• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitslag DAP EVO Mini

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
De Dap Evo Mini heeft een uitslag van 12 mm terwijl zij grote broer, de EVO, er 8 heeft. Ik zou juist verwachten dat de MINI 8 mm of minder uitslag zou hebben.
Zou dus eigenlijk DAP EVO MINI PLUS moeten heten.
Wat is de reden van de 12 mm uitslag c.q. waarom deze grotere uitslag?

Iets anders is dat bij de EVO er een kleinere steunplaat wordt geleverd van 88 mm. 3,5 "
Bij de MINI is de steunplaat 75 mm (bijna 3"). lastig, al die maten.

En dan nog iets; kun je bij de MINI de steunplaat vervangen door kleinere, b.v. 1", 2"? En als dat al kan, wordt de uitslag van 12 mm dan niet te fors?
 
Laatst bewerkt:
Tja, kan het heel technisch maken, maar iedereen kent het begrip "kracht maal arm" wel: laten we het vanuit die zin maar bekijken al is "moment" niet de juiste referentie (dan moet ik het doen vanuit kinetische energie).

De backing plate is kleiner dus de afstand tot het midden is korter, dit kun je compenseren door of de snelheid omhoog te gooien (meer toeren) of door een grotere "arm" toe te passen (grotere uitslag). Door een grotere uitslag toe te passen krijgt zo'n kleine pad toch genoeg energie mee om te slijpen t.o.v. een grotere pad met dezelfde snelheid.

Hoe zit het dan met een Rupes/Flex 15mm? Dat zijn dan inderdaad sterke apparaten, om over de 21mm maar te zwijgen ;)
 
Oké, heeft dus met de werking/efficiency te maken. Ik dacht; kleinere machine en dus kleinere uitslag. Juist voor de lastige plekjes is die grotere uitslag dan weer niet handig maar als een kleinere uitslag niet werkt......Inderdaad heeft de rupes 15 mm op de kleinere machines.
Blijft de vraag over: kan je een kleinere backingplate monteren op de MINI?
 
@Kweetnie ,daar is de machine denk ik niet op ontwikkeld (tegengewichtje) dus als het al kan dan zal je wel wat onbalans ervaren. Ze hebben het een beetje van de Rupes mini afgekeken denk ik.
Een evo 8mm heeft een kleine uitslag dus daar ervaar je minder onbalans ondanks de kleinere backingplate.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vergeet ook niet dat de Mini een compactere bouw heeft. Zet je een 75mm backingplate op een DAP Evo, dan valt de backingplate helemaal weg onder zijn ''brede bek / behuizing'' en moet je langs een opstaande rand o.i.d. polijsten, raakt de behuizing eerder deze rand en de pad nog niet.

Zoals je bij de Mini kan zien, valt deze kleinere backingplate nog steeds buiten de behuizing.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Iets andere benadering, maar is bij de DAP Evo niet voor 8 mm uitslag gekozen, omdat deze machine zowel met een grote als een kleine backingplate wordt geleverd, en dus bij beide BP's redelijk in balans moet zijn. De Mini heeft dan wel 12 mm uitslag, maar wel een vaste maat BP.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Speelt zeker ook een rol, op de lhr15 moet je ook geen 75mm BP monteren o_O

Ik zag laatst wel ergens een instapmodel voorbij komen waarbij je ook de balans kon wisselen; er zijn leveranciers die dus wel meegaan hierin.