• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitwassen doeken en borstel

Toxiq

Detailing rookie
5 jul 2025
23
15
Vandaag een beginnetje gemaakt met de auto van vrouwlief, de bestuurdersstoel en stuur...
ik heb met Matte Opaco icm het zachte borsteltje uit de kit de stol en stuur geborsteld en met een witte doek uit de kit drooggemaakt
Daarna liquid leather conditioner aangebracht en ca 10min later uitgewreven

Nu mijn vraag, hoe reinig ik de borstel en doek het beste, ik dacht de borstel goed uit te spoelen met lauw water en de doek in de wasmachine, maar wellicht heb ik het vreselijk fout ?

• Leuk
Reacties: GeBas
Doeken en pads kun je in het algemeen het beste reinigen met de juiste wasmiddelen. Zelf reinig ik die eerst handmatig in handwarm water met een beetje afwasmiddel, als dat schoon genoeg is (ik gebruik steeds een klein beetje water met een paar druppels afwas, en pak schoon water met afwas en herhaal dat) dan pak ik een speciaal middel zoals Poorboys Tornado of Nanolex microfiber wash, en doe dat een beetje in schoon water en herhaal de handmatige wasbeurt, om vervolgens met Tornado of MF-wash als washmiddel dit in de wasmachine te doen (lage temp. 30-40 graden, kort wasje en lage centrifugeer snelheid) en absoluut geen wasverzachter gebruiken. Als het uit de wasmachine komt, gaat het in een centrifuge zodat ik bijna alle water kwijt ben, en gaat het vervolgens binnen op een wasrek (buiten kan er zand in je doeken/pads waaien, waardoor je bij het volgende gebruik krassen maakt).

wow, die had ik niet zien aankomen, je zou bijna denken dat nieuwe doeken goedkoper zijn :)
Doe je dat na elke poetsbeurt ?

Ik gebruik sowieso microfiber wasmiddel en ik was dan ook nog verschillende doeken apart van mekaar afhankelijk waar ze voor gebruikt zijn.
Komt een soort neer op:
-Doogdoeken ,glasdoeken en doeken voor detailspray/interieur cleaners/apc (tenzij er waterafstotende middelen inzitten)
-Doeken die gebruikt zijn met waterafstotende detailspray bv ook apart.
-Doeken waarmee ik bv een interieurdressing of leren interieur mee is afgenomen gaan bij mij ook apart.
-ex coating doeken hoereer ik maximaal uit en die kiep ik bv gewoon met een normale was mee indien hergebruik nog te doen is.

Als je ze in de wasmachine doet, iig niet met katoen mee wassen. Dus niet met handdoeken enzo. Liefst eigen wasje.

Max 60 graden wassen. Als je de doeken in de droger wilt doen, mag die alleen op koud/sportstand ingesteld worden. Zorg ook dat het filter schoon is...

• Leuk
Reacties: Jansen en RedCat
Ik gooi alle doeken die ik heb tegelijk in de wasmachine met microvezel wasmiddel, max 40 graden, en daarna in de (warmtepomp) droger.

Nu was ik gemiddeld maar 1x per maand de auto oid, maar dit gaat al jaren goed.

Ik gooi alle doeken die ik heb tegelijk in de wasmachine met microvezel wasmiddel, max 40 graden, en daarna in de (warmtepomp) droger.

Nu was ik gemiddeld maar 1x per maand de auto oid, maar dit gaat al jaren goed.
Om eerlijk te zijn, zoiets heeft wel mijn voorkeur...

Ik doe het ook zo: alle doeken bij elkaar, 60 graden, synthetisch programma, scheutje azijn in het voorwasvakje en een regulier wit wasmiddel (AH eigen merk vloeibaar wit is een sterke variant; bevat iets meer anionogene oppervlakteactieve stoffen).

Daarna in de warmtepompdroger drogen. Geen bijzonderheden op te merken anders dan schone en fijne doeken.

• Leuk
Reacties: Jansen en bros
@Toxiq Goede doeken zijn niet goedkoop, en als je er netjes mee omgaat gaan ze lang mee. Een goed MF-wasmiddel/pad reiniger doe je lang mee, je hebt maar een heel klein beetje nodig per wasbeurt. Doordat ik voor bij het handmatig voorreinigen 1 drupje op pakweg 2 liter water in een klein emmertje gebruik, gebruik ik weinig MF-wasmiddel, en zo'n goedkoop flesje afwas van een halve liter kost ook maar iets van 80-90 cent. Het is net als met detailen: wat extra moeite insteken voor een langdurig goed resultaat.

Als ik een paar dagen op rij detail, verzamel ik alle detailwas en gaat dat in één keer in de machine.

@RoCo Als je een gewoon wasmiddel gebruikt, is het advies om juist geen witwasmiddel te gebruiken omdat daar soms agressieve componenten in zitten (zoals jaren terug bij Omo er allemaal kleine gaatjes in kleding ontstonden na een aantal wasbeurten). Het advies is om dan bij voorkeur een zwart-wasmiddel te gebruiken omdat dit het minst agressief voor de stof zou zijn. Voor er volop MF-wasmiddelen verkrijgbaar waren, was dat ook de standaard.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: RoCo
Ik doe het ook zo: alle doeken bij elkaar, 60 graden, synthetisch programma, scheutje azijn in het voorwasvakje en een regulier wit wasmiddel (AH eigen merk vloeibaar wit is een sterke variant; bevat iets meer anionogene oppervlakteactieve stoffen).

Daarna in de warmtepompdroger drogen. Geen bijzonderheden op te merken anders dan schone en fijne doeken.
Azijn doen wij ook, geen verzachter

@Toxiq Goede doeken zijn niet goedkoop, en als je er netjes mee omgaat gaan ze lang mee. Een goed MF-wasmiddel/pad reiniger doe je lang mee, je hebt maar een heel klein beetje nodig per wasbeurt. Doordat ik voor bij het handmatig voorreinigen 1 drupje op pakweg 2 liter water in een klein emmertje gebruik, gebruik ik weinig MF-wasmiddel, en zo'n goedkoop flesje afwas van een halve liter kost ook maar iets van 80-90 cent. Het is net als met detailen: wat extra moeite insteken voor een langdurig goed resultaat.

Als ik een paar dagen op rij detail, verzamel ik alle detailwas en gaat dat in één keer in de machine.

@RoCo Als je een gewoon wasmiddel gebruikt, is het advies om juist geen witwasmiddel te gebruiken omdat daar soms agressieve componenten in zitten (zoals jaren terug bij Omo er allemaal kleine gaatjes in kleding ontstonden na een aantal wasbeurten). Het advies is om dan bij voorkeur een zwart-wasmiddel te gebruiken omdat dit het minst agressief voor de stof zou zijn. Voor er volop MF-wasmiddelen verkrijgbaar waren, was dat ook de standaard.
Dank je, goed om te weten ik zal het eens overwegen... zwart of mf wasmiddel
Maar mijn detailingwerk zal vast een stuk minder zijn, dan heb je niet zo veel doeken te wassen

Sommige doeken ben ik heel zuinig op (droogdoeken ,glasdoeken, Gyeon baldwipes en mijn Nanolex of Klin doeken.
Maar ik heb ook Ex coating doeken die ik nog heel veel hergebruik voor allerhande minder kritische klusjes en daar ben ik totaal niet zuinig op.
Vaak spaak ik wel een was bij elkaar zeg maar.

Dat doe ik dus ook. Scheut azijn, wit wasmiddel, droger.

• Leuk
Reacties: Toxiq

Interessant! Heb mijn proces uiteindelijk gevormd na veel inlezen en ook input van mensen uit het vakgebied wassen. Ik wist voorheen namelijk ook niet van het bestaan van de samenstelling van wasmiddel etc.

De diversiteit hier geeft mij in ieder geval aan dat er op hoofdlijnen met een bepaalde zorg gewassen moet worden (60graden max, geen poeder, geen wasverzachter en niet te heet drogen). De overige veschillen en daaraan gekoppeld de positieve ervaringen van eenieder geeft mij dan juist weer aan dat de nuances niet zo heel veel uit lijken maken.

• Leuk
Reacties: Toxiq en Cordoba
Ik heb ooit voor mijn werk een cursus kolloïdchemie moeten volgen, dus heb wat meer achtergrond dan gemiddeld ook al ben ik geen chemicus. (Kolloïdchemie is de chemie die plaats vind op grensvlakken zoals bijvoorbeeld bij wasmiddelen gebeurt) Helaas verspreiden reclame en 'huisvrouwenlogica' veel onwaarheden op dergelijke gebieden, bijvoorbeeld dat een hogere dosering wasmiddel een schoner resultaat oplevert, is bijna nooit waar.

wasje voor droog en glasdoeken,
wasje voor Mf doeken en washmitts

ik gebruik wel speciaal mf wasmiddel en een mf wasprogramma

als ik tijd heb gaan ze ook nog even de droger in (2x per jaar ofzo?)

• Leuk
Reacties: Toxiq