Vorige week donderdag tot en met afgelopen maandag een Volvo V70 onder handen gehad van een goede vriend.
Enige achtergrond info: Deze V70 heeft ongeveer 350k op de klok staan en wordt altijd keurig gewassen met de halve emmer-Valma wash and shine-afspoelen met regenwater-en nadrogen met zeem-methode}w . Het was dus één groot swirlwalhalla en krassenfestijn. Het rechtervoorportier was over ± 90cm gekeyd tot op de primer. Tijdens de wintersport afgelopen winter heeft de eigenaar ±2,5 meter sneeuw van de auto afgeschoven en had niet in de gaten dat er ook nog wat steentjes en zand op de motorkap lagen... Resultaat de hele motorkap zat onder de krassen. Verder parkeert de eigenaar zeer regelmatig onder bomen. Kortom, de hele auto zat onder de hars.
Het interieur had ooit de fabriek verlaten met een beige interieur, maar bij aankomst hier neigden sommige delen wat naar donker antraciet . In de kofferbak was ooit iets van een fles olie omgevallen, dus ook daar genoeg te doen.
Ik heb uiteindelijk de volgende stappen doorlopen:
Twee weken voor detail:
- Eigenaar bezocht met een flesje alcohol, potje op kleur gemaakte autolak, twee autolakpenseeltjes,
- Kras ontvet met alcohol en eerste laag lak aangebracht.
- Eigenaar opdracht gegeven om om de dag het beschadigde deel te ontvetten en een nieuw laklaagje aan te brengen. (heeft hij ook gedaan)
- Uiteindelijk heeft de eigenaar 8 lagen verf aangebracht. (Dit bleek uiteindelijk, na het wetsanden en polijsten, toch nog te weinig te zijn. De kras is net niet helemaal opgevuld waardoor in de volle zon, vanaf schuin gekeken de kras nog net wat zichtbaar is)
Dag 1:
- Half Friesland door gereden op jacht naar een lakdiktemeter, omdat ik eigenlijk wel wilde weten hoeveel lak er op de motorkap zat. (Zou toch sneu zijn als ik dwars door de lak heen zou schuren).Helaas mislukt. Geen garage of schadebedrijf die zo'n ding heeft.
- Binnenkant volledig gestofzuigd en diverse toffees, mentosjes (tenminste ik denk dat de substanties ooit als Mentosjes zijn begonnen...) en andere etenswaren uit het tapijt verwijderd.
- Interieur gereinigd met APC (begonnen met 1:10, maar weinig resultaat, daarna 1:5, maar uiteindelijk pas resultaat met 1:2 oplossing)
- Leder gereinigd met APC 1:2 oplossing
- Tapijt ingespoten met APC 1:10 en een half uur laten intrekken
- Tapijt gereinigd met extractor
- Vloermatten ingespoten met APC 1:2 (1:10 had te weinig effect) en daarna met hoge druk gereinigd, gecentrifugeerd en laten drogen.
- Kunststofdelen interieur gevoed met Meguiars Natural Shine Protectant
- Leer gevoed met Meguiars Gold Class Rich Leather
- Motorruimte ingespoten met APC 1:5 en ingeborsteld met diverse el cheapo borstels en Gamma verfkwasten, afgespoeld met water en nagedroogd/gereinigd met el cheapo Action MF doekjes.
- Kunststof delen motorruimte gevoed met Meguiars Gold Class Trim Restorer
Dag 2:
-Tapijt nog een keer gereinigd met extractor (Door de enorme vervuiling was het niet (helemaal) vlekloos opgedroogd.
- Velgen 1x gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheelcleaner 1:3 en 1x puur
- Velgen vier keer gereinigd met IronX (mbv velgenborstel en diverse el chepo soft tandenborstels) (eigenlijk had ik de wielen moeten demonteren, maar dat durfde ik niet aan met het standaard gammele Volvo krikje. Toch nog eens een garagekrik voor mijn verjaardag vragen.:ja ) Uiteindelijk heb ik ze niet helemaal schoon gekregen (toch nog eens de IronX paste aanschaffen) maar het moest zo maar.
- Wielkasten uitgespoeld met tuinslang, ingespoten met APC 1:5, ingeborsteld met el cheapo €afwasborstel, uitgespoeld met tuinslang en hoge druk
- Exterieur 2x gewassen met Monello Lavare (het wordt toch tijd voor een nieuwe hoge druk met foamlans)
- Exterieur volledig ingespoten met IronX (geen overbodige luxe)
- Exterieur nog een keer gewassen met Monello Lavare
- Dakrails verwijderd8-())
- Daksierlijsten verwijderd en gereinigd
- Goten van daksierlijsten uitgemest
- Onder de dakrails en sierlijsten kwam zoveel meuk weg dat ik de auto nog maar een keer heb gewassen met Lavare
- Alle hars verwijderd met Meguiars Bug and Tar Remover. (Werkt op zich wel, maar wel veel werk. Wat er nu nog over is kan in de Kliko en toch maar eens tarX kopen)
- Alle insecten verwijderd met Poorboys Bugsquash
- Banden ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met el cheapo gamma verfkwast en afgespoeld met water
- Exterieur geheel gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe (Normaliter doe ik ongeveer 5 auto's met een stuk klei. Nu heb ik het meteen na afloop gedegradeerd tot velgenklei, man wat zag dat ding er uit!)
- Exterieur nog een keer gekleid met Meguiars soft clay en Quick detailer
dag 3
- Volvo dealert bezocht voor een naafdop en nieuwe bevestigingsclipjes voor de daksierlijsten ( Bij een V70 bij het raam breken die dingen altijd af als je de lijsten verwijderd)
- Velgen gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe
- Alle trims afgeplakt met 3M tape
- Motorkap gepolijst met Monello Inizio Forza op gele pad (resultaat 0)
- Krassen motorkap gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit.
- Motorkap 2x gepolijst met Inizio Forza op paars schaapje
- Helaas waren de krassen nog duidelijk te zien dus opnieuw wetsanden. Daarna begon het ergens op te lijken.
- Motorkap vijf hits gegeven met Inizio Forza op paars schaapje (Durfde niet verder te wetsanden zonder lakdiktemeter)
Dag 4
- Motorkap drie hits gegeven met Inizio Forza op geel
- Dak twee hits met Inizio Forza op paarse schaap gevolgd door twee hits met Inizio Forza op geel
- Gekeyde kras gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit
- Gekeyde kras twee hits gegeven met Inizioa Forza op paars schaapje
- Rest van het exterieur gepolijst met achtereenvolgens: 2x Inizio Forza op paarse schaap, 2x Inizio Forza op geel
- Vervolgens het hele exterieur afgebouwd met: Mezzo op Oranje, Mezzo op wit, Finale op lichtgroen, Finale op zwart. (Met Dap niet bereikbare plekken zelfde aantal hits gedaan, maar dan met witte handpad
Dag 5
-Exterieur nog een keer gewassen om polijstresten te verwijderen.
- Gehele Exterieur afgenomen met Eraser
- Gehele exterieur lak gevoed met MothersCalifornia Sealer and Glaze op zwarte pad
- Poorboys EX-P Sealant aangebracht (en ongeveer anderhalf uur laten curen voor uitbuffen)
- Velgen gepolijst met witte handpad en finale
- Velgen voorzien van Meguiars NXT 2.0 (Heb ik nog een halve fles van staan. Zodra dit op is ga ik over op een wheelsealant)
- Interieur nog een keer gevoed met Meguiars Natural Shine Rubber & Vinyl Protectant (Het interieur had nog nooit een dressing oid gezien, dus een tweede laag was geen overbodige luxe)
- Tweede laag Poorboys EX-P aangebracht (had eigenlijk een dag later gemoeten, maar de eigenaar kwam de auto weer halen dacht ik. Ivm foto's maken afhalen toch een dag uitgesteld aangezien het maandagmiddag regende als een gek)(anderhalf uur laten curen voor het uitbuffen)
- 3M tape verwijderd
- Achtergebleven polijstresten verwijderd
- Trims gereinigd met APC 1:10
- Trims 2x gevoed met Meguiars Ulimate Protectand Dash & Trimrestorer
- Dakrails gereinigd met APC 1:10 en gevoed met Meguiars Gold Class Trimrestorer
- Banden gevoed met Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel
Tijdens deze marathon gebruik gemaakt van :
- DAP900
- Alle genoemde pad zijn (uiteraard) van Monello
- Monello Peluce Verde en Peluce Bianco doeken (wat zijn dat toch een fijne doeken!)
- Meguiars MF doeken (gekocht voor dat ik ooit van carclean en Monello had gehoord )
- El cheapo Action MF doeken (voor de vuile klusjes)
- Extractor van de Borent (Deze week maar eens een Hydro 7000 bestellen, hoef ik ook niet meer te huren)
- Diverse el cheapo tandenborstels
Sorry voor de uitgebreide inleiding, maar dan nu eindelijk de foto's. Helaas had Thunderbirdin de eerste twee dagen het fototoestel ook regelmatig nodig]-0 Daarom geen tot weinig voor-foto's, maar gelukkig wel na-foto's.
De plaats waar dit feuilleton zich afspeelde:
De gebruikte middelen:
De oogst elke avond voor het naar bed gaan:
Het interieur nadat ik uitgepoetst was:
Bagageruimte na 1x APC en 2x extractor:
Rechter voorvelg na 2x wassen:
Rechter achtervelg na 2x wassen:
Rechtervoorvelg na afloop:
Het is toch wonderbaarlijk wat er allemaal groeit en bloeit en ons toch altijd weer boeit op het moment dat je een dakrail verwijderd...:
Zo kan het dus ook als je het even schoon maakt (plaatje is wel van 50 cm naar voren op de auto):
Een stukje gekleid van 20cmx20cm 8-o
De tweede(!!) klei-beurt:
Dit doet dus een wintersportje met 2,5 m sneeuw en wat steentjes met je motorkap :auw :
De motorkap na de eerste hit met Inizio op geel (met weinig tot geen resultaat):
De motorkap halverwege het wetsanden:
Het motorkapje toen ik klaar was :
Onder de kap na enig (kuch) poetswerk:
De V70 Bluemotion (met originile Bluemotionstriping :-b ) na het polijsten en wassen voor het aanbrengen van glaze en sealant:
En tot slot nog een paar plaatjes van het eindresultaat.
Rechtsvoor:
Rechtsachter:
Linksvoor:
Linksvoor;
Al met al een hele klus geworden. Maar de eigenaar was superblij met het resultaat! Nou, dan ben ik het ook (nog niet helemaal, want had graag de keykras helemaal weg gekregen, maar ja het is niet anders). En na de rotaryclinic op 4 augustus bij carclean ga ik nu toch echt een rotary aanschaffen:ja. Man man man, wat is die Volvo lak toch knetterhard
Enige achtergrond info: Deze V70 heeft ongeveer 350k op de klok staan en wordt altijd keurig gewassen met de halve emmer-Valma wash and shine-afspoelen met regenwater-en nadrogen met zeem-methode}w . Het was dus één groot swirlwalhalla en krassenfestijn. Het rechtervoorportier was over ± 90cm gekeyd tot op de primer. Tijdens de wintersport afgelopen winter heeft de eigenaar ±2,5 meter sneeuw van de auto afgeschoven en had niet in de gaten dat er ook nog wat steentjes en zand op de motorkap lagen... Resultaat de hele motorkap zat onder de krassen. Verder parkeert de eigenaar zeer regelmatig onder bomen. Kortom, de hele auto zat onder de hars.
Het interieur had ooit de fabriek verlaten met een beige interieur, maar bij aankomst hier neigden sommige delen wat naar donker antraciet . In de kofferbak was ooit iets van een fles olie omgevallen, dus ook daar genoeg te doen.
Ik heb uiteindelijk de volgende stappen doorlopen:
Twee weken voor detail:
- Eigenaar bezocht met een flesje alcohol, potje op kleur gemaakte autolak, twee autolakpenseeltjes,
- Kras ontvet met alcohol en eerste laag lak aangebracht.
- Eigenaar opdracht gegeven om om de dag het beschadigde deel te ontvetten en een nieuw laklaagje aan te brengen. (heeft hij ook gedaan)
- Uiteindelijk heeft de eigenaar 8 lagen verf aangebracht. (Dit bleek uiteindelijk, na het wetsanden en polijsten, toch nog te weinig te zijn. De kras is net niet helemaal opgevuld waardoor in de volle zon, vanaf schuin gekeken de kras nog net wat zichtbaar is)
Dag 1:
- Half Friesland door gereden op jacht naar een lakdiktemeter, omdat ik eigenlijk wel wilde weten hoeveel lak er op de motorkap zat. (Zou toch sneu zijn als ik dwars door de lak heen zou schuren).Helaas mislukt. Geen garage of schadebedrijf die zo'n ding heeft.
- Binnenkant volledig gestofzuigd en diverse toffees, mentosjes (tenminste ik denk dat de substanties ooit als Mentosjes zijn begonnen...) en andere etenswaren uit het tapijt verwijderd.
- Interieur gereinigd met APC (begonnen met 1:10, maar weinig resultaat, daarna 1:5, maar uiteindelijk pas resultaat met 1:2 oplossing)
- Leder gereinigd met APC 1:2 oplossing
- Tapijt ingespoten met APC 1:10 en een half uur laten intrekken
- Tapijt gereinigd met extractor
- Vloermatten ingespoten met APC 1:2 (1:10 had te weinig effect) en daarna met hoge druk gereinigd, gecentrifugeerd en laten drogen.
- Kunststofdelen interieur gevoed met Meguiars Natural Shine Protectant
- Leer gevoed met Meguiars Gold Class Rich Leather
- Motorruimte ingespoten met APC 1:5 en ingeborsteld met diverse el cheapo borstels en Gamma verfkwasten, afgespoeld met water en nagedroogd/gereinigd met el cheapo Action MF doekjes.
- Kunststof delen motorruimte gevoed met Meguiars Gold Class Trim Restorer
Dag 2:
-Tapijt nog een keer gereinigd met extractor (Door de enorme vervuiling was het niet (helemaal) vlekloos opgedroogd.
- Velgen 1x gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheelcleaner 1:3 en 1x puur
- Velgen vier keer gereinigd met IronX (mbv velgenborstel en diverse el chepo soft tandenborstels) (eigenlijk had ik de wielen moeten demonteren, maar dat durfde ik niet aan met het standaard gammele Volvo krikje. Toch nog eens een garagekrik voor mijn verjaardag vragen.:ja ) Uiteindelijk heb ik ze niet helemaal schoon gekregen (toch nog eens de IronX paste aanschaffen) maar het moest zo maar.
- Wielkasten uitgespoeld met tuinslang, ingespoten met APC 1:5, ingeborsteld met el cheapo €afwasborstel, uitgespoeld met tuinslang en hoge druk
- Exterieur 2x gewassen met Monello Lavare (het wordt toch tijd voor een nieuwe hoge druk met foamlans)
- Exterieur volledig ingespoten met IronX (geen overbodige luxe)
- Exterieur nog een keer gewassen met Monello Lavare
- Dakrails verwijderd8-())
- Daksierlijsten verwijderd en gereinigd
- Goten van daksierlijsten uitgemest
- Onder de dakrails en sierlijsten kwam zoveel meuk weg dat ik de auto nog maar een keer heb gewassen met Lavare
- Alle hars verwijderd met Meguiars Bug and Tar Remover. (Werkt op zich wel, maar wel veel werk. Wat er nu nog over is kan in de Kliko en toch maar eens tarX kopen)
- Alle insecten verwijderd met Poorboys Bugsquash
- Banden ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met el cheapo gamma verfkwast en afgespoeld met water
- Exterieur geheel gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe (Normaliter doe ik ongeveer 5 auto's met een stuk klei. Nu heb ik het meteen na afloop gedegradeerd tot velgenklei, man wat zag dat ding er uit!)
- Exterieur nog een keer gekleid met Meguiars soft clay en Quick detailer
dag 3
- Volvo dealert bezocht voor een naafdop en nieuwe bevestigingsclipjes voor de daksierlijsten ( Bij een V70 bij het raam breken die dingen altijd af als je de lijsten verwijderd)
- Velgen gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe
- Alle trims afgeplakt met 3M tape
- Motorkap gepolijst met Monello Inizio Forza op gele pad (resultaat 0)
- Krassen motorkap gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit.
- Motorkap 2x gepolijst met Inizio Forza op paars schaapje
- Helaas waren de krassen nog duidelijk te zien dus opnieuw wetsanden. Daarna begon het ergens op te lijken.
- Motorkap vijf hits gegeven met Inizio Forza op paars schaapje (Durfde niet verder te wetsanden zonder lakdiktemeter)
Dag 4
- Motorkap drie hits gegeven met Inizio Forza op geel
- Dak twee hits met Inizio Forza op paarse schaap gevolgd door twee hits met Inizio Forza op geel
- Gekeyde kras gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit
- Gekeyde kras twee hits gegeven met Inizioa Forza op paars schaapje
- Rest van het exterieur gepolijst met achtereenvolgens: 2x Inizio Forza op paarse schaap, 2x Inizio Forza op geel
- Vervolgens het hele exterieur afgebouwd met: Mezzo op Oranje, Mezzo op wit, Finale op lichtgroen, Finale op zwart. (Met Dap niet bereikbare plekken zelfde aantal hits gedaan, maar dan met witte handpad
Dag 5
-Exterieur nog een keer gewassen om polijstresten te verwijderen.
- Gehele Exterieur afgenomen met Eraser
- Gehele exterieur lak gevoed met MothersCalifornia Sealer and Glaze op zwarte pad
- Poorboys EX-P Sealant aangebracht (en ongeveer anderhalf uur laten curen voor uitbuffen)
- Velgen gepolijst met witte handpad en finale
- Velgen voorzien van Meguiars NXT 2.0 (Heb ik nog een halve fles van staan. Zodra dit op is ga ik over op een wheelsealant)
- Interieur nog een keer gevoed met Meguiars Natural Shine Rubber & Vinyl Protectant (Het interieur had nog nooit een dressing oid gezien, dus een tweede laag was geen overbodige luxe)
- Tweede laag Poorboys EX-P aangebracht (had eigenlijk een dag later gemoeten, maar de eigenaar kwam de auto weer halen dacht ik. Ivm foto's maken afhalen toch een dag uitgesteld aangezien het maandagmiddag regende als een gek)(anderhalf uur laten curen voor het uitbuffen)
- 3M tape verwijderd
- Achtergebleven polijstresten verwijderd
- Trims gereinigd met APC 1:10
- Trims 2x gevoed met Meguiars Ulimate Protectand Dash & Trimrestorer
- Dakrails gereinigd met APC 1:10 en gevoed met Meguiars Gold Class Trimrestorer
- Banden gevoed met Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel
Tijdens deze marathon gebruik gemaakt van :
- DAP900
- Alle genoemde pad zijn (uiteraard) van Monello
- Monello Peluce Verde en Peluce Bianco doeken (wat zijn dat toch een fijne doeken!)
- Meguiars MF doeken (gekocht voor dat ik ooit van carclean en Monello had gehoord )
- El cheapo Action MF doeken (voor de vuile klusjes)
- Extractor van de Borent (Deze week maar eens een Hydro 7000 bestellen, hoef ik ook niet meer te huren)
- Diverse el cheapo tandenborstels
Sorry voor de uitgebreide inleiding, maar dan nu eindelijk de foto's. Helaas had Thunderbirdin de eerste twee dagen het fototoestel ook regelmatig nodig]-0 Daarom geen tot weinig voor-foto's, maar gelukkig wel na-foto's.
De plaats waar dit feuilleton zich afspeelde:
De gebruikte middelen:
De oogst elke avond voor het naar bed gaan:
Het interieur nadat ik uitgepoetst was:
Bagageruimte na 1x APC en 2x extractor:
Rechter voorvelg na 2x wassen:
Rechter achtervelg na 2x wassen:
Rechtervoorvelg na afloop:
Het is toch wonderbaarlijk wat er allemaal groeit en bloeit en ons toch altijd weer boeit op het moment dat je een dakrail verwijderd...:
Zo kan het dus ook als je het even schoon maakt (plaatje is wel van 50 cm naar voren op de auto):
Een stukje gekleid van 20cmx20cm 8-o
De tweede(!!) klei-beurt:
Dit doet dus een wintersportje met 2,5 m sneeuw en wat steentjes met je motorkap :auw :
De motorkap na de eerste hit met Inizio op geel (met weinig tot geen resultaat):
De motorkap halverwege het wetsanden:
Het motorkapje toen ik klaar was :
Onder de kap na enig (kuch) poetswerk:
De V70 Bluemotion (met originile Bluemotionstriping :-b ) na het polijsten en wassen voor het aanbrengen van glaze en sealant:
En tot slot nog een paar plaatjes van het eindresultaat.
Rechtsvoor:
Rechtsachter:
Linksvoor:
Linksvoor;
Al met al een hele klus geworden. Maar de eigenaar was superblij met het resultaat! Nou, dan ben ik het ook (nog niet helemaal, want had graag de keykras helemaal weg gekregen, maar ja het is niet anders). En na de rotaryclinic op 4 augustus bij carclean ga ik nu toch echt een rotary aanschaffen:ja. Man man man, wat is die Volvo lak toch knetterhard