• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vakantie toscane en boomhars

Jeremykarsch

Detailing rookie
6 jul 2026
7
2
Beste allemaal,

Momenteel op vakantie in toscane en op de camping geen mogelijkheid om auto niet te parkeren onder die bomen hier. Nu 1,5 dag hier en de hele auto zit al onder hele fijn kleine druppeltjes boomhars ( gelukkig niet van die dikke druppels). Eerder topic geopend en advies gekregen - en opgevolgd.

Auto staat in collinite 845 (2 dagen voor vertek aangebracht). Nu ben ik over 2/2,5 week pas weer thuis. De hele auto zit onder zoals ik zei dus plaatselijk weghalen geen optie.

Kan ik dit allemaal veilig laten zitten en bij thuiskomt gelijk de autonwassen? Of krijg ik binnen nu en 2/2,5 week echt schade?

Probeer de auto nu zo veel mogelijk in de schaduw te zetten.. geen spullen mee op vakantie buiten een detailertje en 1 doekje.

Hoor graag

Thanks

Hars is wat anders dan vogelsh*t. Hars doet niet direct enorme schade aan je lak, vogelsh*t kan in een paar uur soms al serieuze lakschade opleveren. Afhankelijk van het menu van de betreffende vogel kunnen de uitwerpselen soms behoorlijk zuur zijn (met name als ze sommige bessensoorten hebben gegeten), als dat gecombineerd wordt met droogte en hoge laktemperatuur (donkerkleurige auto in de zon) kunnen binnen een uur of twee al barstjes in de lak ontstaan, doordat het proces door de hoge temperatuur snel verloopt (iedere 3 graden warmer betekent dat de reactiesnelheid verdubbeld, dus bijvoorbeeld 30 graden warmer betekent dat de reactie 2t ot de macht 10 (= 1024) keer zo snel verloopt. Bij hars hoef je dus niet zo bang te zijn, maar vogelsh*t wel zo snel mogelijk verwijderen

• Leuk
Reacties: Jeremykarsch
Thanks stelt me gerust - ook id buurt geen wasboxen twijfel sowieso al aan de kwaliteit als ze er zouden zijn haha. De hars ‘mist’ laat ik dan zitten en hopelijk over 2,5 week niks aan de hand

Ik heb vorig jaar in toscane ook een wasbox of iets wat er op lijkt proberen te zoeken ... mission failed ... uiteindelijk bij een tankstation uitgekomen daar was de muntinvoer verroest ... vrouw wilde naar een stadje, 3 kids die wilde zwemmen, gezellig middagje kan ik mij herinneren :joy: