• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Veilige velgenreiniger

unobarrenove

Detailing addict
6 aug 2010
68
65
Maak mijn velgen schon met Spray en Rinse Wheel cleaner van PB.
Daarna gaan ze in de war ter bescherming echter wanneer ik het volgende keer wil schoonmaken en het zou doen met Spray en Rinse wheel van PB zou de wax er weer af zijn

Welke velgenreiniger is veilig voor de velgen en maakt toch goed schoon??
Non ferro van Monello is natuurlijk een optie maar dan zit je qua kosten meteen vrij hoog

Hoor graag.
BVD

Ik denk wel dat je een onderscheid moet maken tussen 'veilig voor de velgen' en 'veilig voor de wax'.

Spray & Rinse is net als veel velgenreinigers zuur en redelijk funest voor een velgenwax. Voor ongelakte velgen wordt vaak een andere reiniger aangeraden, zoals Bilberry.
Bilberry is echter niet zuur, maar juist alkalisch/basisch. Veiliger voor velgen zonder (blanke) lak, maar ook deze zal niet zo veel van je wax overlaten.

Ik denk dat de meeste velgenreinigers wel einde van je velgenwaxlaag betekenen (ik moet nog eens kijken wat Dodo Juice Mellow Yellow of Supernatural doet).

Non-Ferro is overigens geen velgenreiniger pur-sang, maar door zijn eigenschappen werkt het doorgaans lekker op velgen.

Edit; gelijktertijd met Soepergrover zitten typen ...

Een velgenreiniger heb ik op mijn eigen velgen eigenlijk nog nooit gebruikt.
Als een velg vet is gebruik ik verdunde APC
Non-Ferro is geen echte velgenreiniger maar is bedoeld voor vliegroest

Velgen die in een sterkere wax (Collinite 845 bijv) staan kun je gewoon met een normale shampoo of zelfs een beetje foamshampoo doen
Dan hoef je niet bang te zijn dat de wax helemaal weg is na het wassen. De zichtbare bescherming heeft wel even nodig om terug te komen.

Zet je de velgen in een coating dan is een restje van het sop van de auto meer dan voldoende

Zet de velgen na het geheel schoonmaken van de velgen in een wax wat tevens een soort plastic laagje achter laat. Het is dus een dun laagje plastic wat er achter blijft ( volgens de omschrijving blijft dit een half jaar zitten en ter bescherming van velg tegen strooizout)

Lubra;n411073 zei:
... in een wax wat tevens een soort plastic laagje achter laat. ....

Meeste sealants bevatten / bestaan uit polymeren, en dat is dan een (water)oplosbare kunststof
Zo'n laagje maakt het oppervlak gladder waardoor het vuil makkelijker wegspoelt.

Een wax is bedoeld een beetje op te lossen bij het wassen en daardoor met dat laagje het aangehechte vuil af te voeren

Coatings werken als een sealant maar dan is de laag veel harder en duurzamer

Ik gebruik ook Spray & Rinse maar alleen als ik de velgen daarna klei en wax met Rim Wax. Bij doordeweekse wasbeurten doe ik op het einde het wassop in de velgenemmer en met een mf washmitt (die uiteraard enkel voor velgen gebruikt wordt) was ik ze dan. Zo blijven ze toch een 10-tal weken heel mooi.

Ik heb nog nooit een velgenreiniger gebruikt eigenlijk, normaal gesproken was ik ze ook met het wassop wat over is. Voor wat hardnekkigere vervuiling gebruik ik dan Non-Ferro en eventueel nog APC, maar dit gebeurt maar een paar keer per jaar.

Persoonlijk zou ik ook pas een agressiever middel gebruiken als het echt niet anders kan, omdat het toch niet bevordelijk is voor de beschermlaag op de velgen.