• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen hoogglans polijsten met Uni-ball en polijstpasta, wat heb ik nodig?

GWBoes

Detailing rookie
1 okt 2009
298
0
Ik was van plan om de velgen die ik heb gekocht hoogglans te polijsten alleen ik had een vraag over hoe dit het best aan kan pakken.

Ik heb al flink wat how-to's gelezen en daar wordt eigenlijk overal een lappenschijf gebruikt. Alleen ik dacht dat het misschien ook wel handig zou zijn om een LC uni-ball te gebruiken aangezien ik (in tegenstelling tot de how-to's) het frontaal vlak van de velgen ga polijsten.

Nu was dus mijn vraag of de Uni-ball (best lijkt me de gele/cutting) stevig genoeg is om te gebruiken met harde polijstpasta's?

Of hebben jullie eventueel andere tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

groeten,
Rik.

Denk dat een Cone makkelijker is misschien? Die heeft rechte vlakken maar een bal gaat natuurlijk ook prima. Van welk materiaal is de velg gemaakt? Zit er een coating op?

Cone zou inderdaad ook kunnen (zag net dat LC die ook heeft, had alleen die dure van mothers gezien).
velgen zijn nu nog gewoon gespoten, wou de verf dus gaan strippen, schuren tot 2000 gritt en dan verder polijsten met polijstpasta en als laaste stap de mag & alu polish van mothers.
De velgen zijn trouwens van een aluminium legering.

Plan van aanpak ziet er goed uit, misschien nog verder opschuren met 3000gritt? Maakt het polijsten makkelijker denk ik.
De Mag & Alu polish is perfect. Misschien een potje Billet voor de laatste afwerking? Duur spul maar ontzettend goed.

101538 Lake Country - Uni-Cone Blue Finishing Cone - 10cm € 26,99 € 26,99
101539 Lake Country - Uni-Cone Yellow Cutting Cone - 10cm € 26,99 € 26,99
100886 Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1500 Grit - 1 vel € 1,75 € 1,75
100893 Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 2000 Grit - 1 vel € 1,99 € 1,99
100869 Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 3000 Grit - 1 vel € 2,75 € 2,75
101058 Mothers Wax - Mag & Aluminum Polish - 280gr € 13,49 € 13,49
100723 Poorboys World - Professional Polish - 473ml € 15,99 € 15,99

Dit is het lijstje dat ik heb opgesteld.
De professional polish is voor "erbij", moet namelijk nog een claxon knop krasvrij maken, en is altijd handig natuurlijk. :roll

Ik zou denk de Prof Polish inruilen voor een potje Billet metal polish.

bestelling geplaatst :party

En het advies van Dibbuz opgevolg en de pro polish veruild met billet.
Ook gelijk maar een kleiner potje mag & alu polish om de kosten wat naar beneden te brengen, ben ook maar student o:-)

Of nog beter, schuren tot 2500, daarna de menzerna polijstblok grof en een lappenschijf, daarna viltschijf en menzerna polijstblok fijn (blauw).

Wat je ook doet, plaats foto's van het reslutaat.
Het zal ongetwijfeld erg mooi worden

:-)^

Maak je wel goede (en véél) foto's van het hele proces?Altijd erg boeiend om te zien!

Ben vandaag hard aan het werk geweest en heb het polijstwerk van 1 velg klaar
Alle lak eraf en opgeschuurd tot 180 grit:
4219574848_744ca13c93_b.webp

beschadigingen weg slijpen:
4218808493_a6c6f7117b_b.webp

50/50 na schuren tot 3000 en mothers mag & alu polish:
4219576892_1345330dc9_b.webp

en het eindresultaat na 2x mag & alu en 1x billet (hierna nog 1 keer gedaan):
4219577624_baf77671b9_b.webp

4218810281_debbc076ed_b.webp

Het resultaat is niet 100% door beschadigingen onder de lak en de ruwe afwerking van het materiaal maar ben tevreden met de warme glans van het aluminium. :)

nu moeten alleen de vakjes en boutgaten nog gespoten worden en dan kan hij onder de auto om te kijken hoe het staat.

Goed bezig. Is altijd leuk om te doen in je vrije tijd.

Het is trouwens wel mogelijk om ze nog veel meer te laten glimmen hoor. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf wilt.
Ga je ze nog voorzien van blanke lak? Ze zijn namelijk nog zo grof gepolijst dat hier wel lak aan gaat hechten denk ik.

Gr,
Vincent

Ik doe er eerst geen blanke lak over zodat het redelijk makkelijk verder werken is als ik meer glans wil hebben.
Het is ook de eerste keer dat ik zoiets doe dus de andere 3 zullen wel een betere glans hebben na het polijsten.

Hoi Rik,

Als ik het resultaat bekijk vraag ik mij af of je de verschillende schuurgangen wel goed uitgevoerd hebt. Als je een oppervlakte goed schuurt en alleen oppoetst met een polijstpasta moet het al glimmen als een spiegel en dat doet jouw velg helaas niet. Heb je bij iedere schuurgang met fijner papier wel alle schuurkrasjes van de vorige (grovere) gang weggeschuurd? Het lijkt mij namelijk dat er nog schuurkrassen te zien zijn.

Het schuren is een vreselijk karweitje waar je echt geduld voor op moet brengen. Zorg er ook voor dat het verschil tussen de verschillende groftes niet te groot is. Ik heb zelf een aantal klassieke Kreidler bromfietsen gerestaureerd waar ook diverse alu onderdelen aan zitten die gepolijst kunnen worden. Ik maakt dan de volgende schuurgangen 180->240->400->600->800->1000->1200 waarna je met een metalpolish handmatig poetsen al een heel mooi resultaat kreeg. Echt mooi werd het dan als jet het afmaakte met de polijstmachine waarbij je ook nog verschillende harde/zachte schijven en groftes polijstpasta hebt.

Als je ze echt hoogglans wilt hebben zul je er even wat tijd voor uit moeten trekken. Het is even een klotenwerkje maar het is te doen. Je zult eer van je werk hebben en als je de eerste klaar hebt zul je denken: "zucht, er liggen er nog drie" 8-o

Groeten,
Erik

Hoi Erik,

Ik kwam tijdens het schuuren er zelf ook al achter dat ik wat stappen miste aangezien ik niet alle voorgaande krassen wegkreeg, maar aangezien dit mijn eerste keer is met polijsten vanaf de allereerste stap ben ik toch maar door gegaan om te kijken wat het eindresultaat zou worden.

Maar zoals je zelf al zei, ik heb er nog 3 te gaan, en daar zal ik de problemen die ik ondervond oplossen en dus waarschijnlijk ook een beter resultaat krijgen. En dan zal deze waarschijnlijk ook weer opnieuw behandeld worden.

groeten,
Rik

Een kleine tip.

Schuur de verschillende schuurgangen in een verschillende richting. Zo kun je goed zien of je de voorgaande schuurkrassen hebt weggeschuurd.

Veel succes