• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen niet 100% schoon krijgen

asirec

Detailing rookie
26 aug 2019
6
15
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag heb ik de Corsa van mijn vriendin onder handen genomen aangezien ze in het buitenland moest sporten (ja ja, ik heb de prioriteiten op orde ;)). Aangezien de Corsa uit 2001 is en er vele diepe swirls in de lak zaten vermoed ik dat 'ie alleen maar krasstraten van binnen heeft gezien en nooit met de hand gewassen is. Disclaimer vooraf: ik ben een absolute beginner in de detailwereld en waarschijnlijk heb ik (veel) beginnersfouten gemaakt.

Na het grondig foamen, afspoelen en via de 2-emmer methode wassen werden deze gedachten alleen maar sterker aangezien dit het resultaat was na het kleien van letterlijk 1/4e van de motorkap:
Screenshot_285.png


De lak heb ik redelijk kunnen herstellen met kleien, glossen en waxen alleen zijn en blijven de velgen een probleem. Op de banden zitten wieldoppen in plaats van bijvoorbeeld lichtmetalen velgen dus ik weet niet zeker of ik deze post plaats onder het juiste onderwerp.

Ik heb elke band 3x behandeld met Monello Non-Ferro, helaas heb ik geen foto genomen tijdens de eerste behandeling maar zo zagen ze er uit tijdens de 2e behandeling:
WhatsApp Image 2019-09-01 at 09.32.59.jpeg


Na de derde keer afspoelen met de HD heb ik besloten om ze met de hand te reinigen. Na meer dan één uur bezig geweest te zijn met de voorbanden heb ik de moed opgegeven en ben ik verder gegaan met de rest van het exterieur. Na afloop heb ik een foto van de auto gemaakt waar nog steeds wazige bruine plekken zichtbaar zijn op de wielen (zie hieronder, het linker voorwiel). Zijn deze nog te verwijderen of kunnen we tijd en moeite besparen door nieuwe wieldoppen te bestellen? Dit is mijn eerste volledige detail (en niet eens op mijn eigen auto) en doordat de wieldoppen nog steeds in deze staat zijn ben ik over het algemeen redelijk teleurgesteld. :pensive:

IMG_7926.jpg
 
Aan de klei te zien was de auto nog vrij vies. (Hars/teer/etc)

Aan dop-foto te zien heb je de bizar smerige doppen alleen ingespoten met Non-Ferro en daarna weer afgespoten met de HD. Als ze dusdanig vies waren, dan had ik de boel eerst even geborsteld met een sopje erbij. (Kwast/borstel/etc)

Vervolgens kan Non-Ferro meteen op ijzerdeeltjes inwerken en hoeft het niet door een berg vuil heen te vreten. ;) Ook kan je het spul her-activeren door het met een natte kwast/borstel opnieuw te verdelen, wederom laten werken en dan goed borstelen.

Ik heb elke band 3x behandeld met Monello Non-Ferro
Elke velg? :)

Een uur boenen op de voorwielen? Dan gaat er dus iets niet goed in je methode, lijkt mij.
 
  • Leuk
Reactions: asirec
Als er sprake is van bijvoorbeeld schaafplekken of krassen dan zal vuil daar lastig uit te krijgen zijn. Misschien ook eens wat andere reinigingsmiddelen proberen.
Of een andere (hardere) borstel?

Verder al goed bezig zo te zien. Heb je al een kunststof dressing gebruikt op de trims? Deze lijken ook nog wel voor verbetering vatbaar. ;)
 
  • Leuk
Reactions: asirec
Waarom reinig je de wieldoppen niet eerst met een echte velgen reiniger zoals de Poorboy's World Spray&Rinse.

Hiermee haal je de ergste vervuiling weg en daarna pas de de-ironizer gebruiken.
Scheelt je een hoop (duur) product.

En wat @RedCat zegt, wieldoppen los halen en wassen in een speciekuip.

20190609_080443.jpg


Ik gebruik slechts een paar spraytjes de-ironizer om ze schoon te krijgen.
Welliseaar staan ze goed in de bescherming, dat helpt ook veel.

92101139-5373-44c9-94d1-8e926ee412bf.jpg