• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen onmogelijk schoon te krijgen.

Arsto

Detailing rookie
25 okt 2019
7
15
Onlangs heb ik een setje ST velgen op de kop weten te tikken. Er zou wat remstof opzitten, dus dat moet te doen zijn dacht ik.
Maar na 4x de velgen te hebben behandeld met Non Ferro wordt het niet veel schoner. Er ontstaat geen paarse schuim.
Wie heeft de gouden tip voor mij?
 

Bijlagen

  • IMG_20191025_155404.jpg
    IMG_20191025_155404.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 520
  • IMG_20191025_155347.jpg
    IMG_20191025_155347.jpg
    137,2 KB · Weergaven: 440
Dat klinkt niet best. Dus Q²M Tar maar eens proberen of adviseren jullie nog iets anders?
 
Dat klinkt niet best. Dus Q²M Tar maar eens proberen of adviseren jullie nog iets anders?
-Tar =prima.
-kleien zou ik ook doen bv met djj supernatural clay.
En ik zou op Ali expres van die goedkope polijst cones kopen voor op een boormachine en dan proberen de velgen te polijsten.
Wel ziet de laklaag er niet al te gezond uit op de foto dus alles met beleid zou ik zeggen...
 
  • Leuk
Reactions: Arsto
Ik heb zoveel soorten clay geprobeerd en eigenlijk zijnde meeste wel goed maar sommige soorten zijn wat kieskeurig qua claylube (Mothers clay bv) . Supernatural clay heeft mijn voorkeur maar de monello zal vast ook prima zijn.
Als ik mijn auto gedetailed heb gebruik ik die gebruikte clay op mijn zomer of winterset en daarna kiep ik em weg.
 
Bedankt voor jullie reacties. Is de Monello echt zo brokkelig als de recensies aangeven? Want jullie zijn er in dit topic positief over.

Monello wordt mooi als een set aangeboden. Ik heb hier nog Quick detailler staan van Meguiars die ik anders met Supernatural klei wil toepassen.
 
Als ik het goed zie, is de lak gewoon weg / aangetast...

Je kan een teer verwijderbaar proberen. En eventueel een melaminesponsje. Als dat niet werkt. Tja. Dan laten stralen en poedercoaten ;)
 
  • Leuk
Reactions: Arsto
Ik heb de recensies niet gelezen, maar in mijn ervaring kan de Monello Verde wel eens iets brokkelig zijn, maar de klei goed warm kneden of even in een bakje lauwwarm water leggen, verhelpt dat ongemak in mijn ervaring.

Als ik de foto's bekijk, krijg ik het idee dat er een soort craquelé effect in de laklaag zit, zoals je dat bijvoorbeeld ook kunt krijgen na ingebrande vogelstront. Dus mogelijk een chemische reactie als oorzaak, en daarbij denk ik dan aan een agressieve velgreiniger die men te lang heeft laten zitten, of in de volle zon (hoge temperatuur) heeft gebruikt.
 
De zwarte spikkels zien eruit alsof ze nog weg te krijgen zouden kunnen zijn. De donkergrijze vlekken lijken inderdaad wel plekken waar de lak weg is.

De tip van de polijstcone zou ik niet adviseren. Zeker met de hoekige randen van de spaken ben je daar zo door de lak heen. Zeker met de staat van de lak van deze velgen. Het is immers roterend polijsten. Ik ben zelf eens op rondere randen van spaken met een cone door de lak gegaan.

Het brokkelige van de Monello klei herken ik niet echt. Ik heb hem met Perfetto en met Spray & Wipe gebruikt en nooit echt last van gehad. Ik gebruik tegenwoordig de Dodo Juice Supernatural (fine) clay en die vindt ik fijner dan de Monello, maar als je nog geen klei hebt en deze nu vooral voor de velgen zou moeten kopen, dan zou ik niet voor de beste klei gaan maar de beste value for money. (Als je al klei in huis hebt, dan zou je het liefst een stukje klei wat je niet meer goed genoeg vindt om op de lak te gebruiken, degraderen tot "velgen-klei".)

Maar ik denk toch dat je deze velgen uiteindelijk op zal moeten laten knappen.
 
  • Leuk
Reactions: Arsto
Op de 1e foto zie je duidelijke donker grijze plekken, donkerder dan de voorkant. Het zou kunnen zijn dat iemand de velgen heeft overgespoten in een iets lichtere kleur en dat die verf nu aan het bladeren is.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Moeilijk zo op basis van de foto's te zeggen, maar ik heb het idee dat, waar je die grijze plekken ziet, de verf er van af is en je de primer laag ziet. Ik heb dit ook gehad bij de velgen van mijn vorige auto, zag er net zo uit.

Als dat zo is dan zou ik ze opnieuw laten coaten. Is op zich helemaal niet zo duur, en nu heb je de kans. Zijn je velgen weer echt als nieuw, en kan je ze gelijk vanaf het begin netjes houden.
 
Je kan dat allemaal proberen zoals eerder aangehaald.

Maar ik zou ze gewoon laten chemisch strippen of stralen en daarna laten poederlakken.
Dan ben je zeker van het resultaat, je steekt geen onnodige energie en geld in aankoop van allerei producten.
Je kiest ook de kleur. En nadien kan je kiezen van ze in de wax te zetten en regelmatig bij te houden of een "wheel coating" te plaatsen.
Snap dat dit niet direct een goedkope oplossing is, maar zo ben je zeker van het eindresultaat en ben je ook gerust.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Ik wacht dan even tot het voorjaar wanneer de zomerbanden er weer ondergaan en zal dan eens de afweging maken om ze te coaten.