• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen meer glans geven

G.Scholtens

Detailing chief
19 apr 2010
158
100
Ja hoor daar zijn we weer, het is hier vast al zo vaak gevraagd of gepost. Maar vraag het toch nog maar even voor de zekerheid.
Ik had mijn 2e hands velgen behandeld met plastidip omdat er behoorlijk wat lakschade aan de velgen zat. Denk prima kan ik even voorruit met zwarte velgen tot ik genoeg gespaard heb voor nieuwe of betere set. Helaas liet de van de week de plastidip al genoeg los, denk pak de hogedruk en maak ze weer kaal "origineel" echter de verkeerde kop van de HD gepakt en met afspuiten niet alleen de meeste plasidip verwijderd, maar ook de blanke lak.

Wat is nu wijsheid, tuurlijk opnieuw afdraaien of poedercoaten. Maar als ik ze zelf tijdelijk ( minimaal jaar) wil opknappen? Blanke lak helemaal verwijderen dmv schuren, afbijt? Of even de overgangen lichtes bijschuren en dan primer erover en aflakken?
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR en Nick Bakker
Plaats anders eens even een fotootje of 2 zodat de ernst ook wat duidelijker is, dit geeft een verschil in de voorbereiding en aanpak.
 
Vergis je niet : het is een beste klus als je het zelf wilt gaan doen met wat hand gereedschap. Kijk of je er ruimte, tijd en zin voor over hebt.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Hierbij de fotos, zoals te zien is zijn ze in slechte staat. Daarom had ik ze ook gedaan met plastidip. Maar liet dus los, het was een opknap set en dat wist ik. Volgend jaar of van het winter komen er nieuwe velgen met banden op. Maar zo rondrijden is geen optie. Dagje schuren en spuiten heb ik er wel voor over
 

Bijlagen

  • IMG_20240617_193512.jpg
    IMG_20240617_193512.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20240617_193528.jpg
    IMG_20240617_193528.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20240617_193518.jpg
    IMG_20240617_193518.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 43
Als je alles met de hand gaat schuren, ga je per velg wel een dagje kwijt zijn.

Alle loszittende lak dient volledig verwijderd te zijn voor je nieuwe lak erover spuit, dit is een serieus werkje.

Je zou de velgen kunnen laten zandstralen en ze vanaf dat punt zelf verder opknappen? Of een schuurmachientje halen maar ook dan ga je hier en daar nog wel wat handwerk hebben, denk dan aan de lak aan de rand van de velg achter de band in (idealiter wordt de band afgenomen), de gaten waar de wielbouten komen, tussen de spaken in, de binnenkant eventueel,...
 
Dus wel echt de toplaag verwijderen en dan pas verder? En waar niet verder kan qua toplaag eventueel netjes vlakschuren en dan compleet opnieuw in de primer?

Iemand nog tips om de toplaag er helemaal af te halen? Doorgaan met vuilfrees van de hogedruk of zal ik dan ook de laag eronder aantasten? las hier ook iets over de blauwe pot afbijtmiddel van de gamma dat die het goed ? Schuren zal inderdaad veel werk in zitten
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook de toplaag kunnen gebruiken als primerlaag. Wel goed opruwen. Zal verder wel met plamuur aan de slag moeten om geen hoogteverschil te zien, of meer weg moeten schuren.

Zoals @AndyVR ook aan geeft: zeker rekenen op 1 dag per velg. Ik heb het gedaan met de banden er nog om heen. Goed afgeplakt met oude kranten. Je kan ook een speeldek kaarten gebruiken, maar oppassen met nevel.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Je kan alleen op iets bouwen als het fundament goed is, dit geldt voor lakwerk net hetzelfde.
Is de bestaande lak slecht en laat deze los (dus slechte hechting), zal iedere laag daarboven ook slecht hechten en dus los laten op termijn.

Ik zou dus vooral kijken dat je basis goed is. Laat de lak op meerdere plaatsen los, is het het best om alle lak te verwijderen.

Wat betreft jouw vraag over het smeren van een product om de verf op te lossen:
Hier heb ik zelf weinig ervaring mee maar wel zou ik opletten dat je bv. Het blote metaal hierdoor niet gaat beïnvloeden waardoor je nadien mogelijks problemen krijgt.
Slechte hechting, siliconen, oxidatie,... Die dingen.
 
  • Leuk
Reactions: TWA en G.Scholtens
Denk inderdaad dus alles wat los zit echt weghalen, daarna goed opruwen en opnieuw in de primer doen. Daarna weer netjes aflakken etc
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
bedankt dirk, ja hier zijn ze nog best vies. Maar alle schade is nagenoeg weg. Had nog strakker / beter gekund, maar te weinig tijdsbestek etc.
 
Ben je zeker dat de blanke lak ook "high gloss"/hoogglans was? Lijkt mij eerder semi glanzend.
Met spuitbus krijg je het ook niet helemaal zo strak en glimmend dan met een echt spuitpistool al ziet het er zeker niet verkeerd uit op foto!
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
moet velgen toch nog even bijwerken met lak, zal kijken of ik ergens nog high gloss blanke lak kan scoren en daarmee afwerken.
High gloss helaas niet bij de action te krijgen qua blanke lak, en de overige zaken betaal je gauw 15 a 20 euro. Scheelt nogal wat in prijs
 
Echte automotive lakken en producten kosten inderdaad wat meer dan die wat je bij DHZ zaken ect. kan krijgen, maar dan weet je wel dat je goed materiaal hebt welke mits goede aanpak ook goede resultaten opleveren.

In jouw geval bv. nu ga je zoeken naar een alternatief waardoor je mogelijks meer gaat uitgeven dan wanneer je direct van in het begin het "juiste" had gekocht.
Absoluut niet als verwijt bedoelt trouwens! Ik denk dat we allemaal wel eens wat proberen en daar weer uit leren.
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens