• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen verkleuring

TTT

Detailing trainee
1 sep 2017
15
45
Hallo,

laatst gebruikte ik Carpro Iron X op mijn velgen ( mini bicolor ).
Een maand later zag ik verkleuring op enkel de achterste velgen.. Ze trekken blauw, zelf de gepolierde randjes vertonen witte vlekken.

Het enige dat ik kan bedenken is dat Iron X er voor iets tussenzit want voor de rest heb ik niet echt iets anders gebruikt.. Heb dit nochtans al op vele andere velgen en zelfs op de lak gebruikt, en nooit problemen mee gehad.

De wagen is achteraf nog 1x naar de carwash geweest maar hier is geen speciale behandeling gebeurd met de velgen.

Zeer raar is dus dat enkel de achterste velgen er last van hebben.

Heeft iemand al eens iets vergelijkbaars meegemaakt? Zou hier nog iets aan te doen zijn?
Zijn deze velgen dan zo fragile?

Alvast bedankt!

image1 (1).JPG
image2.JPG
 
De spaken zien er vooral verweerd (oxidatie van de lak) uit
Dat gebeurt bij een sterke ontvetting gevolgd door een periode zonder bescherming
IronX bevat zouten die ook ontvetten, dus dat zou het kunnen zijn
Maar het is vooral een effect van te weinig bescherming
 
Moet wel effe zeggen dat die velgen er inderdaad flink dorstig en verweerd uitzien. :)
Ja inderdaad ik ben erg geschrokken. Ik blijf het zeer raar vinden dat de voorste 2 velgen er wel nog normaal uit zien! :-(
Dus polieren en dan terug voeden.. Ik zal het eens proberen. Met wat zouden jullie de velgen dan voeden ? Wax , Sealant ?
 
Ik vraag mijzelf ook af of de blanke lak op de zwarte spaken alleen vanaf buiten is aangetast of dat er onder de blanke lak oxidatie is ontstaan.

Zo'n verkleuring heb ik nog niet mee mogen maken, maar het lijkt mij dat de toplaag van je blanke lak nu slecht is (Wat ik van @RedCat begreep) en je deze middels polijsten moet verwijderen. Hierna is er nog maar weinig om te voeden, lijkt mij, omdat de dieper liggende blanke lak hopelijk onaangetast is. :D

Vervolgens kan je een wax/sealant smeren om te beschermen of idealiter een coating zoals Gyeon - Rim. (Je bent dan toch al de nodzakelijk stappen aan het doen, dus dan kan je hem ook in een coating knallen)

Misschien kan @tamer een expertise bij elkaar knopen. :p
 
  • Leuk
Reactions: tamer
Dat is vergane glorie de velg zelf is aangetast onder de blanke lak
Heb het zelfde gehad bij mijn Benz.
Zandstralen en opnieuw spuiten of coaten is de enige oplossing
Sorry
 
Er staat volgens mij niet bij dat de velgen een maand oud zijn @Quantoxx , maar dat dit is ontstaan na een periode van een maand na gebruik van Iron x. Of lees ik het verkeerd?
 
Die velgen zijn geen maand oud
Er hoeft maar een barsje in de lak te zitten en dan gaat het heel snel
Bij mij was het bij het plaatsen van de velgen gebeurt ze hadden een stalen dop gebruikt
Ipv een kunstof
 
Mijn velgen hebben er ook last van, maar zelfs na 1,5 jaar is het nog niet zo erg als bij de TS. :p Blijkbaar waren zijn velgen na een maand ineens zo erg verkleurd, vandaar mijn verbazing.
 
  • Leuk
Reactions: -Vanquish-
Er staat volgens mij niet bij dat de velgen een maand oud zijn @Quantoxx , maar dat dit is ontstaan na een periode van een maand na gebruik van Iron x. Of lees ik het verkeerd?
Dit is inderdaad het geval.
De velgen waren nog perfect, velgen zijn 5 jaar oud.
Na behandeling met iron X en 1x naar carwash te gaan ( waar ik overigens altijd ga ) kwam de verkleuring stilaan op. Na een maand gaf het dit resultaat :(
 
  • Leuk
Reactions: tamer