• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenreiniger vs gewone autoshampoo

-Vanquish-

Detailing addict
1 jul 2008
698
65
Beste allemaal,

Ik open dit topic omdat ik lichtjes ontgoocheld ben in de velgenreinigers die ik bezit. Ik gebruik al een tijdje Bilberry, maar heb nu vandaag ook eens Dodo Juice Mellow Yellow uitgeprobeerd. Als ik deze 2 vergelijk met een gewoon sopje autoshampoo vind ik dat er geen verschil is in resultaat. Ik werk de velgenreiniger nochtans heel goed in, maar zonder resultaat.
In het begin hoopte ik dat aangekoekt vuil (de zogenaamde zwarte spikkels) minder zouden worden met een velgenreiniger, maar in de diverse topics hier op het forum (en dat is ook mijn ervaring) lees ik dat je daarvoor toch moet gaan kleien.
Vandaar dat ik me echt afvraag, wat is de meerwaarde van een velgenreiniger t.o.v. gewone autoshampoo? Want al de rest buiten de zwarte spikkels krijg ik er zo af met een gewoon sopje, zelfs als de wagen maanden niet is gewassen.
 
Ik gebruik ook gewoon auto shampoo, hoogstens een licht mixje APC (als het echt erg is). Maar 95% van de tijd volstaat gewoon shampoo meer als voldoende bij de wekelijkse was. Gebruik ook geen velgenwax/sealant.

Je hebt het wellicht niet nodig omdat de wagen algemeen goed bijgehouden wordt. Maar probeer eens de velgen van een wagen waar nog nooit iets echt aan gedaan is proper te krijgen met enkel shampoo. Ja het zal na 10 wasbeurten met shampoo ook wel lukken. Maar een velgenreiniger krijgt dit gedaan in één keer. Hier zit dan het voordeel, veel tijd besparing en het is gewoon veel minder moeite om dan velgen proper te krijgen.

Maar zolang je het niet nodig hebt, zie ik geen probleem. Alleen maar minder kosten :cool:
 
Met Bart eens, als je allemaal een keer goed is gedaan dan volstaat een sopje net zo goed.
Als je er dan ook nog eens een wheelwax op hebt zitten dan helemaal appeltje eitje.
Tenminste, als je elke week wast en geen 50.000 per week rijd welteverstaan ;)
Ik zelf sla 'm nog wel eens een weekje over ( lui en / of te druk ), dan vind ik een reiniger wel beter werken ( of zit tussen mijn oren )
 
Zou wel kunnen wat je zegt, maar naar mijn en wellicht onze normen zien de velgen er toch niet zo netjes uit. Ik verwacht misschien ook teveel van de velgenreinigers, vandaar mijn ontgoocheling. Had gehoopt de zwarte spikkels al wat te verminderen alvorens te kleien, maar er was dus helemaal geen verschil merkbaar.

Ik zal al maar een dagje velgen kleien inplannen :p
 
echt vuile velgen met velgenreiniger (in zo laag mogelijke verdunning tot zelfs puur) inspuiten, laten inwerken en met de hoge drukspuit afspuiten
 
De een heeft last van zwarte spikkels, en de ander kennelijk niet.
Ik heb en had op de velgen van de Jaguar geen zwarte spikkels.
En die komt overal, van dorp tot snelweg.
Ik heb wel last van veel remstof, dat niet lang meer want er komen rode blokken op.

Een reiniger heeft het makkelijker als het vuil zich niet te sterk kan hechten.
Dus een velg in de wax wordt simpelweg makkelijker schoon.
Ik zou liever de sterke hechting voorkomen dan op zoek gaan naar een andere reiniger.
Echte velgenreinigers zijn vaak aggresief, niet erg als je weet wat je doet.
De Bilberry blijft bij mij in de collectie, al is het maar voor de geur.

Hans
 
@Redcat: Bedoeling was om de velgen grondig schoon te maken en ze vervolgens in de velgenwax te zetten zodat vuil minder zou hechten. Ik heb me echter mispakt aan de werking van een velgenreiniger blijkbaar. In ieder geval, heb daarnet nog wat zitten proberen met klei en 75% van het vuil gaat er al snel vanaf, de overige 25% en de hoekjes zal werken worden. Ach, 't is de wagen van men vader maar :)