• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenwax of Paint wax op je velgen...?

Rubba

Detailing rookie
24 jan 2009
186
0
Ik vroeg me af. Wheelwax is het betere spul wat je op je velgen schijnt kunnen aanbrengen. Maar zo'n potje kost 17 euro. Kan je van bijvoorbeeld de Collonite Insulator 845 of de Natty's op je velgen hetzelfde resultaat verwachten of zijn dat echt de verkeerde producten voor dit doel?

Toevallig dat ik dat vandaag ook al bekeken had op het forum. Je had ook ff kunnen zoeken ;)
Maar het komt erop neer dat de natty's en andere paintwaxes niet duurzaam genoeg zijn voor het gebruik op de velgen.
Ik heb ook nog geen wheelwax en ga dus toch natty's erop smeren dit weekend. Dan bestel ik over een paar weekjes wel wheelwax.

Een product als de Collinite845 kun je ook best op je velgen smeren hoor. Vaak zijn lichtmetalen velgen gewoon voorzien van een laag lak en gezien de duurzaamheid van de Collinite denk ik best dat dit wel zal werken.
Voordeel van de Wheelwax is dat er een lichte cleaner in zit. Dit is bij de Collinite volgens mij niet het geval.

@Dionio. Heb ik gedaan, niets kunnen vinden ,^^

@Xizer. Bedankt! Goed punt. Die cleaner zit waarschijnlijk het verschil in. Waar ik benieuwd naar ben is het nut/verschil tussen een wheel wax en een gewone goeie wax. Een velg krijgt meer te verduren dan je lak maar in de basis lijkt mij elke wax hetzelfde te doen en dat is een laag op de lak aanbrengen waardoor vuil en aanslag niet kan hechten.

Dus waarom zou je wheelwax niet op je lak kunnen aanbrengen en gewone wax niet op je velgen?

Top! Bevestigd mijn gevoel een beetje. Wheelwax doet prima zijn werk maar met een andere goede wax kan je gerust dezelfde resultaten behalen. Interessant is hoe belangrijk het merk/embleem er op het potje wordt geplakt. Doordat er wheelwax op staat associëren we het potje of flesje al snel met velgen cq remvloeistof etc. En dat willen we toch echt niet op onze lak hebben. Maar in de basis zit er volgens mij erg weinig verschil tussen de diverse waxen. Misschien een klein beetje in glans en misschien iets meer in duurzaamheid...maar verder...

wat is nou het verschil in prijs tussen bijv natty's of wheelwax?

ik heb een pot wheel sealant, is even groot als natty's en ong/even duur als natty's...

dus ja, wat doe je dan? ik koop ze lekker allebei. als je een pot zou gebruiken, is die 2 keer zo snel leeg, dus per saldo ben je even duur uit. niet dan?

Nee, zie ik anders. Als je je wagen in de Natty's zet neem je simpel even je velgen mee. Je potje Natty's gaat dan niet noemenswaardig sneller op. Dan heb je geen extra potje wheelwax nodig. En als je een nieuw flesje of potje wax wilt kopen en je wilt extreme duurzaamheid dan neem je bijvoorbeeld de Collunator 845. Dat flesje is goedkoper dan een potje wheelwax en daar kan je je lak nog ook nog behoorlijk mee doen ook. Daarom de vraag of wheelwax echt een andere functie heeft dan een andere wax. Een vraag die waarschijnlijk weinigen kunnen beantwoorden...

Rubba zei:
... Als je je wagen in de Natty's zet neem je simpel even je velgen mee.
Ik neem hopelijk aan dat je dan voor de volgende keer een nieuw en schoon padje neemt voor de lak.
Ik moet er niet aan denken om het zelfde padje waarmee je de velgen hebt gedaan, de volgende keer ermee over de lak gaat... :auw

Rubba zei:
Je potje Natty's gaat dan niet noemenswaardig sneller op.
Juist wel, normaal doe je je velgen er niet mee. Lijkt mij dat als je meer oppervlak hebt (carroserie + velgen), dus méér produkt verbruikt.

Rubba zei:
Dan heb je geen extra potje wheelwax nodig.
Juist wel! Ik heb het vermoeden dat de samenstelling van een wheelwax anders is dan van een lak wax.
- velgen hoeven niet te 'glimmen', dus geen glans ingredienten erin
- velgen staan bloot aan extremere omstandigheden; hitte, remstof enz.
-

Rubba zei:
Daarom de vraag of wheelwax echt een andere functie heeft dan een andere wax...
Zie vorige antwoord...

De functie is zeker hetzelfde; Beschermen van het behandelde oppervlakte. :)

Bijkomend voordeel van de Wheelwax; Na 24 uur verandert de Wheelwax de polariteit van de velgen waardoor het remstof afgestoten zal worden. Klinkt allemaal heel mooi, ik zou gewoon lekker de collinite op je velgen smeren als je geen geld wilt uitgeven aan een aparte wheelwax. ;)

nicknameless zei:
Ik neem hopelijk aan dat je dan voor de volgende keer een nieuw en schoon padje neemt voor de lak.

Lijkt mij een retorische vraag. Maar het antwoord is "uiteraard". Gewoon eerst de hele auto in de Natty's en de, gewassen, velgjes neem je als laatst mee...

@Xizer, je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik maak me ook druk om weinig. De Natty's of beter nog de Insulator op je velgen zal een vergelijkend/prima resultaat geven, net als de Wheelwax. Dus het is om het even. Toch ben ik sterk geneigd dat potje wheelwax aan te schaffen zonder dat ik de noodzaak daarvoor kan onderbouwen. Op zijn hoogst is er een verschil in duurzaamheid. Ik probeer het eerst met m'n paint wax en bekijk het over een tijdje nog eens.

Misschien een hele stomme vraag van mij hoor, mbt de wheel wax...

Nu weet ik dat zeker zwarte auto's zomers ook goed warm worden, maar zeker met een wat "sportievere" rijstijl komen mijn remmen altijd aardig op temperatuur....

Hebben wheelwaxen/sealants geen andere samenstelling dan "gewone" canabuwax om hitte beter te verdragen?

H@RM zei:
Misschien een hele stomme vraag van mij hoor, mbt de wheel wax...

Nu weet ik dat zeker zwarte auto's zomers ook goed warm worden, maar zeker met een wat "sportievere" rijstijl komen mijn remmen altijd aardig op temperatuur....

Hebben wheelwaxen/sealants geen andere samenstelling dan "gewone" canabuwax om hitte beter te verdragen?

Als je velgen regelmatig net zo heet worden als een zwart of donkerblauw autodak in Zuid Italiaanse zon dan adviseer ik geen wheelwax maar rijlessen

Centoquarantasette zei:
Als je velgen regelmatig net zo heet worden als een zwart of donkerblauw autodak in Zuid Italiaanse zon dan adviseer ik geen wheelwax maar rijlessen

Wil je dat ik hier serieus op in ga ???

Hebben de meeste Detailers niet ergens een flesje / potje wax over dat ze niet echt meer gebruiken op de lak omdat ze inmiddels een andere favoriet hebben???
Ik gebruik die wax bijvoorbeeld tussen de deurstijlen velgen etc.

@Daf-44, ook een goeie tip! Voorlopig ben ik nog zeer tevreden over de Natty's. Als die halverwege is schaf ik weer een flesje Insulator 845 aan en gaat de Natty's op de velgen en de deurstijlen.

nicknameless zei:
Ik moet er niet aan denken om het zelfde padje waarmee je de velgen hebt gedaan, de volgende keer ermee over de lak gaat... auwauw

Is niet nodig hoor, mocht er remslijpsel op z'n pad komen, dan ook in het potje wax.

Daarom heb ik een apart potje wax voor de velgen, genaamd velgenwax. :-d

H@RM zei:

Volgens mij heb je gelijk..! Ik dacht ook dat deze een andere samenstelling hebben om de hitte die overgedragen wordt aan de velg tijdens het remmen te verdragen.

MrSandman zei:
Is niet nodig hoor, mocht er remslijpsel op z'n pad komen, dan ook in het potje wax.

Daarom heb ik een apart potje wax voor de velgen, genaamd velgenwax. :-d

Ja das een goed punt.
En dat wisselen van polariteit... Ja ik weet niet, klinkt me iets te mooi. Staat er inderdaad wel op.
Ik ga er maar vanuit dat die iets anders is en beter afgestemd voor de velgen. Verschil zal vast niet heel erg groot zijn!

Er zal vast wel weer een belangrijk stuk marketing inzitten. Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor en daar wordt commercieel op ingespeeld. Maar je hebt altijd de keuze om het niet te kopen.