• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenzuur gebruik

Gillé

Detailing trainee
28 feb 2021
10
32
Hallo iedereen,

Het betreft een vraag over het gebruik van velgenzuur op gespoten wielen (vrachtwagen). Kreeg alles er niet afgewassen dus vandaag voor t eerst velgenzuur gebruikt. Bodem zuur in de emmer en dan water erbij. Met de spons door de velgen en daarna direct goed gespoeld. De velgen zijn allesinds een stuk properder.

Alleen vraag ik mij af of dit correct gehandeld is. Ik lees veel hierover. Sommige zeggen goed spoelen en dan ook afdrogen maar dat heb ik dus niet gedaan wel goed gespoeld. Ook lees ik dat je moet opassen voor je banden hiermee.

Ik hoor het graag hoe je hier het beste mee handelt. Zou maandag niet graag voor verassingen staan met aangetaste velgen


Bedankt
 
Velgenzuur...? Welk product heb je precies gebruikt? ;)

Als je goed gespoeld hebt, dan heb je hopelijk al het eventuele product ook verwijderd. (Even wassen zal beter zijn geweest)
Drogen is dan alleen om water te verwijderen. (Dus dan kan er geen kalk achterblijven)

Als er toch schade is ontstaan, is je product te sterk geweest en/of heeft residu door kunnen werken na het afspoelen.
 
Nerta geloof ik. Heb wel heel veel gespoeld, direct na dat ik er met de spons over ben geweest. Wiel per wiel
 
Carclean.com voert dit merk niet, dus moest er even naar zoeken. Dit merk biedt verschillende reinigers aan, maar het lijkt erop dat alleen de ATC100 verdunt dient te worden, een inwerktijd heeft en vervolgens goed gespoeld moet worden.

Ik ben niet thuis in de theorie, maar misschien kan bijv. @Cordoba je meer vertellen. (Hij/zij/het/hun/hen krijgt nu een melding)

Als je twijfelt over het product, zou ik de velgen voor de zekerheid nog eens wassen.

ATC100 is een krachtig zuur reinigingsmiddel op basis van fluorwaterstofzuur en zwavelzuur met vele toepassingen waaronder car-, truck- en bulk-reiniging, velgenreiniging, gevelreiniging, reinigen en vernieuwen van aluminium, enz. ATC 100 verwijdert roest, kalk en ijzeraanslag.
GEBRUIKSAANWIJZING Nerta ATC 100
Verdund (10 %) aanbrengen met een zuurbestendige borstel of nevelapparatuur. Na inwerktijd (max. 5 min.) grondig spoelen met water, nooit laten opdrogen, TAST GLAS AAN.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
fluorwaterstofzuur en zwavelzuur

Heel effectief om metaal op te lossen, dus geen goed idee om deze actie te herhalen
Als het in kiertjes kruipt ben je nu te laat, is al uitgewerkt.
Rubber kan poreus worden zeker aan de randen, dan trekt het ook in je banden.

Je hebt nu Carclean gevonden, gebruik producten uit dat assortiment (ook voor de vrachtwagen)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een zure velgenzeiniger nodig gehad. Met een goede zuurvrije velgenreiniger krijg je de boel ook prima schoon en hoef je niet zo snel bang te zijn voor schade
 
Wat @RedCat ook al aangeeft, dit kruipt altijd tussen naden, bijvoorbeeld in het schroefdraad onder de wielmoeren, en zo creëer je ideale omstandigheden voor spleetcorrosie. Om te voorkomen dat wielmoeren vastgerot zitten, als je onderweg eens lek rijdt, zou ik in elk geval van elk behandeld wiel steeds voor één moer, deze losdraaien en schroefdraad en moer uitgebreid spoelen met water, daarna zo goed mogelijk drogen en weer monteren met het juiste aanhaalmoment, en dan de volgende. (als je steeds één of enkele wielmoeren doet, hoeft de auto niet op de brug)

(Voor personenauto's zou ik deze werkwijze niet adviseren, omdat je daar meestal maar 4 of 5 wielmoeren/wielbouten per wiel hebt, bij een vrachtauto heb je veel meer wielmoeren, dus als je er een paar loshaalt die over de omtrek verdeeld zijn, gebeurt er weinig zolang je niet rijdt).