• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verfspetters en andere vragen

Fraxter

Detailing addict
11 mei 2011
278
65
35
Hallo iedereen,

Over twee weken heb ik een klus staan om een BMW 5-serie uit 2005 volledig te polijsten en te waxen. Heb helaas geen foto's van de wagen.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. De auto heeft over de gehele lengte verfspettertje of iets van dien aard. Op de ruiten kun je deze met de nagel zo verwijderen, maar hoe kan ik dit het beste op de lak aanpakken?
- WD40
- Klei
- Thinner
- Wasbenzine
- Terpentine
- Oblitarate Tar Remover (Autofinesse)?


2. Ik krijg overal te horen dat BMW harde lakken heeft. De auto heeft nogal aardig wat swirls, wat zijn daarvoor goede combi's?
Ik heb het volgende staan:
- DAP 900
- Wol, Geel, Oranje, Groen (heavy), Wit, Groen (light)
- Monelle (Inizio, Mezzo en Finale)
- PB (SSR3, SSR 2.5, SSR 2, SSR 1)
- Meguiars (105)
(Streven is 80% - 90% correctie en wat is een zwaardere combi: Inizio op wol of de M105 op wol)

3. Hoe vaak moet ik de pads eigenlijk uitwassen voor ze verzadigd raken?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
1. Voor de verfspetters een stukje klei pakken, maak een keuze in hardheid van de klei door een stukje te proberen

2. Over het algemeen hebben duitse auto's wat hardere lakken. Maar zeker niet allemaal!!
gewoon een testspot maken en langzaam opbouwen indien nodig! Better safe than sorry!

3. verschilt per persoon/ aantal hits/ formaat auto
 
1. Zelf klei gebruikt voor de verf van nog natte strepen op de weg, werkt prima. Je stukje klei kan je daarna wel weggooien...

2. Inderdaad testspot. Met de Monello polijstmiddelen moet het wel lukken. Met PBW SSR zelf geen ervaring maar wat ik lees is het voor wat zachtere/medium lakken en moet je langer doorwerken om het zelfde resultaat te behalen. Als ik het goed had onthouden is de M105 gelijk aan de Inizio qua cutting. Volgens mij zit in de M105 wel meer oliën en misschien nog een ander soort korrel (afbrekend of juist niet), maar dat zou een ander even moeten vertellen.

3. Zelf doe ik het na 1 of 2 panelen (afhankelijk van de grote).
 
De M105 breekt niet af en de Monello's wel
Welke pad en middel combi valt niet te zeggen, zo kunnen 99% van de BMW-5 wel nodig hebben, zo kan deze weer genoeg hebben aan een oranje pad .... testspot is het sleutelwoord idd

Bespreek van te voren goed af hoe en wat je bereiken kan en wilt: voor zelfde geld is de eigenaar blij met 80% en sta je nog uren te klootzakken om er de 10% extra uit te halen.
Ligt er uiteraard aan of je 'uurprijs' of 'totaalprijs' hanteert ;)
Zo zal er al extra tijd en energie in zitten om die rare verfspetters te verwijderen t.o.v. een reguliere kleibeurt .... telt allemaal extra op, dus houd hier wel rekening mee omdat je anders jezelf in de vingers snijd.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik kan dus langer doorwerken met de M105?

Met de eigenaar heb ik een totaalprijs afgesproken. Maar aangezien het voor mij hobby is komt het niet aan op een paar uur meer of minder werk. 80% is een mooi streven en hier zal de auto al behoorlijk van op knappen. Hij wil graag dat de auto in de wax gezet wordt en dat de verfspetters worden verwijdert. Het verwijderen van de swirls is een mooie kers op de taart, maar ik hoef geen 90% correctie te halen als dit nog uren extra werk kost. Ik heb 3 dagen de tijd om een zo mogelijk resultaat neer te zetten. Het is voor mij ook weer een leerproces!

Nog een extra vraagje. Aangezien er nogal eens polijst ergens tussen verdwijnt kiertje verdwijnt heb ik het volgende setje met borstjes aangeschaft: https://www.Carclean.com/product/Carclean_nl/Professionele_detailing_borstels_3_Pack_DK_207_101109
Nu heb ik de borsteltjes ontvangen en durf ik ze eigenlijk niet te gebruiken. De nylon borstel is echt keihard en ben bang dat ik daar krassen mee maak. Ik heb daarom een aantal weken geleden het paardenborstje geprobeerd omdat deze zachter is. Maar deze kraste behoorlijk, of is dat omdat je de waxlaag verwijderd. Kan iemand mij vertellen of deze nylonborstel krast?
 
Zoals mk-us al aangaf, de M105 heeft een korrel die niet afbreekt. Dan kun je er dus langer mee doorwerken. Wel goed het resultaat in de gaten houden, want de korrel breekt niet af.