• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkeerd gebruik rotary????

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Twee weken geleden heb ik een ree op de auto gehad [topic=1911](zie topic overstekende ree)[/topic] . De auto is inmiddels weer helemaal in orde en ik rijd er al weer een week mee rond. De motorklep is opnieuw gespoten. Bij het ophalen was klepnetjes, maat onlangs was ik bij een bezinestation en stond de auto onder het felle kunstlicht. Toen zag de motorklep er een stuk slechter uit. Het is duidelijk te zien dat de klep na het spuiten met een rotary behandels is. Je ziet nog precies waar de rotary geweest is. Waarom zou de lak zo kort na het spuiten behandeld zijn met een rotary? Ik heb het idee dat de rotary helemaal verkeerd gebruikt is.

De auto heeft een monolak rode kleur. Ik zit er aan te denken de klep met een excenter te polijsten. Als polish zit ik te denken aan de Swissvax Cleanerfluid medium of wanneer nodig de Strong. Welke pad´s ik zou kunnen gebruiken weet ik niet.

Wat kan ik het beste doen? Rood is een zachte lak, zou het het beste met de hand hersteld kunnen worden? Zou de excenter (AEG 460) uitkomst bieden. Zo ja, welke pad´s zou je aanraden? Ik heb het al eerder gevraagd, maar heeft iemand inmiddels ervaring met de Cleanerfluid van Swissvax i.c.m. een excenter?
 
Dat zijn hologrammen van een rotary, vaak "gooien" schadeherstellers er nog een rotary overheen om sinaasappeleffect te verwijderen of spuitfouten te verwijderen (vaak doen ze het voor het laatste ]-0 ). Polijstmiddelen zijn bodyshop safe dus te gebruiken na het spuiten.
Het probleem is simpel op te lossen door een excenter, een polishing (witte) pad en SSR1, met de cleanerfluid heb ik geen eravring. Sealants en siliconenwaxen e.d. zijn op een vers gespoten ondergrond nog even minimaal 2 maanden een no-go, dus enkel polijsten. Of even wachten en dan de hele riedel in 1 keer doen.
 
Wat bedoel je precies met bodyshop safe.

Als ik het goed begrijp is het dus lomp afgewerkt door de schadehersteller. (zal ´m de url van dit forum mailen als tip)
 
Het is in ieder geval een verkeerde techniek geweest, je kan met een rotary in theorie hologramvrij werken mits de juiste techniek en middelen gebruikt worden, en vergeet niet een schone pad, dat laatste is vaak de boosdoender. Een padwasher hebben ze vaak nog nooit van gehoord. En vaak is alleen een wollen pad bekend.

Bodyshop safe betekend dat de producten te gebruiken zijn in een bodyshop (=schadeherstel), producten die geen siliconen bevatten, siliconen zijn een no-go in een bodyshop.
 
LB zei:
Wat bedoel je precies met bodyshop safe.

Als ik het goed begrijp is dus lomp afgewerkt door de schadehersteller. (zal ´m de url van dit forum mailen als tip)
Ik zou er gewoon mee teruggaan. Heeft niet zo netjes gewerkt.
 
Inderdaad, waarschijnlijk is er gepolijst geworden met een compound + grove pad. Dit i.c.m. de rotary veroorzaakt de zogenaamde buffermarks. Op zich vrij normaal alleen moeten deze natuurlijk wel excentrisch worden nabewerkt. (Of met de rotary i.c.m. het juiste polijstmiddel / pad)

Dat je auto rood is wilt niet zeggen dat je een zachte lak hebt. Dit is per lak per auto verschillend. Als ik jou was zou ik het lekker zelf oplossen in plaats van die jongens van het schadeherstelbedrijf nog meer schade aan te laten richten.
De cleaner fluid van Swissvax zul je het probleem misschien wel mee oplossen maar als de Medium niet voldoende is heb je ook nog eens de Strong nodig. Erg kostbare aangelegenheid dus.
Ik zou de kap zelf even excentrisch nabewerken met een witte of groene LC pad i.c.m. de SSR1 of M80.
 
Ik ga niet terug naar de schadehersteller omdat ik denk (beetje arrogantie mag toch wel) dat ik het zelf beter kan. Ik besteed er in iedergeval meer aandacht en zorg aan.

Mij is eens verteld dat de hardheid van de lak samenhangd met de kleur en dat rood een zachte lak is. Dat is dus niet zo begrijp ik. Kun je mij meer vertellen over het colorado rood van Ford, heb je hier ervaring mee?

Ga het eerst proberen met de witte lc pad, als dat niet lukt schaf ik een potje ssr1 aan. Zal de before en after foto´s op het forum zetten. Misschien wel een leuk idee om na mijn ervaring een topic aan te maken over machinaal gebruik van Swissvax Cleanerfluid.
 
LB zei:
Mij is eens verteld dat de hardheid van de lak samenhangd met de kleur en dat rood een zachte lak is. Dat is dus niet zo begrijp ik. Kun je mij meer vertellen over het colorado rood van Ford, heb je hier ervaring mee?

Ik denk dat men bedoelt dat rood sneller last krijgt van oxidatie. Dit uit zich in het 'dof worden' van de lak. Dit heeft niks te maken met de hardheid van de lak maar volgens mij met het pigment dat erin zit.
Gewoon even een testspot maken. Normaal gesproken voldoet een witte pad + SSR1 voor nabewerking. De werking van de cleaner fluid t.o.v. de SSR durf ik je niet te zeggen. Gewoon even testen en vervolgens de bouwlamp erop zetten om het resultaat te bekijken. ;)
 
Het gekke is, is dat ik bijna nooit hollogrammen heb gekregen met een rotary.
1x bij een single stage lak, maar dat was zo opgelost.

En als ik ze heb, dan zijn ze makkelijk te verwijderen met de juiste combi pad en polish.
Heb bijna nooit na heoven te werken met een exenter.

Toch vaag dat je dan veel schadeherstellers het voor elkaar krijgen om grote hologrammen te krijgen.
 
Volgens mij is rood de enige kleur waar natuurlijke ingredienten in zitten, vandaar dat die kleur juist zo snel oxideert.
En als er een blanke laklaag overheen zit dan bepaalt die of het harde lak is en niet de rode lak.