• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkeerde hobby misschien!?

zerofuxs

Detailing rookie
6 mei 2020
18
15
Hoi fam,

Tijdens mijn voorstel rondje gaf ik aan een Rupes lhr15 te hebben gekocht. Die heb ik inmiddels terug gebracht en heb bij Carclean de DAP Evo genomen als pakket van Monello.

Ik ben dus eerst aan de gang gegaan met de Aygo van mijn vrouw met de purple Scholl pad en de Veloce. Daarna de oranje pad en De lak is zilver metallic en ik finale en daarna de was van collonite 845. De lak kwam er mooi uit en ik was tevreden. De auto word te koop gezet dus ik wilde niet te kritisch zijn.

Met mijn eigen metallic zwarte Nissan X trail uit 2018 was een heel ander verhaal. De gebruikelijke swirls en de hologrammen van een eerdere poets drama wilde ik te lijf gaan. Twee passes met de purple Scholl pad en Veloce en daarna oranje op Mezzo haalde niks uit op de lak. De lak kwam er wel iets mooier uit en de hologrammen waren weg. Maar de swirls zaten er nog steeds. Doe ik iets verkeerds? Ik heb de DAP Evo op stand 6 en ga van langzaam verticaal naar langzaam horizontaal met de Veloce. De Mezzo doe ik hetzelfde maar dan iets sneller en op stand 4.

Ik stel het op prijs om tips te krijgen....
 
15908341491871963352717744597566.jpg
15908341603374144365862434694681.jpg
15908341345128520610248976440164.jpg
15908341491871963352717744597566.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je een foto van hoe de lak er eerst uit zag en hoe het nu is?
Ik merk ook dat de lak retezacht is. Ik hoef er maar met m'n hand overheen te gaan en er komen krassen op. De motorkap is overgespoten evenals het achterscherm en voorbumper. Het kan ook heel goed dat de krassen er opnieuw opkomen door de microfiber na het wipen van het residu.
 
Lijkt mij inderdaad dat de lak enorm zacht is. Welke doeken gebruik je om af te nemen? Daarnaast zou ik ook een lichtere combinatie gebruiken om te polijsten
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Lijkt mij inderdaad dat de lak enorm zacht is. Welke doeken gebruik je om af te nemen? Daarnaast zou ik ook een lichtere combinatie gebruiken om te polijsten
Ik gebruik de groene microfiber doeken van Monello. En je raad me aan een lichte combinatie te gebruiken. Oranje en Mezzo? En waarom eigenlijk?
 
@zerofuxs Kun je post #3 aanpassen, door de dubbele foto's er uit te halen, en even aan te geven wat er aan welke kant van de tape is gebeurd?

Een zware combi zoals je hebt gebruikt haalt veel lak weg, maar levert geen beter resultaat op. Ik denk dat voor deze lak oranje pad en mezzo als zwaarste stap al voldoende is (wel waarschijnlijke meerdere hits nodig). Voor een goed advies is het handig als je vooraf en vervolgens na elke stap een foto maakt, zodat we per stap het resultaat kunnen beoordelen.

Andere vraag: ik lees niets over de voorbereiding vóór het polijsten (wassen, kleien, ontvetten voor inspectie), is dit niet gebeurd? En hoe vaak heb je de pads gereinigd tussendoor? Als ik het patroon van krassen op de motorkap zie, krijg ik het idee dat je krassen maakt in plaats van wegpolijst? Gebruik je soms veel kracht als je met de doek over de lak gaat?
 
  • Leuk
Reactions: Brad en Passaatje
@zerofuxs Kun je post #3 aanpassen, door de dubbele foto's er uit te halen, en even aan te geven wat er aan welke kant van de tape is gebeurd?

Een zware combi zoals je hebt gebruikt haalt veel lak weg, maar levert geen beter resultaat op. Ik denk dat voor deze lak oranje pad en mezzo als zwaarste stap al voldoende is (wel waarschijnlijke meerdere hits nodig). Voor een goed advies is het handig als je vooraf en vervolgens na elke stap een foto maakt, zodat we per stap het resultaat kunnen beoordelen.

Andere vraag: ik lees niets over de voorbereiding vóór het polijsten (wassen, kleien, ontvetten voor inspectie), is dit niet gebeurd? En hoe vaak heb je de pads gereinigd tussendoor? Als ik het patroon van krassen op de motorkap zie, krijg ik het idee dat je krassen maakt in plaats van wegpolijst? Gebruik je soms veel kracht als je met de doek over de lak gaat?
Ok, ik heb dus 2 test spots gemaakt aan de rechterzijde van de tape onder mekaar. Boven heb ik oranje pad met Mezzo gedaan. Zag dat er na 2 hits niets gebeurde. Dus daarna Veloce gebruikt met purple pad.

Onderste test spot ben ik meteen gaan doen met Veloce en purple pad. In beide gevallen gingen de grote krassen weg zoals ook de hologrammen maar kreeg ik er de kleine krassen er niet uit. Dit kan volgens mij aan 2 dingen liggen: de lak is zo zacht dat als ik er met m'n schone handpalm overheen glij er al micro krassen te zien zijn in de zon. Krassen kunnen er ook in komen door de microfiber doek.

Ik heb de auto gewassen met de 1 emmer methode en foam. Daarna droog gemaakt met een microfiber water magnet. Kleien heb ik niet gedaan omdat de auto laatst is aangevallen door een poetsbedrijf die er een Rotary op heeft gezet.

Tussen de polijst stappen haal ik het residu weg met verdund 1:1 96% alcohol.

Bedankt voor alle reacties champs!!
 
Ik zou voortaan minimaal de 2-emmer methode gebruiken, liefst zelfs de drie.

Dat een poetsbedrijf de auto onder handen heeft genomen met een rotary wilt niet direct zeggen dat ze ook gekleid hebben.. daarnaast raad ik aan altijd te kleien voor het polijsten.

Ik zou vanaf scratch beginnen, hele proces opnieuw. Wassen, kleien, enz.. er kan namelijk nog vervuiling op de auto aanwezig zijn. Bij polijsten eerst een testspot maken. Van licht, zwaarder naar zwaar en stoppen bij de juiste combi.
 
Laatst bewerkt:
Voor een test is een spot genoeg en dan bedoelden we iets van 30 x 30. Een kwart motorkap is teveel van het goede

Overigens is quoten alleen nodig als er meerdere reacties tussen vraag en jouw antwoord staan
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs en Cordoba
Niet opgeven in ieder geval. Eén testspot kiezen zoals hierboven beschreven kiezen: wassen, kleien, wassen, polijsten, resultaat bekijken voor en na afname polijstmiddel, afnemen met de IPA en resultaat bekijken. Bekijk of je MF doeken geen krasjes aanbrengen.
Noteer welke combi je gebruikt hebt. Indien resultaat niet voldoet, herhalen en /of opschalen. Vervolgens IPA en resultaat bekijken.
Pads op tijd schoonmaken.
Lees ook eens deze topic: gestart met de DAP
 
Kleien is altijd aan te bevelen als je gaat polijsten (persoonlijk klei ik maximaal 1 dag voor ik ga polijsten), er hoeft maar iets op je lak te zitten wat loskomt bij het polijsten, en je bent op hoge snelheid aan het krassen.
 
Ik herken in je verhaal de kwetsbare lak wel, mijn motor heeft zwarte unilak.
Toen ik deze polijstte bleven er micro swirls inkomen. Ik ben gefinished met rupes wit op een witte pad en afgenomen met Prep met een Gyeon doek (NIEUW). Daarna gecoat, en geen microswirls meer.
 
Dat is het idd. De overgespoten lak is zoo freaking zacht. Niet normaal meer. Wat doe ik trouwens aan het feit dat mijn MF doeken krassen geven? Ze zijn schoon. De 2 die gebruikte vandaag zelfs nieuw.
 
Na alles gelezen te hebben komt bij mij het volgende idee bij het verhaal;

Je geeft aan dat zware combi's niks tot weinig voor je doen, maar onder de tape-lijn lijkt de lacht veek doffer dan de naastgelegen delen die warmer van kleur zijn.

Als je diepere defecten weg kan slijpen, dan zijn swirls natuurlijk ook weg. Je hebt ze nadien nog wél, dus dan zijn het nieuwe. ;)

Mijn gok is dat een té grove combi natuurlijk niet goed is, maar veelal dat je andere doeken en/of methode moet gaan gebruiken. Sensa Bordi's, Bald Wipes, etc.
Afnemen niet in lange halen, maar kleine cirkels om ophopend residu in de doek niet de kans te geven ok te gaan krassen i.c.m. sneller naar schone doeken grijpen.
Afnemen met een vloeistof erbij kan ook helpen qua lubricatie, zoals water tot pure detailingspray.
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs
Ik ben even goed opzoek geweest en ik denk idd dat het probleem in 2 zaken ligt. 1 te zware compound en 2 residu veeg methode. Ik ga nu even wachten tot maandag en dan wat andere doeken halen. Kijken en hopen dat dat beter werkt. Wel een leuk leerproces dit. Onwijs bedankt allemaal voor de tips!!