• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkleurd/faal/Lak

Melfocus

Detailing rookie
17 aug 2025
2
2
Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Mijn dak van de auto ziet er niet fraai uit. Kan ik dit nog mooi krijgen d.m.v. een poets of polijstmiddel of iets dergelijks?
Wat zou u mij aanraden?

Mvg

Bijlagen

• 1000049024.webp
    1000049024.webp
    84,3 KB · Weergaven: 32
  • 1000049025.webp
    1000049025.webp
    114,7 KB · Weergaven: 32
  • Verbluft
Reacties: RoCo
Hallo Simon,

Eerlijk gezegd wil ik er niet van alles opsmeren om erger te voorkomen, Ik heb er niet zoveel kijk op.
Vandaar dat ik het even hier vraag en hoop dat iemand aan de hand van de foto's kan zeggen wat ik het beste kan proberen.

Gr

Hoe lang is dit al aanwezig? Heb je de auto zelf als eens grondig gewassen en, indien ja, wat merkte je daar aan?

Ik vind het lastig te beoordelen op deze foto's of het hier om aangekoekt vuil gaat of om (blanke) lakschade.

De doffe gloed lijkt aanslag maar aan de rand naast je dakdragers lijkt het ook alsof de blanke lak los aan het laten is.

• Leuk
Reacties: AndyVR en Cordoba
Meest voor de hand liggende aanpak is om:
- auto te wassen (handmatig, niet boenen met veel kracht, want dat levert vaak alleen lakschade op)
- vervolgens dak te behandelen met een teer&hars verwijderaar (ik sluit niet uit dat er iets van hars op het dak zit, waar vuil in blijft plakken)
- afhandelijk van de uitkomst vervolgens kleien en paint cleaner.

Als het inderdaad een loslatende blanke lak is, dan kun je het probleem met dit korte stappenplan wel duidelijk krijgen, maar de enige manier om het probleem van een loslatende blanke lak op te lossen is opnieuw spuiten (na een grondige schuuractie om resterende slechte blanke lak te verwijderen). De andere optie is om als het schoon is en inderdaad de blanke lak slecht is, om dit te maskeren door het dak te wrappen.

• Leuk
Reacties: AndyVR
Ik heb niet direct de indruk dat het blanke lak is wat loslaat (rondom de grote doffe plek) maar eerder invreten kalkplekken (maanden/jaren oud en steeds knal in de zon?).
De grote doffe plek is volgens mij gedeeltelijk vuil maar ik vrees dat ook de blanke lak erg aangetast gaat zijn en buiten redding is...

Zoal eerder al aangeraden, reinigen en terug beoordelen.

• Leuk
Reacties: Cordoba