• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkleurd kunststof

ruubmeister

Detailing addict
29 apr 2017
42
50
Beste poetsers,

Sinds een kleine 2 maanden bezit ik een nieuwe auto. Het is een Fiat Grande Punto T-jet in exotica red waar ik uiterst tevreden over ben. Nu heb ik een heel licht kleurverschil tussen het plaatwerk en de kunststof bumpers. Daarnaast is 1 autodeurklink (heet dat zo?) en ook de dakspoiler zichtbaar verkleurd (lees: roze). Zien jullie hier nog mogelijkheden in om de kleur te herstellen ten aanzien van laatst genoemde onderdelen? En is er een mogelijkheid om het kleurverschil met de bumpers te beperken?
Voorbeeldje van de spoiler:
43a4f82bafac651500e6e250fa9269fe.jpg


Groetjes!
 
Het eerste wat je moet vaststellen is of de verkleurde delen wel gelakt zijn
Het zou kunnen dat het door en door gekleurd kunststof is

Als het lak is kan de verkleuring ook het gevolg zijn van wat er onder zit
En helaas is rood de meest gevoelige kleur voor dit soort ellende

Voor je vanalles gaat proberen, eerst een glaze er op
Dat is een oliehoudend product dat in de poriën trekt
Grote kans dat dat een verbetering geeft (tijdelijk en optisch)
 
Allereerst is de vraag óf er wel kleurverschil is! Dat lijkt misschien vreemd maar ik zal het uitleggen:
- vaak hebben bumpers, spoilers en dergelijke een wat afwijkende hoek ten opzichte van het plaatwerk, daardoor kijk je onder een iets andere hoek, en denk je kleurverschil te zien (door andere reflectiehoek), zelfs als er geen kleurverschil is.
- daarnaast is de structuur van kunststof delen vaak net iets anders, en daardoor de lak erover ook (levert ook verschil in kleur/glans op)

Als er daadwerkelijk kleurverschil is, zijn er een paar mogelijkheden:
- je hebt alleen een kleurlak zonder blanke laklaag erover. Als er nog voldoende dikte van de kleurlak is, kun je dit prima corrigeren (als de truc van RedCat niet werkt) door te polijsten. Hierbij zie je dat je polijstpad de kleur van de lak krijgt door het polijsten.
- je hebt kleurlak met een blanke laklaag. Als de kleurlak onder de blanke lak is verkleurd is daar weinig aan te doen (behalve overspuiten), als je geluk hebt, is ook de blanke laklaag wat verweerd en levert polijsten van de blanke lak een kleine verbetering op, maar ga er vanuit dat je dit niet 'wegpoetst'. In geval van een kleurlak, afgedekt met blanke lak blijven polijstpads gewoon de kleur (of die het van polijstmiddel), maar niet de kleur van de lak, omdat er alleen transparante lak wordt verwijderd.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Die glaze ga ik maar eens overwegen. Iemand tips?
Ik bezit zelf geen polijstmachine, kan nog proberen of er als ik met de hand polijst kleur op de pads krijg.
Is verkleuring ook te beperken door een bepaalde wax of iets dergelijks?
 
+1 voor de knettergoede reacties! :)

Handmatig wat polijsten is een optie. (Testen) Als het kleurlak is zónder blanke lak zal je simpel gezegd de verkleurde toplaag kunnen weg polijsten, maar misschien is er meer verkleurd als alleen de toplaag en moet je dieper.

Ook wanneer je wél blanke lak hebt is het maar de vraag of de toplaag van je blanke lak iets verweerd/dof is en je na het weg polijsten hiervan wel een goed op de kleurlak kan kijken waardoor je weer de mooie kleur ziet.

Als je een glaze gebruikt, zal dit effect hebben doordat je, simpel gezegd, de blanke lak tijdelijk wat transparanter maakt en hierdoor beter op de kleurlak kan kijken.
In het geval van géén blanke lak doe "voed" je de kleurverf waardoor deze eventueel wat warmer wordt/lijkt.

Beperken van het doffer worden kan je doen door te waxen o.i.d. Hierdoor word de UV-straling beter tegen gehouden.
Een wax met een grotere concentratie oliën zou ook een lichte werking zoals glaze kunnen bieden.
 
Ik ga van de week maar eens testen of er nog wat uit te halen is, maar ben er eerlijk gezegd wel een beetje bang voor...

@Quantoxx wat voor een wax zou je dan aanraden voor een grotere concentratie oliën?
 
Ik ben niet een wax-kenner zoals anderen hier op het forum. :) Mijn idee zou zijn om een wax te kiezen die meer carnauba bevat en/of een hoop fillers.

Ik kan je wel wat waxen vertellen, maar anderen zijn hier beter in. Die melden zich nog wel. ;)
 
Olijfolie, oliën genoeg.
:joy:

Nee gekkigheid, is een wax met fillers niet aan te raden?
Lijkt me olierijk genoeg om normaal gesproken te fillen en will do the job fine??
 
Haha scherp allemaal! Ik zal eens kijken of die Collinite wat kan doen! Bedankt voor de reacties allemaal!