• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verlichten van krassen

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Fijne Cleaners;

Inmiddels heb ik alles wat ik nodig heb besteld en bijna alles binnen. Aangezien het winter is, is er niet altijd voldoende en goed daglicht. Ik beschik niet over een garage met lampen. Ik zal buiten aan de slag moeten. Welk soort verlichting is geschikt om de krassen, met name als het donkerder is, goed zichtbaar te maken ????

Ik heb namelijk een flauw looplampje maar dat werkt niet. Geeft 360 graden licht en schijnt dus ook in m'n ogen. Hoe lossen jullie dit op ???
Een 500 Watt bouwlamp of iets dergelijks ???
Of zijn er betere lichtbronnen om de krassen goed zichtbaar te maken ?

Thankx ...... Leonneke
 
ik werk met 4 TL lampen en een bouwlamp in de garage.
als je buiten werkt en in het donker(niet bepaald ideaal) zou ik voor een dubbele bouwlamp op standaart gaan
 
Inderdaad: enkele of dubbele 500 Watt bouwlamp op een standaard is ideaal en in combinatie met een Brinkmann is helemaal perfect.
 
Ik heb toevallig gisteren o.a. zitten experimenteren in de garage met verschillende lichtbronnen. Mijn conclusie: de TL-lampen die in de garage hangen halen niets uit. Een 500W bouwlamp doet het heel goed, maar je moet het onder de juiste hoek gebruiken en tot slot heb ik een LED zaklampje gebruikt en die deed het ook voortreffelijk.

Verder heb ik nog een LED looplamp uit de Aldi (lekker goedkoop dus) en die gebruik ik ook graag. Mijn indruk is dat een LED-lamp andere krasjes/swirls toont dan een 500W bouwlamp.

Met de Brinkmann heb ik geen ervaring, die koop ik misschien ooit eens moesten er hier heel positieve ervaringen over komen.

Enkele foto's van gisterenavond:

Eerst en vooral, het is op het forum al enkele keren gezegd maar ik post het nogmaals. Het verschil tussen onderstaande foto's is enkel en alleen de plaats waar de foto gemaakt is. Belichting etc is identiek bij de foto's.

Schijn bedriegt, foto 1 toont een "glanzende" motorkap maar foto 2 toont de werkelijke staat.

De volgende foto is genomen met het led-zaklampje. Deze krasjes zien er op foto erger uit dan in het echt. Deze krasjes zag ik ook bijna niet met de 500W bouwlamp maar de led-zaklamp toonde ze wel duidelijk.
 
Om krassen goed zichtbaar te maken heb je een puntlichtbron nodig. De zon is natuurlijk het beste, maar die hebben we hier niet altijd ]-0 Dus zul je over moeten stappen op andere middelen zoals een 500 watt halogeen lamp, een brinkmann of een goede LED zaklamp. Het is ook belangrijk om verschillende lichtbronnen te hebben, een combinatie van Halogeen en TL licht is uitstekend. Je ziet niet alles met TL licht, maar soms wel weer dingen die met het halogeen licht weer niet ziet. Dus altijd het oppervlak met verschillende lichtbronnen bekijken, dat doen Dibbuz en ik ook
 
FIJNE OPLICHTENDE CLEANERS:

Nou, dit zijn dus ECHT heel erg eensluidende antwoorden. Met alle antwoorden kan ik zeer goed uit de voeten. Ik ben zaterdagavond aan de slag geweest met 2 halogeenpuntjes uit de woonkamer. Twee puntjes die je kunt verstellen. Slechts 60 WATT maar okay, het is een begin.
Kon vrij veel zien met die 2 puntjes. Die kan ik alle kanten opdraaien en lekker dicht op de lak zetten.

Morgen ga ik bij daglicht verder ( als dat er tenminste is ??? ).
Morgenavond een 500 Watt bouwlamp er op. Heb ik eentje liggen.

Moeilijkste is echter het polijsten met het handje. Ik heb nu SSR 1 en 2 verschillende pads ( oranje en wit ) .... Toch kom ik al een heel eind.

Het doel was overigens "conserveren" tot aan maart 2009. Polijsten wilde ik nog niet doen, maar ik sla al lekker door. Paint Cleaner werkt overigens ook fantastisch en het kleien vind ik echt helemaal toppie.

Bedankt voor al deze zeer bruikbare tips. Denk dat ik voor de DAP ga en nog eventjes doorga met polijsten en belichten.
Ben nou toch bezig en doe het dan direct maar zo goed als mogelijk.

THANKS ALL .............. Leonneke