• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vervaagde rode lak in de coating zetten : wel of geen glaze gebruiken ?

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.017
193
45
Zoals de titel al aangeeft zit ik met een twijfel geval omtrent een rode auto en een coating.

De eigenaar komt er door tijdsdruk maar niet aan toe om de auto wekelijks te wassen.zoals hij vroeger wel deed.
Ook werd de auto 3x per jaar gepolijst en gevoed met een glaze (black hole) omdat de lak erg snel dof wordt.

Omdat de auto zowel op zijn werk al bij hem thuis onder bomen staat zou een coating zoals de Mohs (of Prime) een hele goede oplossing zijn.
Waar ik alleen mee zit is dat je de coating op een schone vetvrije ondergrond moet aanbrengen. Om de kleur weer omhoog te halen is het echter wenselijk om een glaze te gebruiken.

Wat is jullie advies ?
- alleen coating gebruiken
- glaze met daar overheen een coating toepassen.
 
Nee, zet geen glaze onder een coating. Een coating moet op een zo schoon mogelijke lak. Wat er chemie technisch gebeurt weet ik niet, maar bij mij was de volgende dag de glans van mijn mooi gepolijste auto verdwenen. Dus ik spreek uit ervaring. Ik heb 2 jaar geleden een keer die fout gemaakt.
 
Dat heb ik dus ook al aangegeven dat dat de ideale situatie is. In dit geval is er echter door alleen te polijsten niet genoeg resultaat te behalen en heb ik die glaze eigenlijk wel nodig.
 
Dan geen coating gebruiken, maar een sealant of wax. Mijn ervaring is ook dat de combi glaze en een coating niet optimaal is.
 
Ligt ook aan de tijd die je hebt.
Als je na het glazen de auto een dag kan laten staan, glaze in kan trekken en dan licht ontvetten ...
Lijkt mij niet dat je alle glaze weghaalt en wel het oppervlak genoeg schoon hebt om te hechten

Een Ibrido doet het ook niet lekker op een glaze :confused:
 
Juffer1;n396077 zei:
Dat heb ik dus ook al aangegeven dat dat de ideale situatie is. In dit geval is er echter door alleen te polijsten niet genoeg resultaat te behalen en heb ik die glaze eigenlijk wel nodig.
Waarom denk je niet genoeg resultaat te behalen? En wat verwacht je dan van de glaze? Met een glaze zal je wel wat aan glans winnen. Al zijn de meningen daarover verdeeld. Maar als je verwacht dat je niet genoeg swirls kan wegpolijsten en dat op te vullen met bv black hole dan zou ik toch liever kijken of je met polijsten wat verder komt ipv de hoop vestigen op de glaze. Een coating over de glaze zou ik echt niet aanbevelen. Ook niet een dag later. Mocht je toch met de glaze aan de slag gaan, dan gewoon een goede wax erover.
 
Die swirls zijn er echt wel uit te halen, daar maak ik me geen zorgen over. Die rode lak verkleurd zo snel dat het heel snel weer roze wordt. Met de polijsten die ik gebruik (mezzo / finale / SSR / prof polish) krijg ik de lak naar mijn mening niet genoeg naar het rode toe. Door het gebruik van de glaze haal ik net dat extra beetje rood omhoog.
 
Aan de middelen zal het niet liggen denk ik. Roder als rood word ie niet. Maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Door de glaze word het rood misschien iets warmer van kleur. Helaas kan je het verkleuringsproces niet stoppen. Een goede wax erop en goed bijhouden zal het proces iets vertragen. Ik weet trouwens niet of een coating het proces iets vertraagd. Ik denk het niet. Voordeel van een coating is dat het harder is.
 
Reden dat ik nu voor een coating wil kiezen is omdat de auto 24/7 onder de bomen staat. Daarbij wordt de auto erg smerig en is een wax na 2 / 3 maanden gewoon weg.
Hebben al diverse waxen geprobeerd (collinite845 - natty's - dodo) maar die hebben ook nog niet echt effect gehad om het verkleuren tegen te gaan.
 
2lc7nnn.jpg
6p3v36.jpg
 
Ik heb het ook over een Opel lak (Astra van '98) . Als je op de foto kijkt dan zie je dat de lak aan de zijkant valer is dan aan de achterzijde en juist dat wil ik door de glaze toe te passen verminderen,
 
Het plastic boven de wielen kan ook een kleurtje gebruiken......in BE zie ik dit ook dikwijls op deze modellen.
( maar wat wil je na minstens 15 jaar )
De stootstrips aan de deuren heb ik bij mij in een sealant gezet ( omdat het kan en de kleur is oké én je kan gewoon doorsmeren met je sealant ipv op te passen dat je die plastic niet raakt )

Het valt mij wel op dat je meer Opels ziet dan andere merken met auto's van die leeftijd.
 
Een coating kan ook in poreuzere lak trekken, dat zal, net als bij poreuze trims, de kleur ook ophalen. Een glaze is erg riskant.

Op moment dat het oppervlak warm wordt, dan zal de glaze anders opwarmen dan de coating die de boel afsluit en de kans bestaat dat de glaze van onderuit kan zorgen voor verkleuring in de coating.

Dus nooit een glaze gebruiken samen met een coating.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Ketoembar