• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verweerde lak herstellen ?

gdj1965

Detailing rookie
27 mrt 2020
4
2
Ik heb een Volvo 740 - bouwjaar 1988 - die vele jaren buiten heeft gestaan. De kleurcode is 402-2, Blue green metallic. Ik ben begonnen de lak te polijsten:

1. De lak Kleien
2.Vervolgens SONAX profline EX 04-06, met excentrische polijstmachine.

Ik merk echter dat, zelfs naar meerdere keren, de lak nog altijd niet perfect is. Het is alsof er een zandlaag, in de lak zit. In bijlage foto's. Is de lak nog te redden? Indien ja, hoe en met welke Polish?

Bedankt voor feed-back
 

Bijlagen

  • IMG_20200325_181450.jpg
    IMG_20200325_181450.jpg
    186,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200325_181602.jpg
    IMG_20200325_181602.jpg
    85 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200325_181637.jpg
    IMG_20200325_181637.jpg
    163,1 KB · Weergaven: 0
Misschien is je polijstmiddel te licht? Die Sonax is een finish, je zou een zwaarder polijstmiddel kunnen proberen. Of je pads? Ik weet niet welke je gebruikt?
 
Lijkt zo op foto 3 in de lak te zitten. Misschien met een grover polijst middel en eventueel een roterende poetsmachine proberen en daarna te finishen met fijn polijst middel op een excentrische machine om de poetsbanen te verwijderen.

Wel is het oppassen op zo'n oude lak met een zwaardere combi. Ik weet niet waar je vandaan komt anders wil ik je eventueel helpen.
 
JA RoyBa,
Ik vrees ook dat het in de lak zit. Dan zal het er maar moeilijk uit te krijgen zijn? Ik gebruik een excentrisch roterende machine
 
Als het in de lak zit is wetsanden (natschuren met juiste korrel) het laatste redmiddel zijn. Door het schuren ga je dieper dan polijsten er onstaat dan wel een doffe plek maar dat is vervolgens weer netjes hoogglans te polijsten. Het is wel een beetje tricky op zo'n oude verweerde lak omdat het niet overal meer even dik zal zijn kwa lakdikte.
 
Heb je een vergrootglas ?
Kijk echt even goed naar de lak, voordat je met grof geschut aan de slag gaat

Ben ik volledig met je eens. Vandaar dat ik het niet vaak genoeg kan benadrukken dat het heel tricky is om te doen. Want voordat je het weet ben je er doorheen.
 
Natschuren doe je alleen als de lak geen diepe schade heeft
Hier lijkt het er op dat er rommel tot diep in de lak is doorgedrongen
Dan is natschuren vooralsnog niet aan de orde
 
Het eerste wat in me opkwam toen ik het zag was dat het een keer herspoten kon zijn. Maar het lijken inderdaad iets van putjes te zijn.
 
Ik ben geneigd te zeggen dat het ouderdom van de blanke lak is. 1988 is al ruim 30 jaar geleden. Heb van de week gewerkt aan een Saab 900 uit 1990 en daarvan was de blanke lak hier en daar aangetast door de leeftijd.

Tweede mogelijkheid is dat het ooit nieuw gelakt is en dat het matige kwaliteit is.
 
+1 Eerst te bekijken met een loep o.i.d. (fotocamera van je telefoon kan soms zelfs al helpen)

Wetsanden..? Wie weet zitten de defecten net boven je kleurlak of dieper, dan ben je de spreekwoordelijke Jacques.

Al met al, vind ik de verdere staat van de lak erg goed. Eigenlijk alleen op Foto 3 zie je het heel duidelijk. Maja, als je in het zonlicht de lak bekijkt zal het lastig worden om ze te zien, zeker als je lak glimt als een tiet. :p
 
Beste allen,
BEDANKT voor de feed-back.
Ik heb de loep er op gehouden. En inderdaad, het zijn kleine putjes die in de lak zitten...
Zover ik weet, is het nog de originele lak. Dus, misschien moeilijk te herstellen? Of eens proberen - op een klein plaatsje, met wetsanden?
 
Is dit toevallig de motorkap? Of heb je dit overal?
zie dit namelijk ook vaak bij lichte steenslag...