• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

mvg

Detailing rookie
29 aug 2024
1
15
Dag allen!

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 2014 Mercedes Sprinter die ik wil gaan ombouwen tot camperbus. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de rode lak van de bus een witte waas over zich heen heeft. Ik denk dat dit komt omdat de bus voor een lange tijd buiten heeft gestaan. Nu ben ik al bezig geweest met Commandant 4, Color Magic Radiant Red Wax en mijn handen. Dit heeft al een heel stuk geholpen, maar ik krijg helaas de waas niet compleet weg. Er blijven witte vlekken over, die ik niet op camera kan krijgen.

Zo zag de motorkap van de bus er oorspronkelijk uit:
Witte waas.jpg

Na een aantal uurtjes schrobben heb ik dit resultaat (sorry heb geen foto rechtaan):
20240828_165717.jpg

Hier ben ik natuurlijk al erg blij mee, maar ik heb nog steeds een aantal witte vlekken op de motorkap zitten. Mogelijk helpt het om nog een rondje te doen met Commandant 4 en de wax, maar ik weet niet of er betere alternatieven zijn. Ik heb er zelf geen verstand van en kom er met zoeken op internet ook niet uit. Aangezien de rest van de bus nog gedaan moet worden overweeg ik om een polijstmachine aan te schaffen, voor een sneller en beter resultaat. Voor zover ik kan zien heeft de lak nauwelijks krassen, dus verwacht ik niet dat een diepe polijstbeurt nodig zal zijn.

Mijn vragen:
Wat kan ik het beste doen om de witte waas compleet weg te krijgen? Kan ik met een polijstmachine (en eventueel commandant 4) verder gaan of raden jullie iets anders aan?
Wat kan ik het beste doen ná het boenen om ervoor te zorgen dat de kleur lang behouden blijft?
Hebben jullie nog eventuele tips voor het werken aan rode lak?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Ik ben zelf nog niet begonnen met polijsten ( wel een dap aangeschaft incl monello pack)
Maar kan je nog geen advies geven uit eigen ervaring helaas
Je hebt al een hele mooie verbetering tot stand weten te brengen , respect
Je gaat zeker nog tips van members hier krijgen , maar ik denk dat je de pot commandant moet wegzetten
 
Voor de eerste klap na zo'n lange tijd van verwaarlozing is Commandant effectief, dat is zichtbaar.
Als je leert kijken naar het resultaat zal het van dichtbij net niet goed ogen.
Rode lak veroudert snel door de ingrediënten die lichtgevoelig zijn.
Daarom moet je zwaarder polijsten om de veroudering weg te werken, dat zal ongeveer gelukt zijn.

Om het nu beter te krijgen kan je beter de Commandant weg zetten.
Kies voor Monello polijstmiddel, dat is fool-proof.
Andere merken kan ook, maar om te beginnen is een basisproduct(lijn) voldoende.

Wil je meer dan het resultaat van elbow-grease, dan kan je een DAP overwegen.
Dat geeft ook de optie van een set, zoals hierboven al genoemd.

Na het polijsten is een vette wax als Collinite 845 een prima optie.
Een glaze kan ook, maar de 845 is zelf al vettig genoeg.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR