• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekken in Alcantara/Art Velours stof

Crazion

Detailing rookie
25 feb 2025
6
15
Goedenavond, ik heb paar vlekken in de stoel van mijn VW Polo. Het gaat om de R-line stoelen met de Art Velours bekleding. Het is een soort Alcantara-achtige stof. Ik vermoed door het in- en stappen en het afgeven van mijn broek. Nu lees ik dat je voorzichtig moet zijn met dit soort stof.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

IMG_6984.webp

Goooooogle kon mij vertellen...

Volkswagen's Art Velours bekleding is een soort microvezelmateriaal dat gebruikt wordt voor stoelbekleding en deurpanelen in sommige Volkswagen modellen. Het materiaal heeft een structuur die iets weg heeft van Alcantara. Het is een duurzamere optie, waarbij de "Eco" versie voor een groot deel bestaat uit gerecycled materiaal.

Hier is een meer gedetailleerde uitleg:

• Structuur en uiterlijk:
    Art Velours voelt zacht aan en heeft een structuur die lijkt op Alcantara, maar is gemaakt van een andere stof.
  • Duurzaamheid:
    Volkswagen gebruikt de "Eco" versie van Art Velours, die voor 71% uit gerecycled materiaal bestaat.

Ik heb de indruk dat die plekken "verbrande" stof is door wrijving van bv. kledij over de stof waardoor ik vrees dat het permanent is...

Je kan altijd op een klein stukje proberen te reinigen met een interieur/textiel reiniger en kijken wat dat geeft.

• Leuk
Reacties: Ric325i
Oh, ik snapte je vraag ook wel, maar je sprak over alcantara-achtige stof. Het is een microvezel, dus dan kon je daar verder in duiken. :P

Als ik de foto bekijk, krijg ik ook het idee dat je de vezels hebt beschadigt en niet alleen hebt vervuild.

• Leuk
Reacties: AndyVR
Alcantara vlokt ook ... en dit ziet er hetzelfde uit.
Neem een licht vochtige (washand) badstof doek, liefst iets warm.
Dan heel voorzichtig masseren (rondjes) en tussendoor laten drogen om te kijken of het resultaat geeft.
Op een stuur werkt dat namelijk prima.