• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vliegroest, spoorslag....??

Demcon

Detailing rookie
18 mei 2020
9
15
Beste mede carcleaners,
Ik zit met een vraag/probleem, poets mijn auto regelmatig, zekers 1 keer in de 2-3 mnd. Laatste keer was 12 april 2020, hier heb ik 2 lagen aangebracht 1x white diamond en de dag erna afgetopt met collonite 845. Een paar weken later een keer schoongespoeld ivm Sahara zand. Nu heb ik gister mijn auto gewassen met wash en shine van mequirs. Dat gele spul. Wat ik normaal altijd doe, ook voor het poetsen.

Na het drogen viel me op dat de motorkap en zijpanelen en voorbumper behoorlijk ruw waren, net schuurpapier, las hier op de forum ook veel over vliegroest en spoorslag etc, maar ik heb hier nog nooit last van gehad en auto was in mijn ogen goed beschermd vanwege de 2 lagen erop. Met moeite heb ik de motorkap weer glad gekregen maar vind het gewoon erg vreemd. Sta niet bij een spoorweg ofzo en rest vd auto dus boven zijde achterkant voelde normaal glad aan.

Heeft iemand een idee? zijn er meerdere mensen laatste tijd die hier last van hebben?


Hoor graag jullie mening
 
Welkom op het forum. :)

* Met poetsen bedoel je glaze + wax of polijsten o.i.d?

* Glaze top je meteen af met wax omdat het zelf geen bescherming heeft én biedt.

* Je auto wassen met een shampoo + wax alvorens je de stappen gaat doorlopen, dat is ook wat onnodig. Je wilt immers een schone lak voordat je iets nieuws aanbrengt.
(Je hebt misschien geluk dat de paint cleaner in White Diamond wat oude lagen heeft aangetast/verwijderd)

* Hoe heb je nu de vuile delen weer schoon/glad gekregen? Dit zou je wat kunnen vertellen over wat voor een soort vervuiling het was. ;)
 
Ik begrijp je niet helemaal maar oke. White diamond is een soort lichte polish dacht ik, deze gebruik ik 1x in de zomer en 1x voor het winter. Iedereen zijn eigen manier, ben 45 jaar en doe het al 20 jaar op verschillende manieren wat MIJ het beste lijkt, Gewoon met handje, geen apparaten. Daarna gaat er collonite 845 erop. De volgende dag meestal want ben geen 20 meer haha. Auto staat dan in de garage zodat er geen rotzooi op komt. En kwa auto shampoo, ik was tussen door de beurten met mequirs wash en shine. Als ik ga waxen dan overdoseer ik iets. En nee niet alles weggekregen, alleen motorkap wat beter gekregen. En is niet de hele auto die ruw aanvoelt, alleen de voorzijde en zijpanelen. Ik gok zelf toch op vliegroest ivm de droogte laatste tijd
 
White Diamond is een glaze

" De glaze reinigt en vult lichte swirls en geeft een briljante showglans.
White Diamond kan op elk moment worden aangebracht om kleine imperfecties te verbergen en de glans te verhogen "

Voor ruwte aan het oppervlak zou ik eerder een klei proberen

Stuifmeel en zand kunnen zich ook hechten, zeker bij meermaals opwarmen / afkoelen en vochtig worden
 
Die vervuiling die je voelt komt er sowieso, ook al is je lak beschermd met Collinite 845. De vervuiling bestaat uit vliegroest, teer, insecten, hars, etc. Allemaal miniscuul en na een tijdje voelt het aan als schuurpapier.
De oplossing is de wagen wassen, vervolgens non ferro iron remover gebruiken en indien nodig teer remover. Afspoelen en aan de gang gaan met klei icm. een glijmiddel. Wanneer je lak glad aanvoelt mag je je White Diamond (glaze) aanbrengen en vervolgens de Collinite.
Dit is prima met de hand te doen.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Vliegroest komt niet door droogte. Het zou wel kunnen zijn dat de auto onder bomen heeft gestaan.

Klei je jouw auto ook altijd voor het waxen?
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Die vervuiling die je voelt komt er sowieso, ook al is je lak beschermd met Collinite 845. De vervuiling bestaat uit vliegroest, teer, insecten, hars, etc. Allemaal miniscuul en na een tijdje voelt het aan als schuurpapier.
De oplossing is de wagen wassen, vervolgens non ferro iron remover gebruiken en indien nodig teer remover. Afspoelen en aan de gang gaan met klei icm. een glijmiddel. Wanneer je lak glad aanvoelt mag je je White Diamond (glaze) aanbrengen en vervolgens de Collinite.
Dit is prima met de hand te doen.
Ik snap dat er vervuiling op komt, maar wat ik niet snap dat dit dus in 2 weken tijd gebeurt is!
 
+1 voor bovenstaande reacties.

Wat er is gebeurd, is gebeurd. ;) Vies is vies, hoe het er ook op gekomen is.

Het verhelpen ervan is nu belangrijk en dan heb je het inderdaad over teer-harsverwijderaar en de-ironizer. Bijkomend dan ook kleien.

De Magma lijkt mij aan de dure kant. Weet ook niet of het pH-neutraal is zoals bijv. Non-ferro. (Mocht je dat willen)
 
Schiet me net binnen dat ik mijn brievenbus onlangs heb overgespoten in de schuur met de deur open vd garage, auto stond wel bedekt naast de garage deur, heeeel misschien is dit verfnevel, weet het natuurlijk niet zeker maar dat verklaart wel waarom alleen de voorkant eronder zit. Mijn garagedeur is trouwens ook niet geïsoleerd dus zitten best wel kieren tussen.
 
Oke nu 100% bevestiging dat het spuit nevel is. Zojuist klei en Iron verwijderaar gekocht. Iron gaf geen resultaat en klei wel. De kleur op het klei was zelfde als de kleur waar ik de brievenbus in heb gespoten.

Dus deze topic kan gesloten worden. Thx allemaal.
 
Thx voor de update. Niet vergeten om je lak weer te beschermen. De non ferro is zeker geen weggegooid geld, uitstekend voor de velgen.