• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vloeibare wax of toch spray wax?

Lexy

Detailing addict
2 nov 2022
139
68
68
Utrechtse Heuvelrug
Vorige week heb ik wat hardnekkige plekjes van opgedroogd stuifmeel op de motorkap gecleaned (zie eerdere post). Ik heb die plekjes daarna in de wax gezet. Ik had ooit wat monsterzakjes meguiars ultimate vloeibare wax gekregen. Dat heb ik erop gedaan. Ik moet zeggen dat het perfect ging. Geen moeite om het uit te poetsen. (Heel wat anders dan die groene wax in blik, die ik vroeger nog wel eens gebruikte) Voor de winter wil ik de auto helemaal van een lekkere wax laag voorzien. Wat is het advies, vloeibare wax bv. van meguiars of een spraywax? Ik verwerk het handmatig. Niet te veel hokus pokus. Dus auto wassen, drogen en waxxen. En uitpoetsen moet m.i. bij alle twee. (Het scheelt dat het dak niet hoeft, is geheel van glas.) Ik ben een beetje huiverig voor spraywax. Droogt dit in? Moet ik dan nog als een gek staat uitpoetsen of erger. ( dat kan Lexy fysiek niet meer ;) ) Of is deze opvatting onjuist?
 
Laatst bewerkt:
@DownstarNL - Juist wanneer men kiest voor een ''vette'' wax (Carnauba/natuurlijk) vanwege looks/voeding, waarbij je veelal standtijd mist, kan je aftoppen met producten om deze eerste laag te ontzien.
(Vette wax smeren, na het curen nog laten nazweten, aftoppen met een synthetisch product)
Eens, maar ik doel meer op het feit dat topic starter dus ook gewoon een van de producten kan pakken. Hij lijkt er niet te veel werk en omkijken naar wil hebben. Collinite 845 blijft zoals gezegd dan ook prima een paar maandjes werken zonder topper.

Verder vind ik standtijd zelf nooit zon dingetje. Ik vind het heerlijk om met de auto bezig te zijn. Dus eens in de zoveel weken een topper aanbrengen of eens in het kwartaal een waxje aan brengen is toch mooi .
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Tja, wanneer is de HocusPocus bereikt? ;)

Welk type bescherming je ook kiest, voorafgaan is er de wasbeurt. Zegt je lijf dat dit hiermee de pijp al flink leeggetrokken is, dan zou een snelle vorm van bescherming wellicht beter zijn; Wetcoats/beschermende foams/shampoo met toevoeging/etc. (Kan je foamen middels HD en foamlans?)

Als je na de wasbeurt nog wel wat kan doen, dan zou je kunnen overwegen om de auto in een wax/sealant te zetten. Dit vormt dan de basis om de lak te voeden (kleur ophalen, krasjes wat verhullen) en bescherming te geven. (Een wax doet dit voeden wat beter dan de snelle bescherming zoals hierboven vermeld)
Bij de volgende wasbeurt, dat kan ook maar zo een maand later pas zijn, kan je een snelle bescherming over de wax leggen.