• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vogelpoep/insecten tijdens uitharden

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
515
115
Zoals sommigen allicht weten staat mijn bolide nu in de mohs evo+cancoat, hij heeft ongeveer 36 uur buiten gestaan zonder poep/insecten na het aanbrengen.

Morgen moet ik helaas wel gaan rijden, maar vroeg me dus af in het geval van een vogelbombardement of een zwerm insectenlijken, hoe krijg ik deze er af zonder te wassen?

Volgens gyeon mag de coating na 24u uitharden gewoon nat worden, maar om nou met de hogedrukreiniger er overheen te gaan (ook zonder zeep) lijkt me ook weer riskant in de eerste twee weken. Of is dat zorgen om niks?
Allicht met p&s absolute?

Daarnaast is de auto een beetje stoffig maar heb nog niet de kans gehad om cure aan te brengen, heeft het zin om met een bladblazer oid de stof er zo goed mogelijk af te blazen en dan cure erop?
 
Morgen moet ik helaas wel gaan rijden, maar vroeg me dus af in het geval van een vogelbombardement of een zwerm insectenlijken, hoe krijg ik deze er af zonder te wassen?
= ik zou het in eerste geval proberen met een QD zoals Pb bird shit remover of spray&wipe. Juist omdat de auto net gecoat is krijg je het er vrij makkelijk vanaf. Na 36 uur zou ik me niet zozeer zorgen maken om het vocht maar gewoon zorgen dat je het er zonder “schade” van je lak af krijgt.

Volgens gyeon mag de coating na 24u uitharden gewoon nat worden, maar om nou met de hogedrukreiniger er overheen te gaan (ook zonder zeep) lijkt me ook weer riskant in de eerste twee weken. Of is dat zorgen om niks?
Allicht met p&s absolute?
= mijn auto is in de 1e 2 weken ook vochtig geworden en dat heeft bij mij geen issues opgeleverd (Gyeon Pure + laagje Cure)

Daarnaast is de auto een beetje stoffig maar heb nog niet de kans gehad om cure aan te brengen, heeft het zin om met een bladblazer oid de stof er zo goed mogelijk af te blazen en dan cure erop?

=Als de auto nu stoffig is dan zou ik Cure voor nu achterwege laten.
Mijn auto was ook stoffig na 2 weken niet wassen en na de 1e wasbeurt heb ik geen issues bemerkt verder.
Cure is bedoeld in dit geval als bescherm/offerlaagje dacht ik , in jouw geval heb je de basis coating afgetopt met cancoat en ik dacht dat die bv al minder gevoelig is voor waterspots.

Na 36 uur droog staan heeft de coating ook al aardig de kans gehad om wat uit te harden zeker als ie ook nog wat zon gehad heeft.
Wees gewoon erg voorzichtig/behoedzaam met afnemen van shit of insecten ,genoeg qd gebruiken ,geen druk zetten/aaien en telkens een schoon deel van de doek.
 
Laatst bewerkt:
Het was handiger geweest om de Cure te gebruiken waar hij in dit geval juist goed voor is; Offerlaagje. ;)
Om dit nu over een vieze auto heen te smeren, dat zou ik niet doen.

https://gyeonquartz.nl/wp-content/uploads/2022/01/paint-coatings-manual.pdf

Ik heb al even niet meer met Gyeon coatings gewerkt, maar het lijkt erop dat de EVO-lijn wat voordelen heeft over de oudere lijn. Zo kan ik mij herinneren dat ze eerst aangaven om de auto een week lang niet te wassen. (Agiteren, handwas) Bij de EVO kan dit blijkbaar al wel, maar dan niet met sterke shampoos of andere producten. (12 uur curen, 14 dagen niet wassen met sterke reinigingsmiddelen)

Ik denk dat ik zelf de auto gewoon in gebruik zo nemen. Mocht ik dan vuil oppikken of insecten, dan zou ik denken dat de lagen op zich hun primaire uitharding wel hebben gehad en ze wel wat kunnen hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Morgen moet ik helaas wel gaan rijden, maar vroeg me dus af in het geval van een vogelbombardement of een zwerm insectenlijken, hoe krijg ik deze er af zonder te wassen?
= ik zou het in eerste geval proberen met een QD zoals Pb bird shit remover of spray&wipe. Juist omdat de auto net gecoat is krijg je het er vrij makkelijk vanaf. Na 36 uur zou ik me niet zozeer zorgen maken om het vocht maar gewoon zorgen dat je het er zonder “schade” van je lak af krijgt.

Volgens gyeon mag de coating na 24u uitharden gewoon nat worden, maar om nou met de hogedrukreiniger er overheen te gaan (ook zonder zeep) lijkt me ook weer riskant in de eerste twee weken. Of is dat zorgen om niks?
Allicht met p&s absolute?
= mijn auto is in de 1e 2 weken ook vochtig geworden en dat heeft bij mij geen issues opgeleverd (Gyeon Pure + laagje Cure)

Daarnaast is de auto een beetje stoffig maar heb nog niet de kans gehad om cure aan te brengen, heeft het zin om met een bladblazer oid de stof er zo goed mogelijk af te blazen en dan cure erop?

=Als de auto nu stoffig is dan zou ik Cure voor nu achterwege laten.
Mijn auto was ook stoffig na 2 weken niet wassen en na de 1e wasbeurt heb ik geen issues bemerkt verder.
Cure is bedoeld in dit geval als bescherm/offerlaagje dacht ik , in jouw geval heb je de basis coating afgetopt met cancoat en ik dacht dat die bv al minder gevoelig is voor waterspots.

Na 36 uur droog staan heeft de coating ook al aardig de kans gehad om wat uit te harden zeker als ie ook nog wat zon gehad heeft.
Wees gewoon erg voorzichtig/behoedzaam met afnemen van shit of insecten ,genoeg qd gebruiken ,geen druk zetten/aaien en telkens een schoon deel van de doek.
Thanks voor de uitgebreide antwoorden @Ric325i en @Quantoxx

Ik heb inderdaad wel rekening gehouden met de initiële cure time, maar heb in het verleden met een andere coating ervaren dat het soms echt wel een week duurt om veilig uit te harden. Dus van daar de vragen over mohsevo.

Ik ga gewoon rijden en hopen dat het geen issues geeft, cure laat ik wel tot over twee weken met de eerste was. Ben heel benieuwd hoe goed de “self cleaning” is van deze combo.

Een flesje rinseless wash ligt ook in de auto, dus mocht ik het ongeluk hebben van een agent white dan zij het zo.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Ik heb zelf de Syncro Evo aangebracht vorig jaar. Na ongeveer 48uur in de garage weer op pad gegaan. Ik had bij het bestellen van de coating een flesje ceramic detailer mee besteld voor de vliegen en vogelpoep. Even 3-4 doeken in de auto (vond zelf de softwipe hiervoor erg prettig), en na een rit even de voorbumper/motorkap even snel insprayen en afnemen. Ik werk aan de kust dus een meeuw laat helaas wel eens wat achter, ook hiervoor direct even insprayen en afnemen. Hiervoor ook advies gevraagd bij Carclean en een detailspray/ceramic detailer is dan een fijne veilige methode om dit te verwijderen. Insectenreiniger is mogelijk nog wel even te agressief in dit stadium van de coating werd mij verteld.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR